Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co zabilo herce Yelchina? Podívejte se, jak funguje hloupý volič automatu FCA
29.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) NHTSA oznámilo výsledky svého vyšetřování a na „účtu” voliče je 266 nehod. Když se podíváte na jeho fungování, není divu.
Vyšetřování amerického úřadu NHTSA související s matoucím voličem automatu u Jeepu Grand Cherokee je u konce. NHTSA zjistila, že tenhle problém, o němž jsme informovali již v únoru, je po prozkoumání 686 stížností spojen celkem s 266 nehodami a 68 zraněnými.
Na světlo „neautomobilového světa” jej bohužel vyneslo až tragické úmrtí Antona Yelchina. Ten byl udušen svým Jeepem poté, co jej nezabrzděný přimáčkl na bránu vlastního domu v momentě, kdy si při odjezdu z něj šel vybrat poštu nebo se pro něco ještě vracel domů pěšky. Že má i jeho smrt stejný základ, je pravděpodobné, neboť právě jeho vůz měl problematický ovladač na palubě - definitivně to ale zatím potvrzeno nebylo.
Problém je na každý pád v tom, že volič automatu v Grand Cherokee modelových let 2014 a 2015 a také u Dodge Charger a Chrysleru 300 modelových let 2012 - 2014 vypadá jako konvenční volič a částečně se tak chová, jenže je to spíše joystick. Podobně jako normální volič ho přesouváte mezi čtyřmi fyzickými polohami - P, R, N a D - nikdy však v žádné z těchto poloh nezůstane.
Jak to přesně funguje, popíše nejlépe video níže. Klíčový problém je - na rozdíl třeba od podobně moderního řešení BMW -, že se volič opravdu vždycky vrátí do původní polohy a musíte tedy sledovat, co je vlastně zařazeno. Když na páku v režimu D zatlačíte jen ledabyle, zůstane zvoleno N nebo R, vy vyskočíte a auto se může rozjet. Právě tohle bylo důvodem oněch téměř 270 nehod a také svolávací akce, která byla ohlášena celosvětově na ohromných 1,1 milionu aut.
Koncernu FCA hrozí i soud, protože někteří tvrdí, že o problému věděl a přesto auta se stejným voličem dál vyráběl. Pravda, je-li v autech od modelového roku 2012, dalo se možná volič upravit dřív než po téměř pěti letech výroby. Stačilo by jen upravit jeho mechanismus, aby se nevracel do původní polohy, popř. použít skutečně něco jako joystick ve stylu BMW, kde při přepínání režimů R, N, D a S není nutné tlačit volič do žádných krajnějších poloh.
Navíc jiná auta s podobnými elektronickými voliči, na kterých není přímo vidět, co je zrovna zařazeno, mají třeba parkovací režim na zvláštním tlačítku nebo mají dveře řidiče spárované s elektronickou parkovací brzdou a když se dveře otevřou, parkovací brzda se zatáhne. Jenže Grand Cherokee má standardní mechanickou parkovací brzdu.
Kombinace těchto vlastností tedy vede k tomu, že tenhle volič je opravdu dost neintuitivní. Samozřejmě, všechny nehody byly ve výsledku chybou řidiče, jak jsme psali už dříve - řidič se prostě nepřesvědčil dostatečně o tom, že navolil P. Jenže kdyby tu byl normální volič, který ve svých polohách zůstává, jak video dále demonstruje na jiném voze FCA, problém by vůbec nevznikl...


Volič normálně přesunete do režimu D, ale on se pak vrátí do původní polohy - a to je velmi matoucí
Brána Yelchinova domu, před kterou byl nalezen mrtvý
Vlevo Anton Yelchin, vpravo „elektronický volič” Jeepu Grand Cherokee na oficiální fotce
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Blackout ve Španělsku a Portugalsku popsaný z první ruky ukazuje, do jak zoufalé situace nás uvrhlo nedomyšlené zelené šílení
před 57 minutamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva