Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta
10.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Většina pevných částic nepochází z motoru, ale z otěru pneumatik na silnici či brzd. Elektromobily jsou na tom tedy srovnatelně s běžnými auty.
Emise automobilů se kromě démonizovaného oxidu uhličitého skládají rovněž z dalších plynů a také z pevných částic, které nejsou okem postřehnutelné, ale usazují se v plicích a mohou napáchat značné škody, zejména hovoříme-li o částicích PM10 a PM2,5. Moderní dieselové motory mají ve výfukových systémech nainstalované filtry, které tyto částice zachycují a které ale také mohou být zdrojem problémů.
Není to tak dávno, co se na světě objevila zpráva o tom, že některé benzínové motory produkují podobné pevné částice, protože tyto částice v motoru vznikají z vysokého tlaku při spalovacím procesu, nikoliv tím, že se spaluje nafta místo benzínu. Další informace ukazují, že též elektromobily produkují těchto pevných částic srovnatelné množství.
Tyto částice totiž nevznikají jen v motoru, ale i jiným způsobem, mechanickým - třením pneumatik o asfalt, brzdových destiček o kotouče apod. Moderní vozy těchto pevných částic z výfuku vypustí tak málo, že 80 až 100 % jich vznikne právě jinou, mechanickou cestou, které se ani elektromobily pochopitelně nevyhnou. V městském provozu, kde se více brzdí a zatáčí, těchto pevných částic samozřejmě vzniká více.
Elektromobily své brzdy používají méně, neboť umí částečně brzdit i přímo elektromotory, čímž vůz také trochu dobíjí baterie. Zároveň však elektroauta bývají těžší než konvenční auta, takže opotřebení pneumatik je větší. Konkrétní čísla vypadají tak, že Nissan Leaf otěrem pneumatik a brzdových destiček vyprodukuje 99 % emisí pevných částic z množství, které vytvoří Volkswagen Golf. Toyota Prius Plug-In Hybrid emituje při stejném srovnání 91 % pevných částic.
V minulosti, kdy dieselové motory ještě neměly filtry pevných částic, byla situace pochopitelně zcela odlišná. Jak ukazuje graf níže, na počátku 90. let, kdy ještě na světě žádné euronormy nebyly, produkovaly dieselové motory stonásobné množství pevných částic oproti dnešnímu stavu, kdy jsou vybaveny kromě katalyzátorů také již zmíněnými filtry pevných částic. Tehdy bylo množství pevných částic vzniklé otěrem zanedbatelné, dnes je to spíše naopak.
Bez ohledu na tento faktor další z proklamovaných „ekovýhod” elektromobilů padá. Aby ještě nějaké zbyly...

Takto se vyvíjely emise pevných částic vzniklých v motoru osobního auta podle euronorem











Nissan Leaf vyprodukuje otěrem pneumatik a brzd skoro tolik pevných částic, co VW Golf
Zdroj: Transport & Mobility Leuven
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 7 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 9 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 10 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
dnes
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
dnes
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
