Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I s motorem TDI jde na nejnáročnějším okruhu světa drtit špičkové sporťáky
30.4.2019 | Mirek Mazal
Nafta podle některých patří do kamen. Zrovna takoví se ale budou klidně i s benzinovým supersportem při vyjížďce na Nordschleife hodně divit, až na ně začnou dorážet naftové modely.
Naftový pohon do rychlých aut nepatří, tvrdí zastánci starých pořádků. Konzervativní jedinci si notují s ekology na téma odsouzení vznětových jednotek, podle nich se do výkonných modelů hodí jen benzínová ústrojí. Nic proti takovému názoru, skutečnost je ale taková, že dieselové speciály se běžně prohánějí na okruzích a automobilky při vývoji sportovně laděných modelů i dnes často sahají právě po rachotících motorech.
Šéfkonstruktér sportovních vozů Fordu Jürgen Gagstatter kdysi prohlásil, že řidiči, kteří očekávají od auta vysoký výkon a třeba touží vyrazit i na závodní okruh, chtějí benzín. Jeho slova se ale otřásají v základech při pohledu na různorodé složení aut na nejnáročnějším okruhu světa, Severní smyčce Nürburgringu.
V posledních dnech se na Nordschleife podívaly hned dvě auty, která pohání zdánlivě nesportovní turbodiesel a ukázala tam všechno možné, jen ne marnost. V prvním případě přijel pokořit všechny historické předsudky koncernový šestiválec TDI v upraveném Audi. Zvenčí vcelku obyčejně vyhlížející kupé A5 z roku 2010 s jinými koly předvedlo na okruhu výkon hodný mnohem dražších a podstatně dravějších supersportů.
Audi tuningové firmy Darkside Developments navzdory podceňovanému agregátu 3,0 TDI drželo na trati krok s nejrychlejšími a ryze benzínovými vozy. Vznětový common rail před vypuštěním do trápení supersportů dostal sadu modifikací, například nové turbodmychadlo, lepší chlazení stlačeného vzduchu s vodním ostřikem, chladič oleje, kvalitnější palivovou pumpu, jiné vstřikovače, větší sání, průchodnější výfukové vedení a k tomu všemu originální software řídící jednotky, aby drahé díly dokonale spolupracovaly. Výsledkem je naměřený výkon 318 kW (432 koní) a točivý moment 787 Nm.
Motor spolupracuje s taktéž vyladěným sedmistupňovým automatem. Po dokončení úprav techniky následovalo kompletní nastavení podvozku osazeného novými díly. V neposlední řadě přišla řada na radikální odlehčení celého vozu. Takto připravený diesel najel do stopy Zeleného pekla a přidal se do vytříbené společnosti aut typu Porsche 911 GT3 RS a GT3 generace 991. Opovržený nafťák s nebývalou lehkostí překonal Nordschleife v dobrém čase, v který mnozí benzínoví rivalové jen doufají.
Auto ale není vše, vždy je důležitý mezičlánek mezi pedály a sedačkou. To předvádí další naftový příznivce a dlouholetý vlastník Porsche. Nejde v tomto případě o nic jako 911, ale o dieselové SUV, jehož majitel názorně předvedl, že motor určený k velkému nájezdu kilometrů nepotřebuje přestavbu za statisíce, aby ukázal většině rivalů záda.
Záběry palubní kamery z Cayenne Diesel jasně dosvědčují, že i s relativně slabým turbodieselem jde zahrát na Ringu pěkné divadlo. Naftový šestiválec o výkonu 180 kW (245 koní) a 550 Nm vysoko nad zemí se prohnal Nürburgringem až se řidiči vozů Porsche GT3, GT3 RS nebo Lamborghini Huracán Performante nestačili divit. Však se na obojí podívejte sami...
Nafta nepatří jen do kamen, ale má své místo i na Nordschleife. Turbodiesel na trati statečně zastoupilo Audi A5 3,0 TDI...
...nebo Porsche Cayenne Diesel
Zdroj: Misha Charoudin@Youtube, //.@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 4 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 5 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva