Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Evropě uniká rychlost a míra rozmachu Číňanů v automobilovém světě, úpadek Ruska to ukazuje v plné nahotě
před 4 hodinami | Petr Prokopec
V posledních letech v nás byla pravidelně budována iluze bezvýznamnosti aktivit Číňanů v některých oborech, ten automobilový nevyjímaje. A v mezičase se stalo tohle.
Rusko se v posledních třech letech stalo pro čínské automobilky druhým domovem. EU, USA, Japonsko, Velká Británie a další tradiční dodavatelé nových aut do Ruska si sankcemi sami zakázali jejich tamní prodej, čehož právě Číňané okamžitě využili. Na velkém trhu, který se pravidelně umisťuje mezi první trojkou v Evropě, začali řádit prakticky bez konkurence a z Ruska si udělali svůj největší vývozní trh.
Jejich prodeje v mezi tak soustavně rostly a po devíti měsících letošního roku se zastavily na 357 708 kusech. To není zrovna málo, však v roce 2021 všechny čínské automobilky v Rusku prodaly jen 115 700 aut, k čemuž navíc potřebovaly o tři měsíce navíc. Přesto je to vlastně bída.
Ve srovnání s prvními třemi kvartály loňského roku totiž Číňané pro letošek v Rusku dramaticky zaostávají, celkově mají na kontě 58procentní pád. To ale nakonec nevykresluje jen nestabilitu situace v Rusku, kde se lidé prý čínských aut poněkud přejedli a znovu touží po něčem jiném, jakkoli zdražení recyklačního poplatku u čínských aut a téměř dvojnásobné zvýšení dovozního cla z 20 na 38 procent s tím jistě bude mít též hodně co do činění.
Ukazuje to ale především na rychlost a míru rozmachu Číňanů v dnešním automobilovém světě, která Evropanům do značné míry uniká. Ztráta podstatné části ruského odbytu je totiž nakonec tolik mrzet nemusí, neboť Rusko pro Číňany dávno není vším a nyní se „jen” propadla na třetí místo v pořadí čínských vývozních trhů. Překonána tak byla druhými Spojenými arabskými emiráty, na které připadá 367 796 registrací, ale především Mexikem, kde za prvních devět letošních měsíců skončilo 410 739 čínských aut. Tím se tamní tržní podíl výrobců z Říše středu zvedl nad 20 procent, jak informují Car News China.
To jen ukazuje, jak se čínské automobilové firmy v době, kdy jsou mnohými místními výrobci podceňovány, potichu stávají ohromně významnými hráči nejen doma či v aktuálně specifickém Rusku, ale dokážou bodovat prakticky kdekoli, tradiční konkurenci navzdory. V EU jim to pořád tolik nejde (jakkoli tu též výrazně rostou), ale SAE nebo Mexiko jsou rovněž velmi významná odbytiště. A znamenají tam velmi mnoho.
Úpadek Ruska nyní naplno odhalil pozici Číňanů i v těchto místech, které nejsou tolik svázané regulacemi a čínská auta tam mohou být opravdu levná. Mimochodem, v SAE se aktuálně pokouší poradit také Škoda. Něco nám říká, že ani ta to nebude mít vůbec snadné...



JAC v Mexiku boduje hlavně s modelem E30X, který je od letoška k dostání také v Evropě. Jenže zatímco na starém kontinentu vychází na víc než 700 tisíc korun, v zámoří je k mání za zhruba polovinu, protože nemusí plnit tisíce často nesmyslných pravidel a netýkají se jej vysoká cla. Foto: JAC Motors
Zdroj: Car News China
Bleskovky
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
22.11.2025
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ogura je sebekritický: „Musím se zlepšit ve všech oblastech“ včera 10:37
- Marc a Alex slavili včera 10:20
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 22.11.2025
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato 22.11.2025
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně 22.11.2025
Nejčtenější články
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
27.10.2025
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
27.10.2025
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
27.10.2025
Škoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
28.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
