Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily začínají lidi na životech ohrožovat i nepřímo, způsobují nedostatek některých léků
22.8.2023 | Petr Prokopec
Elektrická auta mohou být nebezpečná kvůli výbušnosti svých baterií či toxicitě jejich výroby, to už jsou ale známé věci. Novým problémem je, že klíčové lithium je třeba i pro léčbu některých psychických onemocnění. A tlačení elektromobilů nyní způsobuje jeho nedostatek.
V poslední době se zdá, že politici zkouší, kam až si mohou dovolit zajít. Nemusíme ani opouštět českou kotlinu, stačí vzpomenout na brněnský skandál s fotografií Markéty Vaňkové a podezřelým bílým práškem. Co by dříve vedlo nejen k její rezignaci, ale dalekosáhlým dopadům dovnitř její strany, se nyní stalo v podstatě jen předmětem lidových vtipů. A co více, někteří politici dokonce přispěchali se slovy, že pokud kolegové drogy používají v soukromí a nemají vliv na výkon jejich funkce, pak je to jejich věc.
Pokud si v tuto chvíli mnete oči, nejste sami. Vše je dáno prakticky nulovou faktickou odpovědností politiků za výkon jejich funkcí. Když se chovají jako sloni v porcelánu a prochází jim to bez následků, proč by na tom něco měnili? Patrné je to i v případě elektromobility. Dotyční absenci výfuků na koncích aut povýšili nad všechno ostatní, a vytvořili tak řadu problémů, které by jinak neexistovaly, i když tím ničemu nepomohli. Potíží jen přibývá a jedním z jejich zdrojů je lithium.
S tímto vzácným kovem si už tak nějak spojíme rozvrtanou zemi a otrávené spodní vody, nově ale uměle vytvořená poptávka po něm způsobuje další potíž. Lithium je totiž již od roku 1850 používáno v lékařství. Jako prostředek proti dně či infekcím sice nezabralo, v letech 1952 až 1954 však australský psychiatr John Cade začal zkoumat jeho vliv při léčbě bipolárních poruch dříve označovaných jako maniodepresivní psychóza. S pomocí uhličitanu lithného pak dosáhl pozitivních výsledků, přičemž od roku 1990 je vzácnému kovu připisován citelný úbytek sebevražd.
Je samozřejmě nutné dodat, že užívání lithia nese svá rizika. Z toho důvodu došlo ke změnám v rámci předepsaného množství. Od roku 2010 tak vzácný kov zažívá svou renesanci, která koresponduje i s tím, že bipolárními poruchami trpí stále více lidí. I když tedy jedna dávka může čítat pouhých 300 miligramů, ve finále je pro celý svět potřeba velké množství. Do toho ovšem vstoupila velká poptávka z automobilové branže.
„Výrobci některých léků mohou být vyšachováni průmyslovými hráči,“ uvedl Ičiró Fudžikawa, předseda japonské farmaceutické asociace. A zároveň dodal, že jakkoli farmaceutické firmy nepotřebují lithia zase tolik, důraz kladou na špičkovou kvalitu. V případě elektromobilů je tomu spíše naopak, i proto se těžební společnosti začínají zaměřovat právě na jejich výrobce. V důsledku toho již některé země začaly varovat před výpadky léků.
Nejde nicméně jen o dostupnost, nýbrž také o cenu. Lithium totiž v loňském roce prudce zdražilo. Letos pak sice pro změnu zlevnilo, neboť automobilky si nastřádaly zásoby a poptávka po elektromobilech nestoupá po očekávané trajektorii, tento stav ale nebude trvat věčně. Společnost Mitsubishi Tanabe Pharma tak již oznámila, že chystá ukončení výroby a prodeje tabletek uhličitanu lithného. Není první a nemusí být poslední.


Uhličitan lithný předepisovaný doktory k léčbě bipolárních poruch má původ ve stejných dolech jako lithium pro výrobu baterií elektrických aut. Co to asi mohlo způsobit? Foto: China Hanking Holdings Limited, tiskové materiály
Zdroj: Nikkei Asia
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nejčtenější články
Stellantis ukázal nové auto pro čtyři s výkonem 679 koní. A není to SUV, to je v dnešní době třeba pochválit
24.5.2025Porsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
24.5.2025Zkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
24.5.2025Nejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
24.5.2025Rychlý test Porsche Macan Electric: Zrušit, zahodit a začít znovu
25.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva