Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Historicky jediný dieselový Golf GTI na prodej v pěkném stavu připomíná, co to byl rychlý a úsporný lidový luxus
před 3 hodinami | Petr Miler
Golf a luxus? Jasně, když se podíváte do toho dnešního, napadne vás tak maximálně něco o luxusní úspoře nákladů, ještě před 20 roky ale bylo všechno jinak. Tohle auto má mimo jiné velkorysá kožená sedadla typu gauč a dřevěný volant. A k tomu historicky unikátní kombinaci provedení a pohonu.
Tohle auto vám na první pohled asi moc výjimečné nepřijde, tedy pokud se opravdu dobře nevyznáte v jeho historii. Však jde o Volkswagen Golf čtvrté generace, který byl svého času (ostatně jako všechny jeho iterace) nejprodávanějším autem v Evropě. Mezi léty 1997 a 2003 se jej vyrobilo 4,92 milionu kusů a vidět ho na silnici není vlastně nic zvláštního ani dnes, víc jak 20 let po skončení výroby.
Jenže není Golf jako Golf, chce se říci. Tato jeho generace byla nabízena v dnes až neuvěřitelném počtu verzí a motorizací, z nichž některé se dočkaly jen omezeného zájmu zákazníků, nezřídka kvůli své ceně. Jednou z takových bylo provedení s motorem 1,9 TDI PD o výkonu 110 kW (150 koní), které se do jeho nabídky dostalo až v druhé polovině životního cyklu mezi léty 2000 a 2003. Koupit jste jej mohli jen s nejvyšším výbavami, dokonce i jako GTI, to je historicky naprosto unikátní věc.
Možná teď řeknete, že naftové Golfy GT prodává VW skoro odnepaměti. A máte pravdu. Jenže šlo vždy o verzi GTD, která i z nabídky osmé generace Golfu vypadla až s jeho faceliftem. Ve čtvrté generaci se někomu z vedení označení GTD nelíbilo, a tak nebylo použito - sportovní verze s motorem TDI si říkala prostě GTI TDI. A byl to také jeden z mála koncernových vozů, který se tohoto motoru dočkal.
Byl to vrchol jedné evoluce, v případě Golfu to byl nejsilnější diesel, který se do něj montoval. Mimo něj tento dnes legendární motor vznikl už jen v jedné lepší verzi. Se 118 kW (160 koní) byl montován do dalšího zajímavého exota, tehdejší dieselové Ibizy Cupra. Navíc spousta lidí tvrdí, že Golf IV byl poslední opravdu kvalitní Golf, na kterém se prostě nešetřilo a do nižší střední třídy vnášel luxus, který tehdejší konkurenti nenabízeli.
Vůz, který máme před sebou, tato slova nerozporuje. Je to právě verze GTI s motorem 1,9 TDI PD se 150 koňmi, kterých na trhu ojetých aut najdete naprosté minimum. A když už na nějaký narazíte, jde obvykle o dávno opotřebované a porůznu opravené kusy. Tento je jiný. Na tachometru má už nemalých skoro 214 tisíc km. Za 23 let existence to vlastně není tak mnoho, ale celkově je to prostě dost a spousta lidí nad autem ohrne nos už proto. Ale věřte, že na GTI TDI je to pořád málo a hlavně - tohle auto je navzdory tomuto nájezdu velmi, velmi zachovalé a naprosto originální.
Ne každý je fandou jednoduché elegance Golfu IV, ale mně osobně nikdy nebyla cizí. Nejsem ani zdaleka obdivovatelem „všeho koncernového”, ale při pohledu na použité materiály, jednoduchou nadčasovou architekturu a některá řešení se nelze ubránit dojmu, že před sebou máte „něco víc”. Díváme se do víc jak dvě dekády starého ojetého vozu, přesto působí mimořádně. Už ta sedadla, dřevěné obložení, xenonová světla, prostě spousta prvků, která byla v té době mimořádné. V Golfu jste je mohli mít, pokud jste je mít chtěli - i jako GTI, i v kombinaci s motorem TDI, i v kombinaci s velmi slušným výkonem. Dnes vám VW takové věci prostě neprodá, i kdybyste ho začali mlátit pytlem s penězi.
Pro tohle všechno cena tohoto auta navzdory zmíněnému nájezdu není malá, požadovaných 16 000 Eur znamená skoro 400 tisíc Kč, za to už koupíte leccos mnohem novějšího. Jenže tohle je vážně mimořádná nabídka a nejen svou povahou. 1,9 TDI PD byl v těchto verzích skutečně motorem, který „jel a nežral”, jak si zvykli tvrdit naftomilové. Jeho 150 koní v 4 000 ot./min a 320 Nm v 1 900 ot./min se staralo o zrychlení na stovku za 8,6 sekundy a maximální rychlost 216 km/h. Kombinovaná spotřeba 5,4 litru nafty na 100 km v dnešní době nezapůsobí, jenže „za pět” se tehdy s Golfem 1,9 TDI PD jezdit dalo docela snadno.
Nic špatného vám o voze neřekne ani Richard Hammond (ano, ten Hammond) v recenzi verze GTI TDI z dob, kdy ještě nedělal pro Top Gear a kterou pro doplnění také přidáváme. Vrcholný naftový Golf 4. generace asi neocení každý, pokud ale po něčem takovém pasete, tohle je vážně neobvyklá možnost, jak se dostat k originálu v pěkném stavu. Je to dobový obraz jedné z vrcholných nabídek koncernu VW v nižší střední třídě a nelze mu ani dnes upřít jisté kouzlo. Nakonec, i ta tři červená písmena v označení TDI na nějakém „koncernovém” autě hned tak nespatříte...















Tohle je jeden z mála dodnes originálních Golfů IV GTI 1,9 TDI se 150 koňmi v evropském prodeji. Nemá najeto málo, přesto vypadá velmi dobře a tak trochu vrací čas. Foto: Tano Neumann, publikováno se souhlasem
Zdroj: Tano Neumann GmbH@Mobile.de
Bleskovky
Mechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
včeraTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
16.7.2025Firma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025
Nejnovější články
Čekání na zázrak: V evropských přístavech se kupí tisíce aut, která nikdo nechce, exporty se propadají o desítky procent
před hodinouHistoricky jediný dieselový Golf GTI na prodej v pěkném stavu připomíná, co to byl rychlý a úsporný lidový luxus
před 3 hodinamiI Land Roveru se přestává dařit. Zbavuje se 500 lidí, prý jde o „dobrovolné propouštění”
před 4 hodinamiMajitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
před 6 hodinamiFord Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva