Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak napravit Formuli 1? Toto navrhuje člověk, který objevil Schumachera
14.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že Formule 1 není ve stavu, ve kterém bychom si ji přáli mít, vidí snad každý, kdo je schopen odložit růžové brýle. Ale jak z toho ven?
Muž s žertovnou maskou na historické fotce vedle podobně „vymóděného” Michaela Schumachera není ve světě Formule 1 neznámou osobou. Jmenuje se Flavio Briatore a je právě on, kdo objevil talent pozdějšího sedminásobného šampiona. Můžete namítnout, že Schumacher se do F1 dostal i bez něj, pár závodů u Jordanu by z něj ale legendu neudělalo. Byl to Briatore, který si jej všiml a hned po jednom závodě jej zlákal pro svůj Benetton s veřejně proklamovaným cílem, že právě s ním postaví tým, který získá titul šampiona. A také jej po pár letech získal, dvakrát po sobě.
Briatore má punc člověka s čuchem na řidičské talenty a i další případy potvrzují, že oprávněně. Byl to znovu on, kdo o pár let roky později přivedl do F1 Fernanda Alonsa. V roce 2003 už coby šéf Renaultu vyhodil pozdějšího mistra světa Jensona Buttona a nahradil jej testovacím jezdcem Fernandem Alonsem, který se dříve jen otrkával u Minardi. Na překvapení všech a odpor některých reagoval Briatore jen slovy: „Čas ukáže, jestli jsem se mýlil.” A nemýlil, Alonso pod jeho vedením později ovládl opět dva šampionáty a dodnes platí za jednoho z nejlepších pilotů v poli.
Briatore tedy rozhodně je člověkem, kterého bychom měli poslouchat, pokud se o F1 rozpovídá. Nyní se vyjádřil na adresu stavu celého šampionátu a jak se dalo čekat, pochvalná slova to rozhodně nebyla. „Kam Formule 1 míří? Vůbec tomu nerozumím,“ říká dnes již šestašedesátiletý byznysmen. „Příliš komplikujeme věci, přitom bychom se měli vrátit zpátky k podstatě závodění. Nic víc.“
„Je zde příliš mnoho pravidel, příliš mnoho omezení. Lidé jsou tím zmateni. Však se podívejte na poslední závod v Monze - kolik lidí čekalo před paddockem na jezdce? Kdysi jich tam byly tisíce, nyní jen stovky,“ dodává Briatore, dle kterého se pozornost zodpovědných orgánů upíná příliš na pravidla. Tím jen trpí oblast, která by měla být pravou podstatou F1, a to je závodění.
„Prostě nechme mluvit závodění: dejme jezdcům do rukou méně technologií a nechme je předvádět lepší show. Závodění potřebuje jednoduchá pravidla: kdo je vzadu, zkouší předjet ty před sebou a kdo je v čele, nechce být předstižen. Vše ostatní je odpad. Nyní ale nesmíte přejet bílou čáru, jinak budete penalizováni. Navíc, pokud nastane problém s motorem, neměli bychom trestat řidiče, maximálně strhnout body konstruktérům. Z jakého důvodu musí Hamilton startovat z konce roštu ve Spa při výměně motoru? Lewis je závodník a musí myslet jen na závodění.“
„Pokud ani někteří lidé z F1 nerozumí pravidlům, pak si představte ty, co sedí doma u obrazovek. Formule 1 musí mít nejlepší řidiče na světě a ti musí soutěžit ve srovnatelných vozech. Lidi nic jiného nezajímá,” konstatuje italský matador.
S Briatorem lze v tomto ohledu souhlasit - z Formule 1 se vytratil především sportovní duch, který se do ni těžko vrátí s čímkoli, co bylo v posledních letech zavedeno. Je však třeba připomenout Briatoreho minulost, která má zrovna s pravidly mnoho co do činění. Právě on byl - jako „vychytralý Ital” - tím, kdo se snažil využít každé skulinky v pravidlech, což nakonec vyústilo až v to, že se dnes regule zabývají prakticky každým centimetrem monopostu a čárou na na asfaltu.
Pochopitelně, nelze nic namítat proti kreativitě, Briatore ale několikrát zašel dále než sem. Italský manažer byl už před svým vstupem do F1 usvědčen z podvodů a odsouzen k tretu odnětí svobody, kterému se nakonec vyhnul. Svou náturu pak nechal projevit rovněž ve Formuli. Během sezóny 1994 byl tým Benetton obviněn z podvádění, načež Schumacher nemohl nastoupit ke dvěma závodům. Ještě známější je ovšem tzv. Singapore-gate, kdy Nelson Piquet Jr. musel úmyslně havarovat, aby způsobil výjezd safety caru a napomohl tak svému stájovému kolegovi Alonsovi k vítězství.
Jakkoliv tedy má Briatore pravdu v tom, že „dnes se již nemluví ani tak o závodech, jako o byrokracii, pravidlech a penalizacích“, očividně přitom zapomíná na svou minulost. Můžeme s ním tedy sice souhlasit, že Formule 1 potřebuje změnu, je nicméně otázkou, zda je on tím, kdo se svými „škraloupy” může v takových věcech rozdávat rady ostatním...















Flavio Briatore má pocit, že příliš komplikovaná pravidla zabíjejí Formuli 1. S tím lze rozhodně souhlasit, byť je říká člověk, který i svým podváděním přispěl k jejich zavedení
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
před 10 hodinamiUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před hodinouPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 2 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 4 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 5 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 16:02 - petr_riha
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1