Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Praha by se mohla učit. Podívejte se, jak fungují, tedy fungovaly radary v New Yorku
27.7.2018 | Mirek Mazal | 5 příspěvků
Nejsme příznivci automatizovaného měření rychlosti, ne všude ale musí fungovat zjevně tak, že je jen zdrojem peněz pro město. New York s ním zacházel rozumně, přesto pohořel.
Netajíme se odporem k automatickému měření rychlosti vozidel. Není to projev absolutní, jde spíše o reakci na to, jak tyto systémy obvykle fungují. Ve městech jsou jen zřídka instalovány v místech, kde vysoká rychlost může být opravdu nebezpečná a kde by mohly fungovat preventivně. Obvykle je najdeme tam, kde je největší pravděpodobnost, že někoho změří, i když pozitivní dopad je stěží hmatatelný. Týká se to například naprosté většiny měření v Praze, která najdeme obvykle na víceproudých komunikacích vedoucích daleko od míst plných chodců či cyklistů.
Vítáme tak zprávy o tom, když se někomu boj proti stacionárním měřičům podaří vyhrát a jejich fungování omezit. Na první pohled tak působí pozitivně zpráva z New Yorku, kde dosud fungovalo 140 takových měřičů, které jsou už nyní z větší části vyřazeny z provozu a na zbytek dojde řada příští měsíc. Důvodem je, že město dále nemůže rozdávat tresty za porušení pravidel pouze na základě digitálního vizuálního záznamu.
Má to svou racionální podstatu, neboť podle Američanů je tím narušeno právo řidiče se proti takovému nařčení bezprostředně bránit. Zatímco v případě nařčení policistou může být přestupek okamžitě projednán a dále řešeny pohnutky, které k překročení rychlosti vedle, na základě měření systémem automatického měření přijde řidiči po týdnech či měsících jen výzva k zaplacení. Pokud řidič v té době vytáhne jakoukoli pochopitelnou pohnutku, stěží to bude označeno za cokoli jiného než výmluvu. Podle amerických zákonodárců je tak takové měření a trestání z podstaty protiústavní a nesmí být dále provozováno.
Problém je, že zrovna v případě New Yorku to zase taková výhra není. Až do tohoto týdne rychlostní kamery sledovaly situaci u celkem 140 školních zón napříč pěti čtvrtěmi - 20 z nich bude ještě měsíc v provozu, ale zbytek ukončilo své působení tento týden ve středu. Instalovány skutečně nebyly nikde jinde, jen u škol, navíc fungovaly jen ve školních dnech během vyučování a příslušných aktivit. O víkendu nebo v noci byly vypnuty.
Pokud tedy pravidelně voláme po tom, aby - když už mají někde být - radary fungovaly na takových místech nebo v centrech měst, není to úplná utopie, New York udělal právě to. A strachujíc se z reakcí rozezlených občanů došel až tak daleko, že radary provozoval jen během vyučování. Také se z nich nestal žádný zlatý důl, v letech 2014 až 2016 přinesly příjmy ve výši 53,2 milionu dolarů (1,164 miliardy Kč), to se rovná 17 milionům dolarů ročně (372 milionů Kč). Vcelku nic pro město s rozpočtem 90 miliard dolarů ročně.
Jinými slovy - New York se stacionáry naložil rozumně. A nemáme tedy problém věřit tomu, že v místech jejich instalace došlo ke snížení nehodovosti o 7,8 procenta a zraněných by mělo být o 15,1 procenta méně. Městu bychom vyčítali jen to, že opakovaně odmítalo zveřejnit přesné lokality jejich umístění. I když o nich místní jistě věděli, je argument odpůrců, že pokud jsou kamery používány transparentně, jsou ještě účinnější, nepochybně správný.
Tajení radarů je ale spolu s okamžitým trestáním za naměřenou rychlost asi to jediné, co šlo newyorské praxi vyčíst, nakonec ani neměla mnoho odpůrců z řad místních. Ostře proti nim ale vystoupila demokratická senátorka Simcha Felder z obvodu Queens a Brooklyn, která nesouhlasila právě se zákonem umožňujícím udělování pokuty bez projednání s údajným viníkem. A protože v New Yorku funguje něco jako naše slavné „stojedničkové koalice” v poslanecké sněmovně a paní Felder je oním jazýčkem na vahách, ostatní její iniciativu podpořili, i když původně neměla širokou podporu.
To je ale jen pikantní detail, nás celý případ zaujal spíše tím, jak měření v New Yorku probíhalo. Troufneme si tvrdit, že kdyby k němu tak přistupovala Praha, neřekne proti němu nikdo rozumný ani popel...










Měřicí kamery ve školních zónách rozdávaly pokuty bez projednání, to je jako u nás. Skryté radary v New Yorku fungovaly sice jen během školy a podle dodaných statistik úspěšně, ale i tak byly zrušeny
Zdroj: Jalopnik
Diskuze 5 příspěvků
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejnovější články
- Vrchol luxusu VW nakopl facelift, za lidovější ceny se prodává jako skoro nikdy dříve
před 7 hodinami - Nejspolehlivější levné ojetiny podle Němců: I auta za desítky tisíc mohou vydržet
před 8 hodinami - Slavnému herci ukradli čtyři drahá auta za jediný rok, u dvou zloději použili stejný fígl
před 10 hodinami - Honda padá ke dnu. V EU neprodává skoro nic, klíčový model ničí čistka mezi motory
před 11 hodinami - Jeremy Clarkson řekl, jaké auto lituje, že kdy prodal i jaké by si nikdy nekoupil
včera - Američané zvolili 90 nejbezpečnějších aut dneška. Bodovaly všechny značky, až na jednu
včera - Totálně zrezlé auto nalezené po dekádách ve stodole se v aukci prodalo za 4 miliony
včera - Jaguar páchá sebevraždu, říkají jeho dealeři, zařízne všechny nejprodávanější modely
včera - Slavný zpěvák nakonec před jízdou pil jen trochu, kontroverzní reklama Jeepu je tak zpět
včera - Poprvé jsme vyzkoušeli novou Škodu Fabia, je to úplně jiné auto
včera
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123