Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínské auto v testu Němců poprvé překonalo německého konkurenta, ani se nemuselo moc snažit
16.8.2023 | Petr Prokopec
Berme to jako zlomový okamžik, neboť Němci jsou obvykle k domácí produkci loajální, i když si to nezaslouží. Tady navíc porazili spíš sami sebe, neboť „Delfínovi” od BYD stačilo k nadvládě jen lehce nadprůměrné hodnocení.
Není tajemstvím, že čínská auta pronikají do Evropy stále více. Na ruském trhu jde již o stěžejní hybnou sílu, dále na západ lze prozatím mluvit spíše o alternativách. Něco podobného jsme ovšem dříve zmiňovali třeba v souvislosti s Korejci a kde jsou dnes? Hyundai a Kia ovládají značnou část Evropy, přičemž výrobce ze starého kontinentu mohou snadno převálcovat na jejich vlastním písečku. Na rozdíl od Němců se totiž neotočili k zákazníkům zády, stále tak nabízí třeba i atmosférické motory většího kalibru, než je litrový tříválec.
Vraťme se ale zpět k Číňanům, kteří se snaží útočit také s pomocí elektromobilů. To není až tak překvapivé, právě v této oblasti totiž mají řadu výhod. Ostatně taková značka BYD se nejprve věnovala bateriím pro mobilní telefony, než začala produkovat také automobily. Dnes tak v případě akumulátorů patří dokonce mezi dodavatele Tesly či Toyoty. Proč tomu tak je, popisují kolegové z Auto Bildu. Ti převzali k testu model Dolphin, jenž je osazen paketem Blade užívajícím lithium-železito-fosfátové baterie, které se obejdou bez kobaltu.
Na rozdíl od mnoha konkurenčních elektromobilů lze tyto akumulátory nabíjet do sta procent i u veřejných stanic. V té chvíli sice nemáte reálně k dispozici udávaných 427 km, ovšem i v praxi zvládnutelných 351 km lze považovat za snesitelnou hodnotu. Zvláště když se kolegové nežinýrovali a několikrát naplno vyzkoušeli plný potenciál elektrické jednotky, jenž produkuje 204 koní. To je stejný výkon jako u Volkswagenu ID.3, se kterým je BYD Dolphin často srovnáván. A rovnou lze zmínit, že v mnoha oblastech jsou Číňané vítězi.
Asi nepřekvapí, že jednou z těchto stránek je cena. Zatímco totiž německý elektromobil je na domácí půdě k mání od 39 995 Eur (cca 962 tisíc Kč), čínský soupeř startuje na 35 240 Eur (asi 847 tisíc Kč). Není to tedy sice taková láce jako v Říši středu, ovšem dnes se počítá každá uspořená koruna. Zvláště když ID.3 je spojován s nižším reálným dojezdem. Navíc zaostává i po stránce dynamické, neboť ke sprintu na stovku potřebuje 7,3 sekundy a na stošedesátku dokonce 19 s. BYD má ovšem na kontě 7,2 a 18,3 sekundy.
Neznamená to však, že by Dolphin byl bez chyb. Problematické jsou v jeho případě hlavně brzdy, které vyžadují delší dráhu a navíc se velmi rychle unaví. Zajímavé pak je, že zatímco většina elektronických berliček jako třeba detekce aut ve slepém úhlu či monitoring jízdních pruhů jsou až přespříliš aktivní a vlastně i otravné, takové ESP zůstává v klidu i ve chvíli, kdy přední pneumatiky kvílí. Vše se nicméně dá spravit softwarovou modifikací.
O trochu horší je to již s čelním sloupkem, který je příliš tlustý a omezuje tak výhled ven. Podobně je pak na tom koncový sloupek, kterému ještě asistuje užší okno, nicméně v tomto případě je řešením zmiňovaná detekce slepých úhlů. Uvnitř pak Číňané musí zapracovat ještě na médiích, problémem je však spíše jazyková bariéra než kvalita. Systém totiž v některých ohledech stále ještě zobrazuje čínské znaky, hlasové ovládání pak reaguje maximálně na pokyny v angličtině.
Suma sumárum zde máme lepší průměr, i to ale stačí na to, aby Dolphin překonal ID.3, jak praví kolegové. VW tu tak trochu porazil sám sebe, neboť Číňané se ani nemuseli moc snažit, aby jejich auto z hodnocení vyšlo lépe. Kolegové navíc dodávají, že BYD se nechová arogantně jako domácí značka a snaží se vyjít vstříc. Automobilka tak podle Němců staví i v Evropě pevné základy, na kterých může růst. Bude tedy opravdu zajímavé sledovat, kam se budou vyvíjet její zdejší prodeje.






Dolphin sice německé kolegy až tak úplně neokouzlil, zároveň však v testu ani nepropadl a v mnoha ohledech ukázal záda domácímu Volkswagenu ID.3. Něco takového se v testu čínského vozu Auto Bildu dosud nestalo. Foto: BYD
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
2.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jezdci MotoGP od Ducati testovali na Balaton Ringu včera 20:00
- Superbike: Za jakých podmínek může zůstat Bautista u Ducati Aruba.it. včera 12:00
- Nový rekord Locatelliho v Suzuce 5.8.2025
- Rozhodnutí IRRC se u mnohých setkává s nepochopením 4.8.2025
- Oficiálně Moto2: MSi Racing se loučí s Ericem Fernandezem a představuje Unaie Orradreho 4.8.2025
Nejnovější články
Němci vzali Erdoganovu pýchu s zkusili s ní ujet 2 000 km z Turecka do Německa. Takto dopadli
před 9 hodinamiBezpečnost moderních SUV je fikce. Spousta lidí už z nich ani pořádně nevidí na cestu
před 10 hodinamiHonda Civic pro EU dostala facelift. Její fiasko nemá šanci zvrátit, leda by ji tuningové firmy začaly předělávat na BMW 3
včeraAni 40 modelů není dost. Mercedes brzy odhalí hned 18 dalších novinek, chce jimi zachránit upadající prodeje
včeraAudi dál upadá. Po kolapsu zisků sáhlo dealerům na marže, přinese to další zdražení a další propady
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.06. 15:37 - pavproch
- Detektory policejních radarů 08.06. 11:58 - pavproch
- Rychlodotazy 08.06. 10:15 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 08.06. 09:55 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 08.05. 20:38 - řidičBOB
- Octavia Scout 1.8TSi, 2010, 260kkm 08.05. 15:14 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.05. 09:07 - řidičBOB
- Politický koutek 08.04. 19:59 - M.Z.