Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily emitují skoro tolik pevných částic jako konvenční auta
10.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Většina pevných částic nepochází z motoru, ale z otěru pneumatik na silnici či brzd. Elektromobily jsou na tom tedy srovnatelně s běžnými auty.
Emise automobilů se kromě démonizovaného oxidu uhličitého skládají rovněž z dalších plynů a také z pevných částic, které nejsou okem postřehnutelné, ale usazují se v plicích a mohou napáchat značné škody, zejména hovoříme-li o částicích PM10 a PM2,5. Moderní dieselové motory mají ve výfukových systémech nainstalované filtry, které tyto částice zachycují a které ale také mohou být zdrojem problémů.
Není to tak dávno, co se na světě objevila zpráva o tom, že některé benzínové motory produkují podobné pevné částice, protože tyto částice v motoru vznikají z vysokého tlaku při spalovacím procesu, nikoliv tím, že se spaluje nafta místo benzínu. Další informace ukazují, že též elektromobily produkují těchto pevných částic srovnatelné množství.
Tyto částice totiž nevznikají jen v motoru, ale i jiným způsobem, mechanickým - třením pneumatik o asfalt, brzdových destiček o kotouče apod. Moderní vozy těchto pevných částic z výfuku vypustí tak málo, že 80 až 100 % jich vznikne právě jinou, mechanickou cestou, které se ani elektromobily pochopitelně nevyhnou. V městském provozu, kde se více brzdí a zatáčí, těchto pevných částic samozřejmě vzniká více.
Elektromobily své brzdy používají méně, neboť umí částečně brzdit i přímo elektromotory, čímž vůz také trochu dobíjí baterie. Zároveň však elektroauta bývají těžší než konvenční auta, takže opotřebení pneumatik je větší. Konkrétní čísla vypadají tak, že Nissan Leaf otěrem pneumatik a brzdových destiček vyprodukuje 99 % emisí pevných částic z množství, které vytvoří Volkswagen Golf. Toyota Prius Plug-In Hybrid emituje při stejném srovnání 91 % pevných částic.
V minulosti, kdy dieselové motory ještě neměly filtry pevných částic, byla situace pochopitelně zcela odlišná. Jak ukazuje graf níže, na počátku 90. let, kdy ještě na světě žádné euronormy nebyly, produkovaly dieselové motory stonásobné množství pevných částic oproti dnešnímu stavu, kdy jsou vybaveny kromě katalyzátorů také již zmíněnými filtry pevných částic. Tehdy bylo množství pevných částic vzniklé otěrem zanedbatelné, dnes je to spíše naopak.
Bez ohledu na tento faktor další z proklamovaných „ekovýhod” elektromobilů padá. Aby ještě nějaké zbyly...
Takto se vyvíjely emise pevných částic vzniklých v motoru osobního auta podle euronorem
Nissan Leaf vyprodukuje otěrem pneumatik a brzd skoro tolik pevných částic, co VW Golf
Zdroj: Transport & Mobility Leuven
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 11 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- Škoda začala vyrábět kontroverzně faceliftovanou Octavii, tak „levně” jako dřív už ji nekoupíte
10.4.2024 - Musk oznámil, že Tesla v srpnu odhalí samostatně jezdící robotaxík. Investoři mu to baští, i když je to zjevná utopie
10.4.2024 - Nový Citroën C3 se ukázal v levné verzi se spalovacím pohonem, dříve odhalený elektromobil vedle něj nemá šanci
10.4.2024 - ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 - „Mr. Bean” prodává další ze svých superaut. Nikdo netušil, že ho má, sáhl po velmi svérázném provedení interiéru
10.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva