Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta
10.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Většina pevných částic nepochází z motoru, ale z otěru pneumatik na silnici či brzd. Elektromobily jsou na tom tedy srovnatelně s běžnými auty.
Emise automobilů se kromě démonizovaného oxidu uhličitého skládají rovněž z dalších plynů a také z pevných částic, které nejsou okem postřehnutelné, ale usazují se v plicích a mohou napáchat značné škody, zejména hovoříme-li o částicích PM10 a PM2,5. Moderní dieselové motory mají ve výfukových systémech nainstalované filtry, které tyto částice zachycují a které ale také mohou být zdrojem problémů.
Není to tak dávno, co se na světě objevila zpráva o tom, že některé benzínové motory produkují podobné pevné částice, protože tyto částice v motoru vznikají z vysokého tlaku při spalovacím procesu, nikoliv tím, že se spaluje nafta místo benzínu. Další informace ukazují, že též elektromobily produkují těchto pevných částic srovnatelné množství.
Tyto částice totiž nevznikají jen v motoru, ale i jiným způsobem, mechanickým - třením pneumatik o asfalt, brzdových destiček o kotouče apod. Moderní vozy těchto pevných částic z výfuku vypustí tak málo, že 80 až 100 % jich vznikne právě jinou, mechanickou cestou, které se ani elektromobily pochopitelně nevyhnou. V městském provozu, kde se více brzdí a zatáčí, těchto pevných částic samozřejmě vzniká více.
Elektromobily své brzdy používají méně, neboť umí částečně brzdit i přímo elektromotory, čímž vůz také trochu dobíjí baterie. Zároveň však elektroauta bývají těžší než konvenční auta, takže opotřebení pneumatik je větší. Konkrétní čísla vypadají tak, že Nissan Leaf otěrem pneumatik a brzdových destiček vyprodukuje 99 % emisí pevných částic z množství, které vytvoří Volkswagen Golf. Toyota Prius Plug-In Hybrid emituje při stejném srovnání 91 % pevných částic.
V minulosti, kdy dieselové motory ještě neměly filtry pevných částic, byla situace pochopitelně zcela odlišná. Jak ukazuje graf níže, na počátku 90. let, kdy ještě na světě žádné euronormy nebyly, produkovaly dieselové motory stonásobné množství pevných částic oproti dnešnímu stavu, kdy jsou vybaveny kromě katalyzátorů také již zmíněnými filtry pevných částic. Tehdy bylo množství pevných částic vzniklé otěrem zanedbatelné, dnes je to spíše naopak.
Bez ohledu na tento faktor další z proklamovaných „ekovýhod” elektromobilů padá. Aby ještě nějaké zbyly...

Takto se vyvíjely emise pevných částic vzniklých v motoru osobního auta podle euronorem
Nissan Leaf vyprodukuje otěrem pneumatik a brzd skoro tolik pevných částic, co VW Golf
Zdroj: Transport & Mobility Leuven
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- V Misanu zemřel traťový komisař včera 22:18
- Toprakův misanský hattrick včera 16:10
- Vítězství čínského Kove, 19. Svoboda, 20. Novotný včera 15:55
- Po chybě a pádu Manziho vyhrál Can Öncü, 17. Vostatek včera 13:30
- Toprak vyhrál Sprint Superpole, Bulega crash včera 11:17
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 11 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
včeraFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
včeraFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
včeraVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva