Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dopravci varují před totálním kolapsem zásobování, pokud se politici nerozhoupou k rychlé akci
11.3.2022 | Petr Prokopec
Zatímco situace v oblasti automobilové dopravy se rychle komplikuje, politici přemýšlí nad její rychlejší elektrifikací. Nemožné, říká německá asociace BGL, bez okamžitého řešení pro dieselové náklaďáky se mohou regály supermarketů brzy vyprázdnit.
Šéf koncernu VW Herbert Diess včera řekl, že rusko-ukrajinský konflikt bude mít na evropskou ekonomiku horší dopady než roky boje s koronavirem. Zda tomu tak skutečně bude, je předčasné soudit, pokud ale nedojde k rychlému ukončení války a návratu Ruska mezi země, s nimiž se západní mocnosti „baví”, je to nanejvýš pravděpodobné. Dopady jsou bezprostředně patrné na cenách paliv, kdy se ceny benzinu už po dvou týdnech války blíží 50 korunám za litr, zatímco motorová nafta mnohde tuto mez překonala. Něco takového se nikdy dříve nestalo.
Ať už ale budou dlouhodobé dopady jakékoli, ty krátkodobé jsou zřejmé a na způsobení řady problémů stačí samy o sobě. Největším rizikem jsou aktuálně výkyvy v oblasti zásobování, jak varuje německá asociace dopravců BGL. Prázdné regály jsou podle ní stále blíže realitě, a mluvčí asociace Dirk Engelhardt tak již vyzval politiky, aby rychle přijali efektivní opatření. „Bez dieselových náklaďáků mohou regály v obchodech zůstat prázdné již zítra. Pokud ministři nezareagují na naše varování, realita je velmi brzy dožene.“
Asociace přitom volá po „komerční motorové naftě“, což by ve výsledku znamenalo snížení zdanění, a tady i ceny paliva právě pro firmy zajišťující zásobování. Návrhu německých křesťanských demokratů (CDU), jenž má vést ke snížení DPH, se pak BGL jen směje. Jde totiž o podobnou „pomoc”, s jakou přišla česká vláda. Je totiž třeba si uvědomit, že firmy si daň z přidané hodnoty odečítají, a tak je její výše bezprostředně netrápí. Tento krok pomůže maximálně soukromým motoristům, nikoliv však dopravcům.
Ti navíc poukazují, že růst cen pohonných hmot je sice největším problémem, ovšem zdaleka není jediným. Ceny tahačů totiž jen za poslední čtyři měsíce vzrostly o 10 až 12 tisíc Eur (cca 252 až 302 tisíc korun), ceny přívěsů pak za stejnou dobu o 4 až 5 tisíc Eur (101 až 126 tisíc Kč). Ovšem i když by si je firmy mohly dovolit, dodací lhůta nyní přesahuje 12 měsíců. Veškeré půjčovny navíc hlásí prázdno. A aby toho nebylo málo, je v důsledku koronaviru a souvisejících restrikcí nadále nedostatek řidičů.
Jak tedy dodává jeden z dopravců, k prázdným regálům vše směřuje, zdá se to být jen otázkou času. Tedy za předpokladu, že politici nepřijdou se skutečně smysluplným řešením. Tím přitom ani v nejmenším není bateriový elektrický pohon, právě naopak. Jak totiž uvádí Engelhardt, dostatečnou náhradou dieselových kamionů budou až ty vodíkové, ovšem ty se mají dostat na trh až v roce 2027.
„Pokud tedy chcete, aby zásobování fungovalo, je potřeba dieselových aut,“ shrnuje vše Engelhardt. Přičemž tentokrát by politici, ne jen němečtí, měli poslouchat. Už nejde o ideologickou debatu či přemítání nad tím, co bude za 15 let. Podle BGL jde o to, co může přijít za pár dnů.



Je vlastně zcela jedno, o jaké zboží jde, jeho přepravu nicméně prakticky vždy zajišťují dieselové náklaďáky. Dopravce nicméně existenčně ohrožuje zdražování pohonných hmot, proto vyzývají politiky k urychlené reakci, jinak mohou už pár dnů regály zet prázdnotou. A elektřina tento problém vyřešit skutečně nesvede. Ilustrační foto: Scania
Zdroje: Focus, BGL
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 11 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva