Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektrokola, koloběžky a skútry jsou stále větší hrozbou, jen v New Yorku loni při požárech zabily 6 lidí
10.3.2023 | Petr Prokopec
Bilance spojená s těmito dopravními prostředky je skutečně tragická, a to se ani nebavíme o elektrických autech. Jen tyto jednostopé stroje mají za uplynulých 14 měsíců na kontě 246 požárů a 8 mrtvých.
Mobilní telefony jsou tu s námi již hezkou řádku let. Nicméně i tak si troufáme tvrdit, že většina lidí neumí správně nabíjet jejich baterie. Výrobci totiž doporučují, abyste mobil připojili k síti vždy, když kapacita akumulátoru klesne pod 30 procent. Zároveň byste jej neměli dobíjet úplně, ideálem je spíše nějakých 80 procent. Z toho důvodu vlastně není zrovna chytrým krokem, když telefon píchnete na nabíječku přes noc. Stejně jako byste jej neměli dávat pod polštář či v létě na palubní desku vozu. Hrozí totiž přehřátí baterií, jenž v extrémních případech může vést i k výbuchu či požáru.
Výše zmíněné neberte jako hysterický výkřik zaměřený proti všemu, co obsahuje akumulátory. Ostatně jen stačí do internetového vyhledávače zadat slova „mobil, dobíjení, požár“, a rázem se dočkáte důkazů, že k nemalému neštěstí skutečně stačí velmi malý krůček. Třeba ponechat telefon při dobíjení na pohovce. Jakmile se totiž kapacita baterií blíží oněm 100 procentům, přístroj se zahřeje natolik, že vzplát může čalounění, na kterém je položen. Akumulátory přitom u většiny z nich počítají jen se zhruba 15 Wh, tedy se zlomkem toho, čím disponují auta, elektrické skútry, koloběžky nebo elektrokola.
Právě na jednostopé elektrické prostředky se dnes podíváme podrobněji, nikoli však v pozitivním duchu. List The New York Times totiž přišel se statistikami za loňský rok, jenž opravdu nejsou veselým čtením. V jedné z amerických metropolí se totiž odehrálo v souvislosti s elektrickými koly a elektrickými skútry 216 požárů. Během nich pak bylo 147 lidí zraněno a 6 dokonce přišlo o život. Letošní účet za první dva měsíce (respektive do 27. února) je pak ještě hrozivější, hlášeno je totiž již 30 požárů, 40 zranění a 2 úmrtí.
„Vše, co stačí k neštěstí, je jedna malá baterie, která je vadná, poškozená či připojená až příliš dlouho k dobíjecímu stojanu. Následně se pak během malé chvilky uvolní velké množství energie ve formě tepla a toxických hořlavých plynů,“ uvedl k tématu Daniel Murray, šéf newyorských hasičů, jehož oddělení má na starosti právě tyto ožehavé události. Zároveň připomněl, o čem pravidelně hovoříme při požárech elektromobilů. Tedy že taková ohniska je velmi těžké uhasit, přičemž další samovznícení hrozí i po několika dnech.
Veřejní činitelé přitom stále jen diskutují, jak se k celé věci postavit. Zatím jediným krokem newyorské radnice je zavedení nových bezpečnostních standardů a spuštění kampaně, díky které se má lidem v hlavě rozbřesknout. Že ovšem něco takového snad ani nemůže skončit úspěchem, je nabíledni. Jak jsme totiž zmínili v úvodu, s mobilními telefony má většina z nás letité zkušenosti. Přesto je stejně tak většina z nás připojuje k nabíječce přes noc a dobíjí do sta procent. Tedy pokud je nestrčíme plně dobité pod polštář.
Ve finále tak není divu, že mnohé organizace raději přistupují k té nejzazší možné formě prevence, a to k zákazu elektrických dopravních prostředků. Kupříkladu společnost Glenwood Management, která spravuje více než dva tucty obytných budov napříč New Yorkem, totiž ve všech zakázala už jen přítomnost elektrických kol a skútrů. Podobně pak zareagovala firma The New York City Housing Authority, jenž ale nakonec zákaz stáhla. Prý kvůli tomu, že na tyto dopravní prostředky spoléhá kvůli práci řada kurýrů.
Je nicméně jisté, že pokud stávající tragická bilance bude pokračovat, bude zákaz znovu ve hře, a to nejspíše na daleko větším počtu míst. Co přijde poté, je ve hvězdách. Architekt Ariel Aufgang přitom navrhuje, aby vystaveny byly speciální bloky, ve kterých budou jednostopé elektrické prostředky ustájeny. V takové chvíli by se však muselo jednat pomalu o atomové bunkry. Jinak hrozí ještě větší neštěstí, neboť tímto způsobem by došlo pouze ke stažení většího množství rizikových kol a skútrů pod jednu střechu.


Elektrické skútry, stejně jako kola osazená bateriemi, se stávají stále větší hrozbou. Jen v samotném New Yorku mají za rok a dva měsíce na kontě již osm lidských životů. Jediným skutečně funkčním řešením se přitom zdá být jejich zákaz. Ilustrační foto: Hero MotorCorp
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
