Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat

Bude to paradoxně voda na mlýn jak aktivistům brojícím proti SUV, tak zákazníkům, kteří po nich touží, ale je to zkrátka tak. SUV při nehodách zabíjí posádky jiných vozů podstatně častěji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat

14.10.2019 | Petr Miler

Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Bude to paradoxně voda na mlýn jak aktivistům brojícím proti SUV, tak zákazníkům, kteří po nich touží, ale je to zkrátka tak. SUV při nehodách zabíjí posádky jiných vozů podstatně častěji.

Zejména u našich západních sousedů je v poslední době stále častěji skloňována možnost zákazu SUV. Důvodů je více a nepochybujte o tom, že jedním z nich je vyšší spotřeba a tedy i emise CO2 takových aut, nejčastěji ale přichází na přetřes jiný argument - bezpečnost. SUV jsou prý velká, těžká a tedy nebezpečná zejména pro své okolí, ať už kvůli své zhoršené manévrovatelnosti, tak kvůli následkům případných srážek s nimi.

Osobně nejsem z těch, kteří by hystericky volali po příkazech nebo zákazech čehokoli, a tak dále zmíněné neberte jako podporu německých aktivistů. Faktem ale je, že na obojím je něco pravdy. Už v minulosti se ukázalo, že SUV mají na svědomí mnohem více obětí nehod na přechodech a jakkoli platí, že moderní vozy tohoto ražení jsou vzhledem ke své velikosti, výšce a hmotnosti velice mrštné a slušně ovladatelné, v krizové situaci stejně poznáte, že řídíte auto vážící 2 tuny s těžištěm půl metru nad zemí.

Sám jsem s nimi pár těžkých situací zažil a nepříjemnosti, které by se srovnatelným autem ani nevznikly (například následky nenadálého kontaktu s rozsypaným štěrkem na silnici), v SUV znamenaly pořádné krůpěje studeného potu na čele. Stačilo málo, jen trochu méně pohotovosti a mohla z toho být velká patálie - setrvačnost těchto aut je podstatně vyšší. Osobně se i proto SUV vyhýbám, stále více zákazníků ale dělá pravý opak.

Možná by neměli a nebo naopak budou rádi, že to dělají - záleží na úhlu pohledu na výsledek letošní studie amerického institutu pro silniční bezpečnost IIHS a organizace HLDI, která se pro změn zabývá následky dopravních nehod. Tyto organizace analýzou nehod 1 až 4 roky starých vozů mezi léty 1989 a 2016 došly k závěru, že při srážce dvou aut máte o 28 procent větší „šanci” zemřít, když druhým zúčastněným autem je SUV. Jinými slovy, skoro o třetinu víc lidí umírá v nehodách s SUV než s ostatními vozy, to není rozdíl na hranici statistické chyby.

Co je smutně bizarní, i tento tristní výsledek je dramaticky lepší než před 30 léty - tehdy totiž při nehodách s SUV umíralo o 132 procent více lidí než při nehodách jiných vozů. Jak je to možné? I nad tím se IIHS zamýšlí a dochází ke dvěma závěrům. Jednak SUV už nejsou, co bývala, jsou to stále více drobné crossovery blízké osobním vozům jako Nissan Juke než masivní stroje s žebřinovými rámy à la Toyota Land Cruiser. Co je ale podstatnější, stále více lidí jezdí SUV, takže při nehodě s SUV mají další a další lidé svá vlastní SUV. A to pochopitelně riziko snižuje.

Hlavním důvodem zmíněných tragických následků je totiž jakási nárazová nekompatibilita SUV s běžnými vozy. Patrné je to třeba na záběrech z crash testů, které můžete vidět níže - jednak tu jde o hmotnost a jakousi mohutnost a jednak výšku. Když například do bohu vaší Octavia nabourá jiná Octavie, je slušná šance, že to skončí bez hrozivých následků díky masivním výztuhám prahů moderních aut. Ale když do vás nabourá Audi Q7, zbude vám před kontaktem s jeho chladičem leda B-sloupek a boční sklo. Lepší než nic, od nějakých 40 km/h výš ale přežijete jen zázrakem.

Že to tak je, dokládá jiná, v Evropě v podstatě nereplikovatelná statistika - následky srážek s pick-upy. V jejich případě se pravděpodobnost úmrtí i řidičů jiných aut celých 30 let pohybuje okolo 160 procent nad normálem, protože pick-upy jsou ještě vyšší a těžší a na rozdíl od SUV se za tu dobu nezmenšily, právě naopak.

V kontextu těchto čísel není těžké pochopit nářky některých. Žijeme v době, kdy se zakazuje skoro všechno - EU třeba svými limity emisí nepřímo zakázala motor 1,2 TSI ve Škodě Fabie kvůli pár gramům CO2 na kilometr, snad aby za 50 let neumřelo o jednoho ledního medvěda víc. Vedle toho si ale někdo může bez problémů koupit třeba ono Audi Q7, při jím nezpůsobené nehodě kvůli výšce a hmotnosti auta nepřímo zabít několik lidí v jiném autě a vše je v pořádku. Nic proti SUV ani jejich majitelům, snažím se jen vykreslit uvažování některých, které,u nelze upřít jistou specifickou logiku.

Stejně tak není v kontextu výše zmíněného těžké pochopit, že někdo raději koupí manželce na převážení dětí SUV, i když ho v podstatě nepotřebuje. Faktem totiž je, že když se srazí s jiným SUV, je zjevně citelně pravděpodobnější, že všichni přežijí. Volba SUV tak u někoho může být výsledkem úvah na úrovni pudu sebezáchovy. Žijeme ve zvláštní době, nemyslíte?


Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 1 - SUV a pick-upy vs osobni auta nehody nasledky Perex
Sama IIHS kdysi ukázala „nárazovou nekompatibilitu” vysokých a nízkých aut - zejména boční srážky bývají fatální

Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 2 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 01Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 3 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 02Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 4 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 03Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 5 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 11Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 6 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 12Data IIHS ukazují, proč si další a další lidé kupují SUV a jiní je přitom chtějí zakázat - 7 - Audi Q7 vs Citroen C3 crash test 2019 videoscreen 14
Náraz s malým, klidně modernějším malým autem do zádi SUV je pro druhé jmenované něco na úrovni nárazu do patníku u cesty. Jak nyní ukazují statistiky IIHS, nejde tu jen o plechy - při srážce menších osobních aut s SUV umírá v těch prvních jmenovaných o 28 % víc lidí

Zdroj: IIHS a HLDI přes Autoblog,

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše