Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak to vypadá uvnitř pneu při ostré zátěži? Podívejte se na to kamerou umístěnou v ní
25.8.2020 | Petr Miler
Už jsme viděli, jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy - v tu chvíli vše zvládala s neuvěřitelným nadhledem. Co ale když ji přivedete až na samou hranici existence?
Pohledy na věci z míst, kam se lidské oko nikdy nemůže dostat, jsou zajímavé už z podstaty. Nedávno jsme vám tak ukázali, jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy, což je místo, jehož podobu si lze obtížně byť jen představit. A byla to zajímavá podívaná.
Právě tyto záběry totiž nejlépe ukázaly, jak nad věcí musí takové obutí být, aby zvládlo ustát vše, čemu může být v moderních autech podrobeno. Dnes nepotřebujete žádný sporťák, abyste se s autem rozjeli až někam k 250 km/h, dělali to v -20 i +40°C, trápili auto rychlými rozjezdy i tvrdými deceleracemi nebo jej podrobovali - skoro doslova - zkoušce ohněm v táhlých klesáních. To vše ve voze, který bude mít 1,5 tuny jen v případě, že půjde pořád o něco docela obyčejného.
Jsou to extrémní požadavky, pneumatika je přesto musí ustát, a to i ve chvíli, kdy je na voze obuta několik let či je měsíce v nevhodné poloze i prostředí skladována. Je to fascinující kus techniky, jehož schopnosti jsou většinou lidí zcela nedoceněny. Považujeme za samozřejmé něco takového mít, vůbec si ale neuvědomujeme, co vše za vznikem opravdu kvalitně fungující pneumatikou stojí.
Možnost nahlédnout do jejího nitra v akci je tedy skvělou příležitostí vše docenit a navazující pokus stejného člověka, který na Youtube provozuje kanál Warped Perception, to dovoluje ještě lépe. Tentokrát se totiž gumu s kamerou uvnitř rozhodl podrobit na Mercedesu tříd E snad nejtěžší možné zkoušce, tzv. burnoutu.
Česky řečeno „pálení gum” spočívá v tom, že typicky u zadokolky zablokujete brzdou přední kola a ta zadní necháte na místě protáčet, dokud pneumatika neexploduje. Trochu primitivní zábava, která může ublížit autu i lidem okolo, v tomto případě ji ale berme jako snahu o podrobení pneu maximální zátěži. A je znovu fascinující vidět, co vydrží a je znovu fascinující vidět to zevnitř.
V momentě, kdy zvenčí pneumatika trpí, trhá se na kusy a její části odlétávají po okolí v kouři, se uvnitř... neděje skoro nic. Trocha kouře se objeví i zde, jinak se ale vnitřní část obutí do poslední chvíle drží tak, že zajišťuje aspoň svou elementární funkci. Je vážně ohromující, kolik energie je třeba vložit do její záměrné devastace - auto už úpí z posledních sil, pneumatika ale pořád funguje a funguje. Až to nakonec vzdá.
Je prakticky nemožné ji takto zničit jinak než záměrně a do chvíle, kdy kapituluje, nedává znát známky únavy. Až pak prostě povolí, stlačený vzduch si najde cestu ven a je po show. Přesto jsou to pozoruhodné záběry a bez zajímavosti není ani to, že celý pokus si vyžádal dvě kamery GoPro. Ta první totiž při natáčení kapitulovala a rozbila se na tolik částí, že nepoužitelná byla i její paměťová karta.
Podívejte se na tento pokus sami a zkuste aspoň chvíli věnovat pomyšlení na to, co všechno pro vás pneumatiky musely během vašeho života zcela tiše, samozřejmě a bez nároku byť na minutu slávy udělat. Je to vážně mimořádně vyspělá a odolná věc.
Je bez přehánění fascinující vidět, co všechno si pneumatika dnes nechá líbit a jak na vyslovené týrání reaguje zevnitř. Neděje se do chvíle její kapitulace téměř nic. Foto: Warped Perception@Youtube
První pokus vzdala dříve kamera i s paměťovou kartou, obojí tu můžete vidět letět. Foto: Warped Perception@Youtube
Zdroj: Warped Perception@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva