Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Historicky první policejní Ferrari je k mání, do dnešních dnů se dochovalo jediné
1.3.2020 | Mirek Mazal
Když si dnes policejní sbor pořídí Ferrari, je to spíše reprezentativní záležitost, jako třeba v Dubaji. Toto je jiný případ. Historicky první Ferrari u policie skutečně sloužilo po 12 let jako kterýkoli jiný vůz.
Ferrari 250 GTE bylo prvním sériovým modelem z Maranella s uspořádání interiéru 2+2. Vývoj vozu profitoval z úzké spolupráce mezi Ferrari a studiem Pininfarina, které navrhlo karoserii a podniklo několik testů ve větrných tunelech turínského polytechnického institutu. Auto ale mělo cestu ke slávě vyšlapanou i jinak - ze čtyřech vývojových prototypů jeden sloužil samotnému Enzovi Ferrarimu, druhý byl použit jako safety car v závodě 24 hodin Le Mans. Ani jedno z toho nebylo v případě prototypů obvyklé.
Sériová verze byla postavena na podvozku 250 GT LWB Tour de France s motorem V12 vyhnaným do třílitrového objemu. Dvanáctiválec disponoval ve své době ohromujícím výkonem 177 kW (241 koní) se schopnostmi dosáhnout nejvyšší rychlosti přes 225 km/h. Samotný agregát byl posunut dopředu, rozšířil se rozvor včetně zvýšení střechy a do interiéru přibyla dvě plnohodnotná sedadla. Bylo to povedené auto, a tak se do historie automobilismu zapsalo i zásluhou svého času vysokého zájmu kupců. V letech 1960 až 1963 bylo zákazníkům předáno celkem 953 exemplářů.
Po osudu 951 z nich by bylo složitější pátrat, v případě dvou z nich máme jasněji. V roce 1962 při slavnostním ceremoniálu za účasti prezidenta Itálie a náčelníka policie byl položen veřejnosti dotaz, co je zapotřebí k boji proti zločinu v Římě. Odpověď zněla: „Ferrari!“ Jakkoli to lidé možná řekli jen v žertu, díky vysokému výkonu a čtyřem sedadlům bylo 250 GTE skutečně vybráno do služby proti dobovým gangsterům. Stalo se tak vůbec poprvé v historii - výrobce dodal dva kusy pořádkového provedení s temně modrým lakem, majáky, hledací lampou, vysílačkou a sirénou, technika zůstala nezměněna, nebyl ani důvod.
Jeden z dodaných vozů byl později zničen, druhý z roku 1962 se sériovým číslem 3999 GT a poznávací značkou „POLIZIA 29444“ se dochoval dodnes. Oficiálním řidičem tohoto automobilu byl legendární maršál Armando Spadafora. Po jedenácti letech ve službě byl stíhací vůz prodán v aukci policejního majetku. Čtyřmístný stíhač římské policie se stal celebritou a právoplatnou předlohou mnoha zmenšených modelů.
Dnes je originální exemplář kdysi hlídající Řím po letech strávených v různých kolekcích na prodej. Společnost Girardo & Co. v Londýně vystavila naleštěný sběratelský unikát doplněný o dokumentaci dokazující pravost artefaktu boje proti italskému zločinu ze 60. let 20. století. Kus historie není doplněn o cenovku, ale to v takových případech nepřekvapí - pokud se na cenu musíte ptát, na takové auto nemáte.









Ferrari 250 GT 2+2 Polizia Mobile je na prodej za blíže nespecifikovanou cenu, nízká rozhodně nebude
Zdroje: Girardo, Petrolicious@Youtube
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
dnesMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
před 2 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
před 4 hodinamiHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
před 5 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 7 hodinamiNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
před 8 hodinami