Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody

Tisková konference ministerstva dopravy odhalila počty aut postižených Dieselgate v České republice. Škodovek je podle očekávání nejvíc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody

30.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tisková konference ministerstva dopravy odhalila počty aut postižených Dieselgate v České republice. Škodovek je podle očekávání nejvíc.

Že bude v České republice jezdit spousta aut postižených aférou Dieselgate, aférou Volkswagenu s emisemi dieselových motorů, bylo jasné už dříve - škodovka vyrobila takových aut 1,2 milionu, u nás je jasnou jedničkou na trhu a obliba dieselů je u jejích modelů velká. Nyní víme, kolik škodovek, Volkswagenů, Seatů a Audi s dotčenými motory EA 189 se u nás prodalo jako nových - je to celkem 148 tisíc aut.

Není to ale celkový počet takových vozů, ten bude nejspíše vyšší. Ministerstvo totiž nepostupovalo očekávaným, včera popsaným způsobem - mělo by si správně vyžádat kódy VIN, ty porovnat s daty v Centrálním registru vozidel a na jeho základě určit přesný počet aut, která jsou v Česku v provozu. To ministr Ťok uvedl jako postup, na který se Ministerstvo teprve chystá. V tuto chvíli zveřejnilo pouze počet u nás nově prodaných vozů vybavených motory TDI EA 189.

Ze zmíněného čísla více než dvě třetiny (101 000 aut) tvoří Škody, 38 000 Volkswageny, 7 000 Audi a 1 800 Seaty. Všechna tato auta budou jistě součástí svolávací akce, která by měla jejich software upravit. Otázkou ovšem je, jak bude upraven, protože pro evropský test spotřeby je určitá úprava softwaru povolena a jsme stále více přesvědčeni, že v Evropě se nic mimořádného nestalo. Volkswagen si o tom nyní nedovolí diskutovat, od dalších výrobců, kteří emisní testy nejspíš také manipulují jej ale zřejmě nedělí nic jiného než přiznání.

Ostatně, ministerstvo dopravy legalitu samotných aut stále nerozporuje. Konstatuje, že pro tuto chvíli mohou být všechna dotčená auta provozována jako dosud, jejich homologace provedená před uvedením na trh platí. Ministr dokonce zopakoval větu často prezentovanou samotným VW a jeho filiálkami: „Pro majitele dotčených vozů nyní platí, že vozy jsou plně funkční, bezpečné a mohou být nadále bez omezení užívány,” uvedl Ťok.

Tento stav nicméně nemusí trvat věčně: „Chceme si být jistí, že údaje uváděné pro homologaci odpovídají,” řekl na tiskové konferenci ministr dopravy s tím, že jeho úřad bude zkoumat, zda emise aut Škody odpovídají uváděným údajů. Měření prý proběhne již v příštích dnech u „nezávislé laboratoře”. Jak přesně a s jakými očekáváními budou vozy testovány, Ťok neuvedl, zřejmě se ale beztak bude jednat pouze o nová auta měřená v rámci obvyklého testu NEDC.

Na další podrobnosti zatím čekáme, zejména nevíme, jak přesně řídící software ovlivňuje chování motoru a tedy ani to, co má přinést jeho změna. Může ovlivnit výkon i efektivitu motoru, nemusí se ale také stát prakticky nic. Zřejmé též není, jestli budou úřady na účast na svolávací akci nějak „tlačit” - obvykle to nedělají, Dieselgate ale není úplně obvyklá aféra...

Seznam zasažených motorů koncernu Vokswagen


Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 1 - Skandal VW TDI dalsi motory 02

Seznam zasažených modelů značky Škoda

Verze Škody Fabia II

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 2 - Skoda TDI EA 189 modely 01

Verze Škody Roomster

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 3 - Skoda TDI EA 189 modely 02

Verze Škody Rapid

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 4 - Skoda TDI EA 189 modely 03

Verze Škody Octavia II

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 5 - Skoda TDI EA 189 modely 04

Verze Škody Superb II

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 6 - Skoda TDI EA 189 modely 05

Verze Škody Yeti

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 7 - Skoda TDI EA 189 modely 06

Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 8 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 004Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 9 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 007Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 10 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 009Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 11 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 024Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 12 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 025Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 13 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 048Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 14 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 145Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 15 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 148Dieselgate se u nás týká nejméně 148 000 aut, vesměs od Škody - 16 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 149
Dieselů EA 189 je v ČR spousta, samotné Volkswageny se na nich ale podílejí 38 tisíci vozy

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.