Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Euro NCAP chystá dvojí metr, pět hvězd bude jen pro smetánku
26.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prevence je vždy lepší než řešení následků nehody, bruselská organizace ale pořád zapomíná, co je to crash test a jaký je jeho smysl.
Bruselskou organizaci Euro NCAP v posledních letech častujeme tvrdou kritikou, ne však z vlastního rozmaru. Pravidla postupně berou stále méně v potaz to, co je nárazový test především a upřednostňují všemožné „pípáky a nálepky“ před samotnou pasivní bezpečností vozu. Jak se navíc nyní ukazuje, stávající pravidla jsou jen slabým odvarem toho, co má přijít v lednu 2016. Organizace totiž plánuje zavedení dvojího metru, na jehož základě by populárních pět hvězd dostaly pouze ty automobily, které budou již ve standardu vybaveny technologiemi, které dovedou zabránit havárii. Zbylé se budou moci ucházet nejvýše o tři.
Samozřejmě, na daném záměru není na jednu stranu nic až tak špatného. Vždy je totiž lepší nehodám předcházet, než řešit jejich následky. V tomto směru ostatně snahy Euro NCAP nejsou osamocené, podobného výsledku chce dosáhnout i Volvo. Švédská automobilka by totiž byla ráda, když by po roce 2020 nedošlo k jedinému fatálnímu zranění způsobenému provozem jejích aut. Značka toho přitom chce dosáhnout právě systémy, které budou na vzniklá nebezpečí reagovat za vás.
Snahy Volva ale nyní ponechme stranou a místo toho si posviťme na bruselskou organizaci a její dvojí metr, tedy dvojité hodnocení nárazových testů. První kategorie by měla být zaměřena na automobily ověnčené nízkou cenou a určené těm řidičům, kteří „si myslí, že airbagy a bezpečnostní pásy jsou dostatečnou ochranou“. Tak alespoň plán nastiňuje generální tajemník Euro NCAP Dr. Michiel van Ratingen.
Ten zároveň dodává, že auta, která zatouží po pětihvězdičkovém ohodnocení, budou muset nabídnout autonomní brzdy, detekci chodců a monitoring jízdy ve zvoleném pruhu již ve standardu. Logicky lze přitom očekávat vyšší cenu, takové Audi a Mercedes-Benz ovšem daný risk hodlají akceptovat. Van Ratingen ovšem varuje, že „pokud dané vozy nebudou prodávány dle plánu, mohou o hodnocení zpětně přijít“.
Generální tajemník tím odkazuje na možné čachry, které by řada automobilek mohla podniknout. Danou technikou by totiž kupříkladu standardně mohla být vybavena jen jedna specifická verze, pro marketing důležité pětihvězdičkové ohodnocení by se však týkalo celé řady. Ta přitom bez autonomních brzd a dalších berliček může pomýšlet maximálně na tři hvězdičky Euro NCAP.
Jsme přitom zvědavi, jak se daný krok projeví v praxi, neboť z výše zmíněného je patrné, že konstrukce aut v jedné i druhé kategorii bude naprosto stejná. Pokud tedy dojde k selhání elektroniky, což se může stát třeba jen vlivem špatného počasí, kdy budou zaslepeny senzory či čočky kamer, pak pětihvězdičkové auto nabídne stejnou úroveň bezpečnosti jako tříhvězdičkové.
Na něco takového ale Euro NCAP dávno nebere ohled a hvězdy rozdává, jak se mu zrovna zlíbí. Však už nyní může mít auto reálně hůře odolné proti nárazu více hvězd než to kvalitnější. Tento stav se s novými pravidly jen dále prohloubí.
Závěrem lze dodat již pouze tolik, že nepočítáme s tím, že by se automobilky proti tomuto kroku vzbouřily - dosud to neudělaly ani jednou a že už důvodů měly dost. Že bezpečnost deklarovaná Euro NCAP nemusí mít s ochranou pasažérů na skutečných silnicích již pranic společného, mnohé z nich prostě nezajímá. Nové testy americké IIHS vybočující z mezí bruselských norem to ostatně pravidelně potvrzují...






Nové Volvo XC90 nabízí již nyní autonomní brzdy a detekci chodců ve standardní výbavě, pročež se budoucího dvojího metru Euro NCAP rozhodně bát nemusí
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nové na MotoForum.cz
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 10 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
dnes
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha