Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I v „nejvíc elektrické” zemi Evropy přiznávají, že některé lidi do elektromobilů nedostanou
9.8.2021 | Petr Miler
Ať už vás představy o elektrické budoucnosti těší nebo děsí, jedno je jisté. Přechod k úplné elektromobilitě bude i podle nejoptimističtějších scénářů velmi zdlouhavým procesem.
Ze zpráv z médií z poslední doby se může zdát, že elektrická budoucnost aut je na spadnutí a co nevidět budou po silnicích jezdit jen ta. Evropská komise by ráda v roce 2035 zakázala nákup čehokoli jiného, i v USA chtějí mít v roce 2030 polovinu prodávaných aut s elektrifikovaným pohonem a ve Velké Británii už na stejný rok plánují úplný zákaz prodejů čistě benzinových a naftových aut. Máme své pochybnosti o realizovatelnosti (natož pak smyslu) jakéhokoli z těchto záměrů, to ale nyní nechme stranou.
Právě ve Velké Británii se totiž tamní asociace výrobců a prodejců aut (SMMT) rozhodla dát zmíněnému vládnímu záměru konkrétní podobu a její propočty nejlépe ukazují, že ani tak extrémně ambiciózní plán nepovede k tomu, že „všechny káry budou jen na elektřinu”, jak zpívá jeden ostravský bard, v jakkoli dohledné době.
Cokoli přesně předpovídat je ošidné, a tak SMMT maluje několik možných scénářů dalšího vývoje podle toho, jak na elektrická auta budou reagovat zákazníci, jak moc je budou finančně podporovat politici a tak podobně. Minimalistická varianta počítá s tím, že v roce 2026 bude v Británii prodáno 700 tisíc elektromobilů z celkového množství 2,3 milionu aut, což by znamenalo, že by se i 4 roky před téměř úplným nařízením elektrických aut (do roku 2035 bude možné prodávat ještě dobíjecí hybridy) prodávalo 1,6 milionu vozů s jiným pohonem.
To je samo o sobě fascinující, ale pojďme dál. I ta nejoptimističtější varianta, která počítá s masivní finanční podporou mimo jiné rušící daň z přidané hodnoty na elektrická auta, předpovídá 1,3 milionu prodaných elektrických aut ve stejný rok (to by byla více jak polovina). A protože extrémy jsou vždy nepravděpodobné, SMMT kalkuluje s tím, že v roce 2025 bude čtvrtina prodaných aut elektrická, v roce 2030 půjde o 70 % a v roce 2035 logicky o 100 procent, protože cokoli jiného bude zakázané.
To je možná nezajímavá změť čísel, klíčový závěr je ale jinde - i pokud vše půjde velmi podle výše nastíněné umírněné varianty dalšího vývoje, budou elektromobily i v roce 2025 tvořit pouhých 5,6 % všech aut v provozu, v roce 2030 půjde o 20 % a i v roce 2035 o 45 %. To znamená, že bude i v zemi s nejambicióznějšími elektrickými plány mezi významnými odbytišti trvat dalších 15 let, než bude většina aut elektrická. A ještě mnoho dalších, než se naplní slova Richarda Krajča.
Je navíc třeba dodat, že Velká Británie je zemí s velmi nízkým průměrným věkem aut (8,4 roku) a velmi nízkým průměrným věkem jejich vyřazení z provozu (okolo 15 let). Proto SMMT připouští, že i dnešní padesátníci si budou moci splnit to, co Jeremy Clarkson - tedy dožít jezdíc v „neelektrických” autech, aniž by museli sahat po veteránech nebo něčem podobném.
Jinými slovy, i za nějakých 30 let bude možné jezdit autem, do kterého prostě natankujete benzin nebo naftu. A to se bavíme o Velké Británii, kde chtějí takové vozy zakázat dříve než kdekoli jinde a tamní kultura automobilová má daleko k té naší (průměrné stáří aut je tu 15,3 roku a ani na 20letou ojetinu snad většina lidí nehledí jako na neperspektivní „šunku”). Přidejte si k tomu záměr EU skoncovat s auty na benzin a naftu později (2035), který je navíc podle nás zcela nerealizovatelný v ČR ani kdekoli jinde na východě a není od věci předpokládat, že bez elektromobilu dožijete, i když je vám dnes 40.
Můžete na to hledět pozitivně i negativně, to už je na vás, takový je ale výhled i podle „elektromobilně-optimistických” scénářů. A není od věci o nich vědět.



Norská rodinka, která si převzala první zákaznickou Škodu Enyaq, vypadá šťastně. Budiž jí přáno, někteří možná budou šťastnější z představy, že do podobného vozu nebudou muset sednout do konce života. Foto: Škoda Auto
Zdroj: SMMT
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 9 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 30 minutami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 2 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 3 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 5 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
