Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Fiat se nebaví s Němci o emisích dieselů, zákazem prodeje mu vyhrožují marně
24.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italové rozhodně nejdou ve stopách VW a Opelu, které se motají do pavučiny své vlastní vstřícnosti. Zákazu prodeje aut se zřejmě přesto bát nemusí.
Snad nejznámějším pravidlem doktora Plzáka je rada o zatloukání. Poučit by se z ní měly především německé automobilky v čele s Volkswagenem a Opelem, jimž přiznání k jistým, řekněme čachrům, se systémy redukujícími emise přidalo hezkých pár vrásek na čele. Zejména první zmíněnou vyjde tzv. odpojovací zařízení velmi draho, a to především kvůli provinění na americkém kontinentu. V případě Evropy VW Group celá Dieselgate bude stát víceméně „jen” náklady spojené s nejrozsáhlejší svolávací akcí v historii koncernu, legislativní regule jsou totiž na Starém kontinentu mnohem benevolentnější.
Z výše zmíněného je víceméně i jasné, že ačkoliv je momentálně s dieselovým skandálem spojován také Opel, velkou dohru jeho hrátky se softwarem nejspíše mít nebudou. A tím se dostáváme k jádru věci, jímž je vyšetřování Fiatu. Také v případě italské automobilky bylo zjištěno, že její vozy mají jistou formu odpojovacího zařízení, ta však pracuje trochu jinak než v případě německých značek. Systém redukující emise se vypne po 22 minutách. Laboratorní měření přitom trvá o přibližně dvě minuty méně.
V podstatě je tedy evidentní, že všechny tři zmíněné automobilky míří ke stejnému cíli - tedy k nízkým normovaným emisím bez ohledu na ty reálné - jen jinou cestou. Ve ve skutečném může každou z nich považovat za nadměrného producenta karcinogenů, jenže emisní testy nejsou a těžko kdy budou zohledňovat reálný provoz. Budou muset vycházet z jedné opakovatelné zkoušky a ta vždy bude muset mít pevně daná pravidla. Fiat si je toho zjevně dobře vědom, proto dokonce povýšil v úvodu zmíněné pravidlo doktora Plzáka a nejen, že zatlouká - one se s německými úřady v čele s ministrem dopravy Alexandrem Dobrindtem ani nebaví.
Fiat resp. celý koncern FCA byl totiž v návaznosti na výše zmíněná zjištění vyzván, aby vše vysvětlil německým úřadům. Italská automobilka se ale rozhodla nepustit ani do „přátelských debat” - pouze uvedla, že plní veškeré emisní normy a tím pro ni záležitost končí.
Němci se pochopitelně zlobí, italský ministr dopravy Graziano Delrio ale německým úřadům vzkázal, že Fiat neodmítá spolupráci s úřady jako takovou. Homologace jeho aut totiž proběhla v italské jurisdikci a pokud Německo chce tuto záležitost řešit, měl by se obrátit na italské regulátory, nikoliv přímo na samotnou automobilku. Dobrindtovi tedy nejspíše nezbývá nic jiného, než kontaktovat jak ony italské regulátory, tak případně Evropskou komisi, aby možné provinění posoudila.
Je přitom otázkou, jak se k celé záležitosti postaví, nicméně v tomto ohledu se vlastně verdikt přímo nabízí a víceméně jsme jej naznačili výše. Pravidla jsou daná, Fiat i Opel jim vyhovují a jejich přístup k plnění emisních norem se do vcelku volných evropských pravidel bezpečně vejde. Maximálně tak můžeme čekat jen hojnější diskuze o nových metodikách, tím ale celý skandál velmi pravděpodobně bude zameten pod koberec.
Mimo realitu se pak zdají být i náznaky Němců o tom, že by mohli přistoupit k zákazu prodeje italských vozů na německém území. V takovém případě by se Němci jistě dočkali „odvety” v podobě nějaké formy omezení dotčených Volkswagenů v Itálii. A kdo ví, kde všude ještě, protože Volkswagen se na rozdíl od Fiatu k ne zrovna čestnému postupu přiznal. Jeho snaha pochybení řešit je sice dojemná, nic to ale nemění na tom, že se i měsíce po propuknutí Dieselgate prohánějí a minimálně jako použité prodávají i Volkswagen, který plnění emisních limitů dosahují ještě protřelejší lstí. A když Itálie přistoupí k jejich omezování, nikdo se nebude moci divit. Naopak Němci by si popotahováním Italů na vlastním území mohli zadělat i na problémy v Bruselu...










Fiat byl sice „na švestkách“ nachytán již několikrát. Laboratorní normy ale neporušuje a prokázat, že jeho faktická lest je lstí i de iure, je zřejmě nemožné
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před hodinou
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 4 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
