Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie změní nejvyšší povolenou rychlost na silnicích. Neuvěříte, jakým směrem
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S ohledem na evoluci posledních dekád je těžko pochopitelné, že limity rychlosti zůstávají stejné jako v 70. letech. Ve Francii je změní, ale jak...
Již mnohokrát jsme zmínili, že překračování povolených rychlostních limitů rozhodně nevede k vyššímu počtu dopravních nehod. Právě naopak mnohé studie poukazují na skutečnost, že tam, kde je dodržování legislativy důsledně vyžadováno, počet havárií narůstá. Více než tragickým způsobem se o tom kupříkladu nedávno přesvědčili obyvatelé britského městečka Bath, kde byla v minulých letech snížena rychlost z 30 mil v hodině na 20 (ze 48 km/h na 32 km/h).
Radní daného městečka očekávali, že to povede k menšímu množství fatálních nehod, jenže hned v sedmi zónách ze třinácti, kde ke snížení rychlosti došlo, nastal pravý opak. Zastupitelstvo tak nyní muselo přiznat svou chybu a dodalo, že by velmi rádo rychlost navýšilo zase zpět na původní úroveň. K tomu ovšem nemůže dojít, neboť opatření pro snížení rychlosti vyšlo na 25,4 milionu korun a podobné výdaje by stál zpětný krok. Danou sumu ale již město v rozpočtu nemá.
Jmenovali jsme přitom pouze jeden konkrétní případ, věřte však, že po celém světě jich existuje více než dost, aby se zákonodárci konečně probrali a začali opravdu konat pro dobro lidí, kteří je zvolili. To bychom ovšem chtěli vyloženou utopii, což ostatně dokládá i nový vývoj ve Francii. Před Vánoci se v zemi galského kohouta začalo mluvit o tom, že by maximální povolená rychlost na veřejných komunikacích mimo dálnice byla snížena z 90 na 80 km/h. Politici v čele s premiérem Edouardem Phillippem se oháněli růstem počtu smrtelných nehod a tím, že je potřeba v dané věci něco udělat.
„Pokud nepopularita povede k záchraně lidských životů, pak chci být nepopulární,“ uvedl Phillippe. Jeho slovům bychom přitom mohli zatleskat, pokud by byla spojena se smysluplným řešením. Jak se však ukazuje, o redukci počtu smrtelných nehod o 350 až 400 ročně tu však jde až ve druhém či možná třetím sledu. Na prvním místě jsou, jak se asi dá čekat, peníze. Francie totiž počítá s tím, že snížení rychlosti přinese do rozpočtu na pokutách přinejmenším 335 milionů Eur (cca 7,148 miliardy korun). To je již nemalá suma, za kterou ona nepopularita také možná stojí.
Náklady na zavedení nových rychlostních limitů jsou přitom vedle očekávaných příjmů takřka mizivé. Dle propočtů by nahrazení 20 tisíc dopravních značek a přeprogramování statických radarů na zhruba 400 tisících kilometrech francouzských okresek mělo vyjít na 5 až 10 milionů Eur (106,7 až 213,4 mil. Kč). Pokud by tedy změna vyšla na spodní hranici nákladů, zamíří v prvním roce do kapsy francouzské vlády na pokutách sedm miliard korun. V letech dalších se pak toto korýtko jen prohloubí.
Jsme tedy vskutku zvědavi, zda snaha o motoristické výpalné, tedy pardon, o záchranu životů dosáhne kýženého záměru. Příliš s tím ale nepočítáme, loňský počet obětí (3 477) spíše naroste, jak se ostatně svého času stalo i u nás - lidé budou zase více sledovat tachometr a méně vozovku. Dodat pak jen lze, že rychlostní limit bude snížen k 1. červenci letošního roku. Pokud se tedy chystáte na letní dovolenou do Francie, počítejte s tím, že vám cesta zabere více času. Prognózy do budoucna navíc nejsou zrovna příznivé, neboť v plánu je i snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 120 km/h, se stejnou motivací...
S těmito limity je možné počítat ve Francii nyní...




...od 1. července však na okreskách začne platit osmdesátka. I když na mnoha místech již na instalaci nových dopravních značek došlo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
před 9 hodinami
Hackeři konečně našli smysluplné využití nabíjecích stanic elektromobilů, dokážou na nich hrát Doom
včera
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Nejnovější články
Ani Porsche si s elektrickým Cayenne nechce moc špinit ruce, radši se chlubí klasikou s technikou, jakou už novou nekoupíte
před 6 hodinami
Další majitel poznal skrytou cenu elektromobility, za opravu ťukance mu servis naúčtovat přes 460 tisíc
před 8 hodinami
Pokud bude nové BMW řady 3 opravdu vypadat takhle, bude to pro fanoušky další těžká rána
před 9 hodinami
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, nafouklá bublina baterek pro elektromobily se blíží prasknutí
před 10 hodinami
Porsche zkouší vykopat spalovací auta z hrobu, jeho nové řešení motorů má dál vyšponovat jejich efektivitu
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 20:43 - řidičBOB
- BMW Divize 11.25. 15:41 - jerry
- VZKAZY 11.24. 16:45 - pavproch
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 11.24. 10:56 - Jenyk
- Onboard videa 11.23. 11:53 - brnenska.odchytova
- Motor 1,6 55kw nestartuje za vlhka Felicia Octavia 11.22. 18:21 - audis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.21. 11:34 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 11.21. 11:14 - pavproch
