Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají
15.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Znovuzrozená značka musí čelit tomu, že klíčová klientela touží po lépe vybavených vozech klidně za vyšší cenu. Vedení Datsunu je však optimistické.
Od znovuvzkříšení značky Datsun si aliance Renault-Nissan slibovala opravdu mnoho. Levné modely si měly podmanit především rozvojové země třetího světa, přičemž na daných trzích měly registrace tohoto výrobce dosáhnout třetiny či dokonce poloviny celkových prodejů dua Nissan-Datsun. Jak se ovšem nyní ukazuje, japonská automobilka měla opravdu velké oči, neboť nové levné vozy se neprodávají valně ani v Indii, ani v Indonésii či Rusku. Šéf značky Trevor Mann však naznačuje, že do tragédie mají stávající výsledky přece jen daleko.
Situaci popisuje jako narození dítěte, které „když je malé, jen leze kolem a pokouší se vyškrábat na nohy. To se mu ovšem nedaří a tak padá a padá, přičemž se občas bouchne i do hlavičky.“ Datsun je přitom právě tím malým dítětem, které jen potřebuje čas, aby dosáhlo velkých výsledků. Je však otázkou, zda se tak vůbec někdy stane. Kupříkladu v takové Indii bylo totiž od březnového zahájení prodeje až do konce srpna prodáno 9 557 kusů, tedy o poznání méně než takového Suzuki Alto, které k danému výsledku potřebuje jen pár týdnů.
Absolutního vrcholu přitom v zemi Datsun dosáhl v dubnu, od té doby se však jeho prodeje jen propadají. Kupříkladu v takovém červenci bylo prodáno jen 607 vozů, což oproti rekordu představuje 77procentní pokles. V srpnu se situace sice trochu vylepšila a Datsun předstihl v prodejích Tata Nano, tento vůz ovšem čelí ještě razantnějšímu odlivu zákazníků - v posledním fiskálním roce totiž registrace klesly o 42 procent, v roce předchozím pak dokonce o 61 %. Není tedy divu, že značka za pět let prodala jen 250 000 exemplářů.
Podle analytiků je přitom jedním z problémů, jež tyto levné vozy táhne ke dnu, jejich nízká cena. Indie je totiž aktuálně trhem, kde je automobil považován za ukazatel společenského postavení. Pokud tedy zákazníci peníze mají (při průměrném denním platu okolo dvou dolarů/40 Kč jich je ovšem málo), pak je hodlají utratit spíše za dražší automobil. S ním je totiž spojena renomovanější značka a rovněž i lepší výbava, která opět hraje proti Datsunu.
Abychom nezůstávali pouze v zemi, kde kupříkladu takový model Go stojí pouhých 312 270 rupií (cca 110 750 Kč), můžeme se přesunout do Ruska, dalšího to klíčového trhu. Zde pro změnu Datsun trpí kvůli ekonomické situaci a krizi na Ukrajině. Jelikož výhled je špatný jak pro zbytek letošního roku, tak i pro ten následující, nemůže automobilka ani zdaleka počítat s tím, že by z tohoto trhu v nejbližší době přišly dobré zprávy.
Dá se tedy předpokládat, že plán Nissanu, jehož součástí Datsun je a který počítá s globálním navýšením prodejů o 8 procent do března 2017, dostává vážné trhliny. Vedení značky i analytici ovšem dodávají, že ačkoliv je situace vážná, stále ještě není zoufalá. Uvidíme tedy, co přinesou příští měsíce. Pokud to ovšem nebudou noví zákazníci, pak dost možná druhá životní kariéra Datsunu bude kratší než ta první.















Datsun Go měl být trhákem díky nízké ceně. Paradoxně přitom právě ta odpuzuje zákazníky více než nepřesvědčivý design
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před hodinouToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 3 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 4 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 6 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 13:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales