Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Iluze fungujícího německého eko-hospodářství se rozpadá, cíle politiků jsou jen a jen absurdnější
18.1.2023 | Petr Prokopec
Z vývoje posledních měsíců je stále patrnější, že kýžený rozmach elektromobility v Německu nemůže nastat, okolnosti tomu jednoduše nepřejí ani v nejmenším. To by ale bylo, aby politici nahradili ideologii zdravým rozumem.
Na sklonku loňského roku se průměrná mzda v Německu vyšplhala na 4 000 Eur, tedy na takřka 97 tisíc korun. To není málo, na takový Volkswagen Golf tak naši sousedé mají teoreticky ušetřeno za sedm a půl měsíce, přestože vůz v jejich domovině startuje na 29 560 Eurech (asi 710 tisíc Kč). U nás je sice k mání již od 608 tisíc korun, nicméně při průměrné mzdě 40 000 Kč na něj Češi musí šetřit déle než 15 měsíců.
Ve světle těchto faktů by Němci nemuseli mít problém s elektromobilitou, jenže ta i od nich vyžaduje, aby střádali o poznání déle, jakkoli jsou na tom relativně ještě lépe než Češi v případě spalovacích aut. Kupříkladu ID.3 je na západ od našich hranic k dispozici od 43 995 Eur (1 057 000 Kč). Znamená to tedy, že pořídit si jej naši západní sousedé teoreticky mohou pořídit jedenáct měsíců poté, co si utáhli opasky. U nás ID.3 začíná na 1 194 900 Kč, zbytek už si domyslíte.
Přes toto všechno ovšem Němci elektromobilitě nefandí. Palec dolů jí dlouhodobě v průzkumech dává okolo 80 procent dotázaných. Toto číslo navíc může i stoupat. Mimořádně velkorysé dotace, jež šplhaly až k 10 tisícům Eur (240 tisíc Kč), jsou totiž od počátku letošního roku passé. Je pak otázkou, zda kvůli omezenému fondu i ty snížené vydrží až do jeho konce. Poté nicméně vše již bude jen na lidech.
O možném dalším vývoji tento týden diskutovala spolková vláda a člověk by čekal, že ji výše zmíněné přivede k zamyšlení a přehodnocení někdejších cílů. Je zjevné, že o německém plánovaném eko-hospodářství se rozpadá na mnoha úrovních - problémy jsou s výrobou elektřiny, její distribucí a nakonec i zájmem o on elektromobily. Politici ale rádi poroučí větru dešti, a tak i v tomto případě s klapkami na očích kráčí jen vpřed, zpátky ni krok.
„Všichni účastníci souhlasili s tím, že je třeba urychleně navýšit elektrifikaci, aby bylo v rámci dopravy dosaženo klimatických cílů,“ uvedl mluvčí vlády Steffen Hebestreit po úterním setkání. To zní jak ze špatného snu. Německo tak dále počítá s 15 miliony elektrických aut na silnicích do roku 2030, což je stejně hloupé jako nemožné.
Aby totiž Němci takového stavu dosáhli registrací, muselo by se v zemi od teď každoročně prodat 1,8 milionu nových elektrických aut. V Německu se aktuálně prodává okolo 2,6 milionů vozů všech typů, prakticky ihned by tedy téměř všechny prodávané automobily musely být elektrické. Aktuálně má jít o asi 15 procent všech registrovaných aut, navíc za stavu vysokých dotací a donedávna relativně bezproblémové ekonomické situace. Jak by jich od zítra mělo být minimálně čtyřikrát víc?
Cíle politiků jsou tak čím dál absurdnější. Nicméně Strana zelených a SPD na elektrifikaci tlačí stále více, proto byla v rámci zasedání vlády zformována nová komise, která má co nejrychleji přijít s návrhy, jak dosáhnout kýženého cíle. Pokud ale nehodlá tisknout peníze jak na běžícím pásu, které následně rozdá všem občanům, opravdu si nejsme jisti, že by jakýmkoli způsobem mohla uspět. A i kdyby jednala takto, jak dlouho by trvalo, než by celá ekonomika začala pod tíhou takového postupu kolabovat?
Zdravý rozum se tak z politiky vytrácí čím dál víc, což koneckonců začínají reflektovat i německá média. Ta ještě donedávna byla elektromobilitě velmi nakloněna. Realitu ale nyní nelze nevidět, pokud alespoň trochu otevřete oči.



Na ID.3 sice má průměrný Němec ušetřeno za necelý rok, ovšem i tak většina lidí elektromobilitu odmítá. Je to horší auto za víc peněz, tak proč by jej měly kupovat miliony lidí ročně? Politici ale dále věří, že je to možné. Na základě čeho, nemáme tušení. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Dnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 3 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 4 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 6 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva