Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Datsun neláká zákazníky ani nízkou cenou, prodeje od dubna soustavně klesají
15.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Znovuzrozená značka musí čelit tomu, že klíčová klientela touží po lépe vybavených vozech klidně za vyšší cenu. Vedení Datsunu je však optimistické.
Od znovuvzkříšení značky Datsun si aliance Renault-Nissan slibovala opravdu mnoho. Levné modely si měly podmanit především rozvojové země třetího světa, přičemž na daných trzích měly registrace tohoto výrobce dosáhnout třetiny či dokonce poloviny celkových prodejů dua Nissan-Datsun. Jak se ovšem nyní ukazuje, japonská automobilka měla opravdu velké oči, neboť nové levné vozy se neprodávají valně ani v Indii, ani v Indonésii či Rusku. Šéf značky Trevor Mann však naznačuje, že do tragédie mají stávající výsledky přece jen daleko.
Situaci popisuje jako narození dítěte, které „když je malé, jen leze kolem a pokouší se vyškrábat na nohy. To se mu ovšem nedaří a tak padá a padá, přičemž se občas bouchne i do hlavičky.“ Datsun je přitom právě tím malým dítětem, které jen potřebuje čas, aby dosáhlo velkých výsledků. Je však otázkou, zda se tak vůbec někdy stane. Kupříkladu v takové Indii bylo totiž od březnového zahájení prodeje až do konce srpna prodáno 9 557 kusů, tedy o poznání méně než takového Suzuki Alto, které k danému výsledku potřebuje jen pár týdnů.
Absolutního vrcholu přitom v zemi Datsun dosáhl v dubnu, od té doby se však jeho prodeje jen propadají. Kupříkladu v takovém červenci bylo prodáno jen 607 vozů, což oproti rekordu představuje 77procentní pokles. V srpnu se situace sice trochu vylepšila a Datsun předstihl v prodejích Tata Nano, tento vůz ovšem čelí ještě razantnějšímu odlivu zákazníků - v posledním fiskálním roce totiž registrace klesly o 42 procent, v roce předchozím pak dokonce o 61 %. Není tedy divu, že značka za pět let prodala jen 250 000 exemplářů.
Podle analytiků je přitom jedním z problémů, jež tyto levné vozy táhne ke dnu, jejich nízká cena. Indie je totiž aktuálně trhem, kde je automobil považován za ukazatel společenského postavení. Pokud tedy zákazníci peníze mají (při průměrném denním platu okolo dvou dolarů/40 Kč jich je ovšem málo), pak je hodlají utratit spíše za dražší automobil. S ním je totiž spojena renomovanější značka a rovněž i lepší výbava, která opět hraje proti Datsunu.
Abychom nezůstávali pouze v zemi, kde kupříkladu takový model Go stojí pouhých 312 270 rupií (cca 110 750 Kč), můžeme se přesunout do Ruska, dalšího to klíčového trhu. Zde pro změnu Datsun trpí kvůli ekonomické situaci a krizi na Ukrajině. Jelikož výhled je špatný jak pro zbytek letošního roku, tak i pro ten následující, nemůže automobilka ani zdaleka počítat s tím, že by z tohoto trhu v nejbližší době přišly dobré zprávy.
Dá se tedy předpokládat, že plán Nissanu, jehož součástí Datsun je a který počítá s globálním navýšením prodejů o 8 procent do března 2017, dostává vážné trhliny. Vedení značky i analytici ovšem dodávají, že ačkoliv je situace vážná, stále ještě není zoufalá. Uvidíme tedy, co přinesou příští měsíce. Pokud to ovšem nebudou noví zákazníci, pak dost možná druhá životní kariéra Datsunu bude kratší než ta první.















Datsun Go měl být trhákem díky nízké ceně. Paradoxně přitom právě ta odpuzuje zákazníky více než nepřesvědčivý design
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
před hodinouPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
před hodinouVýrobce elektromobilů prodělává peníze tak moc a tak dlouho, že už to i na bohaté Araby to může být příliš, aby ho dál drželi nad vodou
před 2 hodinamiDalší automobilka procitla ze zeleného opojení. Plány na elektrickou budoucnost zrušila, spalovací bestseller nezabije
včeraNěkdo zavřel vzácné Lamborghini na 40 let do obýváku. Museli mu probourat cestu ven zdí, aby ho mohl prodat za 42 milionů
včeraPrvní test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva