Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun

Evropská dcera táhne dolů mateřský Ford. Za loňský rok je ve ztrátě 32 miliard korun a letošek má být podle předpovědi automobilky ještě horší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun

31.1.2013 | Miro Mihálik | 2 příspěvky

Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Evropská dcera táhne dolů mateřský Ford. Za loňský rok je ve ztrátě 32 miliard korun a letošek má být podle předpovědi automobilky ještě horší.

Americký koncern Ford se loni pyšnil prudkým navyšováním počtu vyrobených pohonných jednotek ze série Ecoboost a titulem Motor roku pro jeho nejmenší tříválcovou variantu. Důvody slavit? Pokud opomeneme fakt, že přeplňované agregáty jsou uměle zvýhodňovány pokřivenými normami měření spotřeby a automobilky je tudíž staví hlavně proto, aby vyhověly EU a platily nižší pokuty za nadlimitní CO2, pak Ford možná má důvody bouchnout pár lahví sektu. Pod povrchem jej ale ve skutečnosti tíží dost problémů, aby si podobné projevy nadšení téměř jistě odpustil.

Prodejní výsledky modrého oválu ve Spojených státech by snad mohly být hodnoceny pozitivně, automobilka je podle výroční zprávy za rok 2012 pořád v černých číslech, když celkově vykázala jednak navýšení prodejů a zároveň zisk ve výši přibližně osm miliard dolarů. Pravdou ale je, že ve srovnání s rokem 2011 se jedná o propad o 797 milionů dolarů, což v přepočtu dělá asi 15 miliard korun.

Podle britského Autocaru způsobila nepříjemné ztráty především evropská divize, která se musí z důvodu přetrvávající recese potýkat s obecným snižováním zájmu o nová auta. Což je určitě pravda, nicméně nejen proto. Ford nemálo zkomplikoval svou pozici také masivní restrukturalizací, která v roce 2014 povede k uzavření továrny v belgickém Genku, „likvidaci“ výroby modelů Transit v britském Southamptonu a zrušení pobočky v Dagenhamu. Tím pádem je nutné přestěhovat produkci MPV Galaxy a S-Max do Španělska, přesunout C-Max do německého Saarlouis a odložit produkci nové generace Mondea.

Ani samotná auta ale netáhnou tolik, jak by značka potřebovala. Trh už dal Fordu na vědomí, že model B-Max zrovna není terno, a rovněž prodeje třetí generace Focusu značně zaostávají za jeho předchůdci. Kdysi nejprodávanější auto Starého kontinentu se dnes tak tak vměstná do nejlepší desítky.

Loňská ztráta Fordu v Evropě z výše zmíněných důvodů byla odhadována na 20 miliard korun, podle kolegů z Autocaru je však o hodně vyšší. Ford ji sečetl a vyšlo mu 1,7 miliardy dolarů, tedy přes 32 miliard korun. Predikce přitom vypadá ještě hůř. Americké vedení předpokládá na rok 2013 další úbytek klientely a část výdajů opět spolkne změna organizace systému. Celkem Ford počítá s deficitem ve výši až 2 miliard dolarů, což při aktuálním kurzu dělá něco kolem 38 miliard korun.

Jak se tento nepříznivý vývoj projeví v modelové nabídce nebo personálně (což aktuálně řeší také Renault), Ford zatím nekomentoval, každopádně své evropské rány chce zčásti zahojit očekávanými vyššími prodeji ve Spojených státech. V Jižní Americe a asijsko-pacifickém regionu Ford sice loni prodal více aut, celkově však ve srovnání s rokem 2011 tratil. Pro rok 2013 nicméně i tam očekává obrat. Černou ovcí tedy zůstane jen Evropa se svým tříválcovým Mondeem...


Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun - 1 - Ford Mondeo 2013 nove foto 02Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun - 2 - Ford B-Max 04Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun - 3 - Ford CMax Ecoboost 01Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun - 4 - Ford SmaxEvropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun - 5 - Ford Transit Custom 01Evropský Ford je hluboko v červených číslech, letos čeká ztrátu 38 miliard korun - 6 - Ford Focus 2011 11
Se všemi těmito modely Ford řeší nějaké potíže, či už jde o přesun výroby, odklad produkce či sníženou poptávku, ztráty proto asi překvapivé nejsou

Zdroj: Autocar

Miro Mihálik

Diskuze 2 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.