Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dnešní šéf VW o podvodech s TDI věděl. Na schůzce vedení dostal vtipnou otázku
21.8.2018 | Petr Prokopec
Mělo se za to, že je z obliga, neboť do Volkswagenu nastoupil jen chvíli před tím, než se celý skandál rozhořel. I tak se o něm stihl dozvědět dříve, přesně 26 dnů po svém nástupu do firmy.
Za necelý měsíc uběhnou už tři roky od provalení kauzy Dieselgate, která se naplno rozhořela 15. září 2015. Jen jako na dávnou minulost na ni ale dnes vzpomínat nebudeme, neboť je stále živá a do značné míry nevyřešená. Dosud se nepodařilo přijít na to, kdo konkrétně je za podvody s dieselovými motory zodpovědný, kdo byl tím, který vznik celého podvodného software inicioval, kdo jej stvořil a kdo schválil jeho použití v produkčních autech. Řada nitek ovšem vede k Rupertu Stadlerovi, který byl až do letošního roku šéfem Audi. Ten už měsíce zůstává ve vazbě, kam putoval přímo z křesla hlavy čtyř kruhů.
Stadler je ale jen jedním z mnoha manažerů koncernu VW, který o kauze věděl dříve, než prosákla na veřejnost, jakkoli většina z nich dlouho tvrdila, že o ní neměli ponětí. Pozoruhodné přitom je, že mezi ně můžeme zařadit i současného šéfa celé VW Group, Herberta Diesse, který byl doposavad považován za „čistého”. Do firmy totiž přešel z pozice šéfa nákupu BMW až 1. července 2015, tedy chvilku před vypuknutím celé kauzy. Je tedy jisté, že nic neinicioval ani neschválil, nicméně také on o problému věděl dříve, než se provalil.
Vyplývá to z čerstvě odtajněných soudních dokumentů, které cituje německý Der Spiegel. Herbert Diess se i se svým předchůdcem Martinem Winterkornem 27. července 2015 účastnil schůzky vedení, na které byl tehdejší stav Dieselgate probírán. Ze záznamů a výpovědí je jasné, že oba hlavouni diskutovali s ostatními manažery i hlavními techniky firmy, jak se vypořádat s hrozbou, kterou pro společnost představovalo vyšetřování americké agentury EPA. Ta měla ve spolupráci se sdružením CARB zjistit, že diesely VW produkují vyšší než povolené emise NOx.
Podle dokumentů měl Diess najít řešení, díky kterému by americké úřady vystavily povolení pro další prodej dieselových aut na území Spojených států. Co je ale nejpikantnější, Winterkorn se jej tehdy jako čerstvě příchozího z BMW dotázal: „Ale něco podobného jste používali i v BMW, ne?” Na to se ovšem od Diesse dočkal odpovědi, kterou rozhodně nečekal. Šlo prý o rezolutní: „Ne.“
Tato situace ukazuje, jak moc byli lidé z vedení VW přesvědčení, že jejich chování je vlastně normální. A také to, jak dalece nemluvili pravdu, když o měsíce později tvrdili, že o ničem nevěděli. Nebudeme říkat, že ostatní nepoužívali jiné fígle k obelhání testů spotřeby, až nyní se ale potvrzuje to, co jsme čekali od začátku - že o podvodu ve VW věděl kde kdo. Onen software z podstaty nebylo možné dostat do více jak 10 milionů aut bez vědomí širokého spektra manažerů a techniků.
VW nyní přiznává, že tyto věci byly na schůzkách vedení konzultovány, nikdo si ale nebyl vědom skutečné šíře problému a jeho možných následků. Tomu lze minimálně v případě Diesse věřit, ten jen hasil průšvihy těch, kteří přišli před nimi. A dělá to vlastně dodnes.
Něco takového ovšem nelze říci o Heinzi-Jakobovi Neusserovi, bývalému šéfovi vývoje Volkswagenu, který byl v září 2015 odstaven na vedlejší kolej. Výplatu ale pobíral dále. Nyní se Němci rozhodli s manažerem definitivně rozloučit, Neusser je tak v podstatě prvním člověkem po Winterkornovi, který VW stoprocentně opustil v důsledku Dieselgate. Někdejší šéf VW Group přitom podal rezignaci již týden po provalení skandálu, stejně jako Heinz-Jakob ale zůstával na výplatní listině Volkswagenu i v dalších letech.
Lze pak jen dodat, že čtyři dny po výše zmiňované schůzce Volkswagen nasadil do boje právníky, kteří měli skandál vyžehlit. Vedení se prý na základě předchozích případů domnívalo, že dostane pokutu maximálně 200 milionů Eur (cca 5,27 mld. Kč), proto ani nikoho dalšího neinformovalo. Jak dnes již všichni víme, řádně se přepočítalo.




Herbert Diess se o kauze Dieselgate dozvěděl dříve než veřejnost. V té souvislosti byl přitom otázán, zda BMW používá totéž - řekl, že nikoli
Zdroj: Der Spiegel
Bleskovky
Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
včeraSkutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025Špatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
29.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Muselo to přijít: Elektrické propadáky Mercedesu po čtyřech letech končí bez nástupce, jejich náhrada šokuje jen neznalé
před 2 hodinamiTesla zkouší zastavit propady prodejů faceliftem vrcholného Modelu Y, dodá vám ho ještě tento měsíc
před 3 hodinamiVrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
před 5 hodinamiTragédie Fordu nekončí. Do servisů musí dalších 1,2 milionu aut 6 modelů, letos je už na 108 svolávačkách
před 6 hodinamiMcLaren zničil dva vzácné prototypy legendárního F1, tento ale s enormním úsilím znovu ožil, aby dokreslil prázdné místo na mapě
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva