Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné

Když si dnes policejní sbor pořídí Ferrari, je to spíše reprezentativní záležitost, jako třeba v Dubaji. Toto je jiný případ. Historicky první Ferrari u policie skutečně sloužilo po 12 let jako kterýkoli jiný vůz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné

1.3.2020 | Mirek Mazal

Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když si dnes policejní sbor pořídí Ferrari, je to spíše reprezentativní záležitost, jako třeba v Dubaji. Toto je jiný případ. Historicky první Ferrari u policie skutečně sloužilo po 12 let jako kterýkoli jiný vůz.

Ferrari 250 GTE bylo prvním sériovým modelem z Maranella s uspořádání interiéru 2+2. Vývoj vozu profitoval z úzké spolupráce mezi Ferrari a studiem Pininfarina, které navrhlo karoserii a podniklo několik testů ve větrných tunelech turínského polytechnického institutu. Auto ale mělo cestu ke slávě vyšlapanou i jinak - ze čtyřech vývojových prototypů jeden sloužil samotnému Enzovi Ferrarimu, druhý byl použit jako safety car v závodě 24 hodin Le Mans. Ani jedno z toho nebylo v případě prototypů obvyklé.

Sériová verze byla postavena na podvozku 250 GT LWB Tour de France s motorem V12 vyhnaným do třílitrového objemu. Dvanáctiválec disponoval ve své době ohromujícím výkonem 177 kW (241 koní) se schopnostmi dosáhnout nejvyšší rychlosti přes 225 km/h. Samotný agregát byl posunut dopředu, rozšířil se rozvor včetně zvýšení střechy a do interiéru přibyla dvě plnohodnotná sedadla. Bylo to povedené auto, a tak se do historie automobilismu zapsalo i zásluhou svého času vysokého zájmu kupců. V letech 1960 až 1963 bylo zákazníkům předáno celkem 953 exemplářů.

Po osudu 951 z nich by bylo složitější pátrat, v případě dvou z nich máme jasněji. V roce 1962 při slavnostním ceremoniálu za účasti prezidenta Itálie a náčelníka policie byl položen veřejnosti dotaz, co je zapotřebí k boji proti zločinu v Římě. Odpověď zněla: „Ferrari!“ Jakkoli to lidé možná řekli jen v žertu, díky vysokému výkonu a čtyřem sedadlům bylo 250 GTE skutečně vybráno do služby proti dobovým gangsterům. Stalo se tak vůbec poprvé v historii - výrobce dodal dva kusy pořádkového provedení s temně modrým lakem, majáky, hledací lampou, vysílačkou a sirénou, technika zůstala nezměněna, nebyl ani důvod.

Jeden z dodaných vozů byl později zničen, druhý z roku 1962 se sériovým číslem 3999 GT a poznávací značkou „POLIZIA 29444“ se dochoval dodnes. Oficiálním řidičem tohoto automobilu byl legendární maršál Armando Spadafora. Po jedenácti letech ve službě byl stíhací vůz prodán v aukci policejního majetku. Čtyřmístný stíhač římské policie se stal celebritou a právoplatnou předlohou mnoha zmenšených modelů.

Dnes je originální exemplář kdysi hlídající Řím po letech strávených v různých kolekcích na prodej. Společnost Girardo & Co. v Londýně vystavila naleštěný sběratelský unikát doplněný o dokumentaci dokazující pravost artefaktu boje proti italskému zločinu ze 60. let 20. století. Kus historie není doplněn o cenovku, ale to v takových případech nepřekvapí - pokud se na cenu musíte ptát, na takové auto nemáte.


Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 1 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 01Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 2 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 03Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 3 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 04Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 4 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 05Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 5 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 06Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 6 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 07Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 7 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 08Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 8 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 09Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné - 9 - Ferrari 250 GTE 1962 Polizia prodej 10
Ferrari 250 GT 2+2 Polizia Mobile je na prodej za blíže nespecifikovanou cenu, nízká rozhodně nebude

Zdroje: Girardo, Petrolicious@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.