Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínské auto v testu Němců poprvé překonalo německého konkurenta, ani se nemuselo moc snažit
16.8.2023 | Petr Prokopec
Berme to jako zlomový okamžik, neboť Němci jsou obvykle k domácí produkci loajální, i když si to nezaslouží. Tady navíc porazili spíš sami sebe, neboť „Delfínovi” od BYD stačilo k nadvládě jen lehce nadprůměrné hodnocení.
Není tajemstvím, že čínská auta pronikají do Evropy stále více. Na ruském trhu jde již o stěžejní hybnou sílu, dále na západ lze prozatím mluvit spíše o alternativách. Něco podobného jsme ovšem dříve zmiňovali třeba v souvislosti s Korejci a kde jsou dnes? Hyundai a Kia ovládají značnou část Evropy, přičemž výrobce ze starého kontinentu mohou snadno převálcovat na jejich vlastním písečku. Na rozdíl od Němců se totiž neotočili k zákazníkům zády, stále tak nabízí třeba i atmosférické motory většího kalibru, než je litrový tříválec.
Vraťme se ale zpět k Číňanům, kteří se snaží útočit také s pomocí elektromobilů. To není až tak překvapivé, právě v této oblasti totiž mají řadu výhod. Ostatně taková značka BYD se nejprve věnovala bateriím pro mobilní telefony, než začala produkovat také automobily. Dnes tak v případě akumulátorů patří dokonce mezi dodavatele Tesly či Toyoty. Proč tomu tak je, popisují kolegové z Auto Bildu. Ti převzali k testu model Dolphin, jenž je osazen paketem Blade užívajícím lithium-železito-fosfátové baterie, které se obejdou bez kobaltu.
Na rozdíl od mnoha konkurenčních elektromobilů lze tyto akumulátory nabíjet do sta procent i u veřejných stanic. V té chvíli sice nemáte reálně k dispozici udávaných 427 km, ovšem i v praxi zvládnutelných 351 km lze považovat za snesitelnou hodnotu. Zvláště když se kolegové nežinýrovali a několikrát naplno vyzkoušeli plný potenciál elektrické jednotky, jenž produkuje 204 koní. To je stejný výkon jako u Volkswagenu ID.3, se kterým je BYD Dolphin často srovnáván. A rovnou lze zmínit, že v mnoha oblastech jsou Číňané vítězi.
Asi nepřekvapí, že jednou z těchto stránek je cena. Zatímco totiž německý elektromobil je na domácí půdě k mání od 39 995 Eur (cca 962 tisíc Kč), čínský soupeř startuje na 35 240 Eur (asi 847 tisíc Kč). Není to tedy sice taková láce jako v Říši středu, ovšem dnes se počítá každá uspořená koruna. Zvláště když ID.3 je spojován s nižším reálným dojezdem. Navíc zaostává i po stránce dynamické, neboť ke sprintu na stovku potřebuje 7,3 sekundy a na stošedesátku dokonce 19 s. BYD má ovšem na kontě 7,2 a 18,3 sekundy.
Neznamená to však, že by Dolphin byl bez chyb. Problematické jsou v jeho případě hlavně brzdy, které vyžadují delší dráhu a navíc se velmi rychle unaví. Zajímavé pak je, že zatímco většina elektronických berliček jako třeba detekce aut ve slepém úhlu či monitoring jízdních pruhů jsou až přespříliš aktivní a vlastně i otravné, takové ESP zůstává v klidu i ve chvíli, kdy přední pneumatiky kvílí. Vše se nicméně dá spravit softwarovou modifikací.
O trochu horší je to již s čelním sloupkem, který je příliš tlustý a omezuje tak výhled ven. Podobně je pak na tom koncový sloupek, kterému ještě asistuje užší okno, nicméně v tomto případě je řešením zmiňovaná detekce slepých úhlů. Uvnitř pak Číňané musí zapracovat ještě na médiích, problémem je však spíše jazyková bariéra než kvalita. Systém totiž v některých ohledech stále ještě zobrazuje čínské znaky, hlasové ovládání pak reaguje maximálně na pokyny v angličtině.
Suma sumárum zde máme lepší průměr, i to ale stačí na to, aby Dolphin překonal ID.3, jak praví kolegové. VW tu tak trochu porazil sám sebe, neboť Číňané se ani nemuseli moc snažit, aby jejich auto z hodnocení vyšlo lépe. Kolegové navíc dodávají, že BYD se nechová arogantně jako domácí značka a snaží se vyjít vstříc. Automobilka tak podle Němců staví i v Evropě pevné základy, na kterých může růst. Bude tedy opravdu zajímavé sledovat, kam se budou vyvíjet její zdejší prodeje.






Dolphin sice německé kolegy až tak úplně neokouzlil, zároveň však v testu ani nepropadl a v mnoha ohledech ukázal záda domácímu Volkswagenu ID.3. Něco takového se v testu čínského vozu Auto Bildu dosud nestalo. Foto: BYD
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
včeraŘidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025Rusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
20.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jak Ai Ogura a mentální trénink pomohli Taiyo Furusatovi včera 20:32
- Vítězem Bol d’Or Suzuki, mistrem světa YART Yamaha včera 14:29
- Kalendář WorldWCR 2026: Šest akcí, dlouhá přestávka 20.9.2025
- Bol d’Or: Suzuki před BMW a Yamahou na Pole-Position 20.9.2025
- Salač bude příští rok jezdit za tým RW Racing 19.9.2025
Nejnovější články
Před 10 léty se krásný den premiér VW změnil v naftovou noční můru, která neskončila dodnes. Zneužívá jí kdekdo
před 11 hodinamiNa těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
včeraÚplně poslední skutečné Lambo může být vaše. Vypadá všelijak, i tak na něj potřebujete obrovské peníze
včeraRolls-Royce ukázal nový motor V12 s výkonem 2 222 koní, který je šetrný k přírodě. A pak že to nejde
včera„Nikdy neodstoupím, nikdy!” Jeden z nejvyšších šéfů BMW říká, že se spalovacími motory nikdy neskončí
včera
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.21. 22:12 - Truck Daškam
- IT poradna 09.21. 14:12 - pavproch
- BMW Divize 09.20. 11:12 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 11:00 - pavproch
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch