Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily jsou „špinavější” než auta na benzin, měla by být zdaněna, ne dotována
2.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když započítáte emise při výrobě elektřiny, elektromobily jsou v USA vesměs škodlivější, říká nová studie.
V některých oblastech Spojených států jsou elektromobily „méně čisté” než konvenční benzínová auta. Uvádí to nová studie Národního úřadu pro ekonomický výzkum (National Bureau of Economic Research, NBER). Emise elektromobilů jsou na některých místech takové, že místo daňových zvýhodnění by měly být zatíženy vyšším zdaněním než konvenční auta.
Na první pohled to vypadá nelogicky, protože elektromobil nic nespaluje a nemá výfuk, tedy nemá žádné emise na rozdíl od konvenčního auta, které se pohybuje pomocí hoření paliva založeného na uhlíku. Tohle je samozřejmě pravda, dokud se nezačneme zabývat pevnými částicemi, ale to je trochu jiný příběh. Nová studie FBER staví na tom, že elektřinu je potřeba někde vyprodukovat a právě zde jsou emise dost velké, pokud se daná oblast spoléhá na výrobu elektřiny v elektrárnách spalujících uhlí.
Výzkumníci sestavili složitý vzorec, kterým převedli emise konvenčních aut a emise elektromobilů včetně výroby elektřiny do peněz. Pro srovnání bylo použito několik elektromobilů, za nejlepší příklad uveďme Ford Focus, který je k mání jak se spalovacím motorem, tak i s elektrickým pohonem. Pak prošli celé Spojené státy po jednotlivých okresech a srovnali, která auta jsou ve skutečnosti „čistší”. Zjistili, že elektromobily na tom jsou lépe jen v západní části USA, která svou elektřinu získává primárně z „čistých” zdrojů. Naopak východ a středozápad Států se spoléhá zejména na uhlí, což dělá z elektromobilů horší variantu po stránce emisí.
Byly také spočítány přesné finanční podpory či dodatečná zdanění, které by pro určitý typ aut v jednotlivých oblastech měly platit. Největší podporu by si elektromobily „zasloužily” v Los Angeles, San Franciscu a San Diegu, tedy v městech Kalifornie, a to konkrétně 4 958, 3 086 a 2 986 dolarů (cca 119 500, 74 400 a 72 000 korun). New York by byl s podporou 184 dolarů (4 400 korun) velmi blízko nule a k oblastem, kde by měla být na elektromobily uvalena dodatečná daň, patřil například Washington D. C. s 1 077 dolary (30 tisíci korunami) a Chicago s 900 dolary (21 700 korunami).
Také ale existovala místa ve venkovských oblastech středozápadu, kde by měly být elektromobily zdaněny údajně až 5 tisíci dolary (120 500 korunami) navíc. Taková informace pramení z faktu, že v těchto oblastech není mnoho lidí, tedy ani automobilů a emise konvenčních aut se tedy neakumulují jako ve velkých městech, nýbrž se rozptýlí. V celonárodním průměru by pak měly být elektromobily podle této studie zdaněny 742 dolary (17 900 korunami) navíc oproti konvenčním vozům.
Nicméně, tato studie rozhodně není bez chyb. Nejzásadnějším nedostatkem je, že u konvenčních aut počítá jen s emisemi, které dané auto vypustí ze svého vlastního výfuku, nikoliv s těmi, které vzniknou při rafinaci ropy, tedy při výrobě energie k pohonu auta. Oproti tomu u elektromobilů bere v potaz právě emise vzniklé při výrobě energie k pohonu auta, stejném procesu, jaký u konvenčních aut zanedbává.
To samozřejmě neznamená, že bychom stáli na straně elektromobilů, jen je potřeba se snažit o férové srovnávání. Elektromobily mají svých problémů hromadu a určitě k nim emise patří, ať už se bavíme o výše zmíněných pevných částicích, o emisích při výrobě elektřiny či třeba o ekologičnosti výroby akumulátorů. Je však samozřejmě otázkou, jak by vypadaly výsledky oné studie, kdyby zahrnula i výrobu benzínu a fakt, že produkty jak rafinerií, tak i elektráren slouží nejen k pohonu automobilů, a tedy není snadné je jednoznačně přiřadit k autům.
Existují nicméně dva závěry, se kterými lze souhlasit. Prvním je, že v místech, kde se elektřina vyrábí z „čistých” zdrojů, je výroba elektřiny ekologicky méně náročná než tam, kde se vyrábí spalováním uhlí. Jistě, ony „čisté” zdroje mají své problémy, které uhlí nebo jádro nezná, ale to je na jinou debatu. A také je tenhle výsledek obecně známý už léta.
Druhým připustitelným závěrem je fakt, že finanční podpora elektromobilů v USA je za současného stavu příliš vysoká. Může totiž dosahovat výše 7 500 dolarů na jedno auto a nezdá se nám pravděpodobné, že by zahrnutí ekologické náročnosti výroby benzínu bylo schopno zvrátit výsledky do takové míry. Největší podpory nabízí Kalifornie, ale ani tam, kde má podle studie být podpora největší, se částky oněm 7 500 dolarům ani neblíží.












Ford Focus Electric, jedno z aut použitých pro srovnání ve studii (ilustrační foto)
Zdroj: CityLab.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nejnovější články
Někdo zavřel vzácné Lamborghini na 40 let do obýváku. Museli mu probourat cestu ven zdí, aby ho mohl prodat za 42 milionů
před 5 hodinamiPrvní test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
před 7 hodinamiBílá vrána za miliardu: Jediná takto továrně lakovaná ikona Ferrari je na prodej, ani 999 milionů na ni vážně stačit nebude
před 8 hodinamiRozklad Lotusu pokračuje. Nový šéf po čtyřech měsících skončil, ten předchozí nevydržel ani rok
před 10 hodinamiVW bere svým autům poslední zbytky identity, tato novinka by mohla být skoro čímkoli v nabídce kohokoli
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 08.09. 19:02 - Brus
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB
- Toyota obecně 08.09. 15:42 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.09. 09:24 - řidičBOB
- Politický koutek 08.08. 20:53 - jerry
- Onboard videa 08.08. 16:36 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.08. 10:00 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.08. 08:03 - pavproch