Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Den konce doby neutuchající popularity SUV se blíží, ukazují statistiky
14.7.2019 | Petr Prokopec
Sázka na SUV je dnes pro automobilky skoro sázkou na jistotu, jenže tahle doba nebude trvat věčně. Data ukazují, že už teď je stále těžší je prodat a situace se bude jen zhoršovat.
Dominance SUV je drtivá v naprosté většině vyspělých zemí, ve Spojených státech je ale natolik enormní, že Ford a General Motors zcela opouští sedany, hatchbacky a další tradiční karosářské styly. Je otázkou, jak moc riskují, neboť chování publika je často nevyzpytatelné. Z nejnovějších dat zpracovaných Wall Street Journal (WSJ) je navíc patrné, že trh se blíží svému zahlcení. Ne každý vůz se tak stane finanční jistotou, zvláště když meziroční růst začíná pozvolna klesat. Podle WSJ tak SUV čeká možná již jen pár let na výsluní, než zájem o ně prudce klesne.
Než se ovšem podíváme do budoucna, je třeba na skok zamířit zpátky do minulosti. Konkrétně do roku 2008, kdy byla na obzoru globální ekonomická krize. Ta, stejně jako rostoucí ceny paliva, měla nemalý vliv na automobilový trh, kde velké vozy jako SUV náhle přestaly být žádoucími a lidé místo nich začali častěji usedat za volant menších aut s méně žíznivými motory. Nicméně i za této situace vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem nikdy úplně nevymizely z trhu - tedy až na Hummer jakožto největší oběť krize - což jen dokazuje, kterak tuhý je jejich kořínek.
V mezičase ceny paliva ve Státech začaly opětovně klesat, což začalo zvedat zájem publika o SUV. Na to samozřejmě zareagovali výrobci, kteří začali upravovat svou nabídku přesně dle požadavků trhu. A jelikož ten chtěl podvozek vysoko nad zemí, došlo k expanzi, která stále neskončila. Zatímco v roce 2014 bylo ve Státech v prodeji 70 různých SUV a spřízněných crossoverů, letos jsme již na 96. A do roku 2023 má toto číslo stoupnout na 149 aut. Tedy jinými slovy, za necelých deset let se nabídka více než zdvojnásobí.
Ze strany výrobců je tento krok plně pochopitelný, SUV se prodávají snáze a vzhledem k vyšším cenám přinášejí větší zisk než sedany či hatchbacky. Navíc, zatímco tradiční karosářské styly jsou často prodávány s vysokými slevami s tím, jak se blíží konci svého životního cyklu, auta se zvýšenou karoserií se většinou prodávají za stejné částky i na jeho konci. Nicméně jak jsme již naznačili, je otázkou, jak dlouho takový stav vydrží. Nikoliv jen proto, že trh bude stále zahuštěnější, ale i proto, že zájem roste stále menší měrou.
Statistická data naznačují, že prodeje SUV a crossoverů za první letošní pololetí vzrostly ve Státech meziročně o 1,6 procenta. Ještě loni ve stejné době však byl tento posun 13,2procentní. Prodat vůz dnes zabere daleko více času, v průměru crossovery a SUV stráví u dealerů 71 dní. Loni to ovšem bylo jen 63 dnů, předloni pak dokonce pouze 51. Oslovit zákazníka je tedy stále náročnější, odměna za danou činnost je navíc neustále nižší. Jakkoliv třeba u sedanů se 79 dny je prodej ještě delší a výdělek ještě nižší.
Jsme tedy zvědavi, kdy se SUV dotknou absolutního stropu, neboť právě poté přijde strmý pád. Podle Toyoty bude soudobý trend ještě pár let pokračovat. Na rozdíl od Fordu či GM však Japonci nehodlají vše vsadit na jednu kartu a sedany i hatchbacky ponechávají v nabídce také v Americe. Jejich tržní podíl v novém světě tak velmi pravděpodobně jen poroste, neboť postupně začnou přebírat zákazníky právě oněm riskujícím americkým automobilkám. V Evropě pak má totéž následovat jen s menším zpožděním, stejně jako dřívější nástup popularity SUV, která se svého času zdála být jen americkou libůstkou.























































































SUV je v nabídce stále více...
...daná expanze navíc ještě neskončila. Ostatně i taková Škoda počítá s tím, že zahustí svou nabídku o více aut se zvýšeným podvozkem
Zdroj: The Wall Street Journal
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
včeraSázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch