Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ani Elon Musk nechápe, jak je možné, že Tesla stále ještě nezkrachovala
5.11.2018 | Petr Prokopec
Tesla za dobu své existence prodělala neskutečné peníze a jakákoli jiná firma s jejími ekonomickými výsledky by byla v tuto chvíli dávno po smrti. I Musk říká, že opačný stav je absurdní. A prozradil i víc.
Tesla je dnes značkou, která přesáhla hranice automobilového světa. Firmu Elona Muska zná pomalu každý a ani nemusí jít o automobilového fanouška. Svůj podíl na tom má její excentrický šéf, který se nyní pustil do rozhovoru s novinářkou a spoluzakladatelkou webu Recode Karou Swisher.
Zajímavé je, že Musk sám připustil, že nechápe, jak je možné, že Tesla do dnešního dne nezkrachovala. „Založit automobilku je triviální. Udělat ji však úspěšnou, je neskutečně těžké. Bylo zde mnoho pokusů, které selhaly, a to i navzdory silné zákaznické základně, tisícovkám dealerů a tisícovkám servisů,“ říká v narážce nejen rozličné elektrické start-upy, ale i velké automobilky typu GM či Chrysler. I ty během poslední hospodářské krize zbankrotovaly a bylo potřeba vládních zásahů, aby se udržely nad vodou.
„Jako pro začínající automobilku je pro vás mnohem složitější uspět než když jste zavedená, zakořeněná značka. Je absurdní, že Tesla je stále naživu. Absurdní! Absurdní,“ řekl právě takto šéf Tesly. Zároveň ale jedním dechem dodává, že tato značka nesmí zemřít. Dle něj je totiž příliš důležitá pro budoucnost celé planety.
Sám je přesvědčený, že Tesla se stala hybnou silou v rámci elektrifikace a i zavedené automobilky musely vykročit stejným směrem dříve, než měly v úmyslu. Musk zároveň připomíná, že auta jsou jen částí celého řetězce: „Nejde jen o elektrifikaci dopravy, důležitou součástí Tesly je solární energie a stacionární baterie, neboť ke tvorbě elektřiny je třeba standardní a udržitelný solární systém. Zároveň pak potřebujete baterie, ve které tuto energii pocházející ze slunce uskladníte přes noc a ze kterých budete tuto energii předávat autům. To vše by se sice stalo i bez Tesly, ale přechod na obnovitelnou energii by zabral více času,“ konstatuje Musk.
Značka je tedy svým šéfem vnímána jako hybná síla při změně celého automobilového světa, stejně tak je fanoušky vnímán on sám. I proto do značné míry nelze Muska od Tesly oddělit. Proto je skoro jakákoliv jeho zmínka na Twitteru tak zásadní, v podstatě jde o jediný komunikační kanál firmy, byť je Muskovým soukromým.
Musk přitom svůj účet bere jako způsob, jak se s fanoušky podělit o své myšlenkové pochody. „Někteří lidé používají k vlastnímu vyjádření vlasy. Já používám Twitter,” říká s nadsázkou šéf Tesly a na dotaz, proč se dopouští některých vyjádření, kterými škodí sobě i firmě, odpovídá: „Není to záměrné. Někdy jste zkrátka pod velkým tlakem, málo spíte, dostanete se pod masivní tlak a děláte chyby,” říká s tím, že už se to nikdy nebude opakovat. Mezi svými followery pak má i mnohé novináře, kteří se rádi chytnou jeho vyjádření a podrobí jej detailnímu pitvání v kritických článcích. Musk na to říká, že kritiku přijímá, ale jen tu, která se mu zdá věcná. Zbytku nevlídných článků se prý dopouštějí lidé, kteří podle něj už nejsou novinář, ale snaží se za každou cenu přitáhnout pozornost.
Musk přitom trochu pomíjí, že i tito lidé se starají o další propagaci Tesly i jeho samého a stěží by bez nich byla tak široce známá. Byl by tedy raději, kdyby se jeho aktivitě na sociálních sítích nemluvilo? Pochybujeme a potvrzují to i jeho další slova. Na Twitteru plánuje dále zveřejňovat prakticky cokoliv, co ho napadne. Jen úvahám majícím přímý vliv na cenu akcií na burze se ale podle svých slov vyhne, to se mu a Tesle již jednou nevyplatilo.
Samotný rozhovor je daleko obsáhlejší, Kara Swisher si s Muskem povídala 80 minut. Pokud máte dostatek času, celé interview si poslechněte nebo přečtěte, i když to nejdůležitější jsme se snažili vypíchnout. Mezi to musí patřit i Muskova zmínka o autonomních systémech. Autonomní vozy podle něj „...musí jezdit lépe než řidiči z masa a krve i na základě stejných vstupních informací. Oči jsou v podstatě kamery,“ říká s tím, že prakticky všichni živočichové si s očima pro orientaci vystačí a jde jen o způsob zpracování vstupních informací, aby to autopiloty zvládly též. Radary, lidary a jiné senzory staví na vedlejší kolej, prý nejsou třeba především se na ně nelze spolehnout, má-li se vůz samostatně pohybovat kdekoli po světě.
Tesla tedy pracuje na univerzálním globálním řešení, kdy veškeré situace má vyřešit pouze auto bez potřeby externích vstupů. Postačit má síť osmi kamer monitorujících celé okolí a pokročilé zpracování obrazu. Musk dokonce tvrdí, že v rámci autonomního řízení nikdo není na úrovni Tesly, která prý plně samořiditelný vůz představí již příští rok.
Netvrdíme, že se tak nestane, raději si ale počkáme, co z tohoto Muskova plánu za rok bude. Není totiž problém plánovat představení revoluční technologie a reálné může být i její vytvoření. Ještě jinou otázkou je ale to, jak ji dostat za přijatelných nákladů do sériové výroby. A ještě náročnější je zaručit, aby skutečně jen prospívala. To se Muskovi nedaří ani v případě Autopilotu, ač je již na trhu hezky dlouho...






Elon Musk v novém rozhovoru přiznal, že je absurdní, že Tesla stále ještě existuje. Zároveň ale dodal, že tato automobilka nesmí zemřít, neboť je příliš důležitá pro budoucnost celé planety
Zdroj: Recode
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Divoké karty pro Most včera 22:00
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix včera 16:25
- Wild card pro Taku Nakagamiho včera 13:30
- Mitas Enduro Trail-ADV 2: na silnici i do terénu včera 13:20
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek 4.5.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes nevyužitý, krásně zachovalý VW Passat B5.5 ve verzi, kterou nezastaví ani konec světa, přesto stojí drobné
před 11 hodinamiZnačka, která svým novým vozům už nedává zadní okna, svolává auta do servisů, protože v nich lidé nevidí dozadu
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraŠkoda je vážně mimo realitu. V době, kdy jiní zkouší na takové kontroverzní kroky zapomenout, hrdě přichází s duhovým Elroqem
včeraMechanik rozebral jeden z největších držáků mezi motory po 350 000 km a nenašel téměř žádné opotřebení. Když „odejde”, je to vždy záhada
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 21:09 - abgx1
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 18:47 - abgx1
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB