Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jakou šanci přežít má odvolaný šéf Fiatu? Dopis dědice zaměstnancům říká mnohé
23.7.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V sobotu náhle odvolaný šéf Fiatu, Ferrari, Chrysleru a několika dalších významných automobilových firem je na tom skutečné zle. Šéf mateřského holdingu připravuje zaměstnance na nejhorší.
V noci ze soboty na neděli obletěla svět zpráva, že šéfa koncernu FCA náhle odvolali ze všech významných funkcí. Nemá to bohužel nic do činění s tím, jak Sergio Marchionne tyto firmy vedl, ale s jeho zdravím, které se podle sobotního prohlášení společnosti „v posledních hodinách významně zhoršilo”. Na začátku všeho přitom stála relativně banální operace ramene, kterou Marchionne podstoupil ve Švýcarsku koncem června. Teď už víme, že je kvůli pooperačním komplikacím dodnes na jednotce intenzivní péče a bojuje o holý život.
Co přesně se v sobotu stalo, že holding Exor ovládající firmy impéria někdejšího šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho, odvolal Marchionneho ze všech významných funkcí a nahradil jej jinými lidmi, stále nevíme. Věrohodná italská média hovoří o tom, že upadl do hlubokého kómatu a jeho šance na návrat do normálního života jsou minimální. Tomu odpovídá i reakce Exoru, který by jistě nikdy nepřikročil k tak razantním změnám ve vedení svých firem, pokud by alespoň nedoufal, že se Marchionne do jejich vedení může někdy vrátit.
Hlava Exoru, Agnelliho vnuk a hlavní dědic jeho firem John Elkann už v noci ze soboty na neděli situaci pro média komentoval způsobem, který nevyzníval ani trochu pozitivně. Jeho slova připomínala spíše řeč na pohřbech, ještě otevřenější byl ale v nedělním dopisu adresovaném všem zaměstnancům Fiatu a Chrysleru. Už uvození slovy o tom, aby se „připravili na nejhorší” nevěstí nic dobrého a i v textu pokračuje v podobném duchu. Dále vám jej nabízíme v kompletním znění s českým překladem bez redakčních zásahů.
Dopis Johna Elkanna zaměstnancům Fiatu a Chrysleru z 22. července 2018
Drazí kolegové,
toto je bezpochyby nejsložitější dopis, který jsem kdy napsal. S hlubokým zármutkem vám musím sdělit, že stav našeho generálního ředitele Sergia Marchionneho, který nedávno podstoupil chirurgický zákrok, se v posledních hodinách prudce zhoršil a nedovolí mu vrátit se do FCA. V posledních 14 letech, nejprve ve Fiatu, pak v Chrysleru a nakonec v FCA, byl Sergio ten nejlepší šéf, kterého jste si mohli přát. Pro mě byl mentorem, kolegou a blízkým přítelem. Poznali jsme se v jednom z nejtemnějších momentů historie Fiatu a bylo zásluhou jeho intelektu, vytrvalosti a vedení, že jsme zvládli společnost zachránit.
Sergio se zasloužil o neuvěřitelný obrat i v Chrysleru a svou odvahou pracovat s kulturní integrací obou firem položil základy lepší budoucnosti pro nás všechny. Budeme Sergiovi navěky vděční za výsledky, kterých dosáhl a za realizaci toho, co se zdálo být neuskutečnitelné. Ale jak on sám mnohokrát říkal: „Skutečná hodnota šéfa není měřena tím, čeho dosáhl během své kariéry, ale tím, co byl schopen po sobě zanechat.”
Od našeho prvního setkání, kdy jsme hovořili o možnosti převzít vedení Fiatu, mě krom jeho manažerských schopností a inteligence zaujaly jeho lidské kvality. Kvality, které jsem viděl v jeho očích, ve způsobu řešení některých věcí, ve schopnosti rozumět lidem. Učil nás mít odvahu, změnit status quo, prolomit konvence a jít za hranice toho, co už známe. Vždy nás tlačil k tomu, abychom se učili, zlepšovali se a mířili vysoko - často za hranici našich vlastních limitů - a byl vždy tím prvním, kdo se do toho pustil.
Jeho odkaz, který nám dovoluje hovořit o tom, co pro něj bylo opravdu důležité? Snaha o dokonalost, myšlenka, že vždy existuje prostor ke zlepšení. Jeho doktrína, jeho nabádání k tomu nikdy nic nepřijímat pasivně, nebýt nikdy spokojený s pouhou dostatečností jsou nyní integrální součástí naší kultury v FCA. Kultury, která nás nutí neustále zvedat laťku a nikdy se nespokojit s průměrností. Definice slova „vůdce”, o kterou se Sergio postaral, je dnes platnější více než kdy dříve.
Na čem opravdu záleží, je kultura, kterou šéf ve firmě zanechá pro ty, kteří přijdou po něm. Nejlepší způsob, jak jej soudit, je podle toho, co firma bude dělat po jeho odchodu. Tohle je jen pár z mnoha příkladů dokazujících, jak moc vzácným a skutečným vůdcem Sergio byl. Už o mnoho let dříve jsme spolu začali pracovat na plánu, který garantuje návaznost a zachová kulturu, která dnes v FCA žije.
I tato slova bohužel naznačují, že Sergio Marchionne svůj boj o život spíše vzdává než cokoli jiného. Nedovedeme si představit, že by si člověk v pozici Johna Elkanna troufl říci, aby se zaměstnanci „připravili na nejhorší”, aby se smířili s tím, že „už se nevrátí do FCA” a tímto způsobem shrnoval jeho přispění firmě, pokud by aspoň doufal, že to alespoň jednou bude moci říci sám. Nechceme být špatnými proroky, už vůbec si to nepřejeme a neskutečně rádi se budeme mýlit. Obáváme se ale, že další významná zpráva o Marchionnem bude ta oznamující jeho odchod ze světa...






O Sergiovi Marchionnem, zde i na fotkách s Johnem Elkannem, říká právě hlavní dědic Fiatu věci, které nevěstí vůbec nic dobrého
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 10 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Xavi Fores je jako tester spokojený 14:27
- Akira Yanagawa je stále aktivní 11:45
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
Nejnovější články
Bývalý hokejista si jako první převzal nové nejrychlejší civilní letadlo světa od dob Concordu, překoná i rychlost zvuku
před 2 hodinami
V dalším „zeleném království” zjistili, že silnice se samy neopraví, majitelé elektromobilů budou platit za každý ujetý km
před 3 hodinami
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 5 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 6 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
