Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se děje s olejovými filtry, když doslouží v autě? Házet je do koše není moudré
11.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nic zvláštního? To byste se divili. Za jediný rok se jich použije půl miliardy, což představuje 75 tisíc tun oceli a 34 milionů litrů zbytkového oleje.
Olejový filtr spalovacího motoru auta je věc, kterou většina z nás nejspíše dobře zná. Pokud patříte mezi dříve narozené, pak nejspíše vzpomínáte i na jeho výměnu, která je ovšem dnes svěřována spíše servisu. Nejde přitom o nikterak náročnou činnost - stačí vůz zvednout, nalézt správný šroub, vypustit olej, vymontovat filtr, místo něj dát nový, vrátit na své místo výpustný šroub a olej zase dolít. Toť vše, i průměrný mechanik má vše hotové za pár desítek minut.
Mohlo by se zdát, že tady „život” olejového filtru končí, opak je ale pravdou. Až touto jednoduchou operací začíná mnohem delší a náročnější cesta olejového filtru za recyklací. Skvěle ji přitom vykreslila společnosti Lucas Lane z americké Pensylvánie, která se danou činností zabývá. A je to docela fascinující proces, uvážíme-li, že to je něco, o co se prakticky nikdo nezajímá.
S ohledem na potenciální nebezpečnost odpadu jsou filtry nejprve schraňovány v barelech, který firma Lucas Lane následně vyzvedne u smluvních servisů a sveze na jedno místo. V daném skladišti filtry nějaký čas odpočívají, aby mohl alespoň částečně odkapat v nich pozůstalý olej. Dle dostupný dat z roku totiž v půl miliardě filtrů zůstává 34 milionů litrů oleje, na filtry samotné přitom připadá 75 tisíc tun oceli.
Tyto dvě složky by při prostém vyhození zůstávaly zcela nevyužity, nicméně onou recyklací může být ocel znovu roztavena a využita třeba k opětovné výrobě filtrů, zatímco použitý olej je významnou složkou v asfaltu. Je ovšem zapotřebí, aby ocel i olej byly od sebe řádně odděleny. Proto jsou filtru postupně lisovány do krychlí, přičemž olej z nich vytéká za pomoci lisování. I tak však není „vymačkán“ úplně, proto přichází ke slovu zahřívací proces.
Slisované filtry jsou přitom vyhřívány ve dvou komorách, aby kromě finální separace oceli a oleje nedošlo vlivem spalovacího procesu ke znečištění životního prostředí. Proto je ve druhé komoře teplota mnohem vyšší, aby byl eliminován veškerý kouř a ven unikalo pouze teplo. Zajímavostí přitom je, že olej získaný z filtrů v této fázi recyklačního procesu je použit jako palivo pro další várku zahřívání.
Pokud tedy patříte mezi nadšence, kteří si ještě olejový filtr a olej mění sami, ovšem odpad vyhazujete bezmyšlenkovitě do běžného kontejneru, možná byste své jednání měli přehodnotit. Nikoliv samozřejmě onu svépomoc, ale spíše ten krok, který nevede k jeho recyklaci. Zrovna v tomto případě by každý z nás měl být tak trochu eko-aktivista. Správný postup nic nestojí a přitom lecčemu pomůže...









Recyklace olejových filtrů je velmi náročná, ovšem chvályhodná práce
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 49 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před hodinou
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 4 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
