Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení

Před 32 léty vtrhl na trh jako poslední pokus zazářit s autem, které bylo už před 50 roky zastaralé. Nedal to a po pouhém dalším jednom roce skončil nadobro, neznamená to však, že by nešlo o zajímavý kus historie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení

12.7.2022 | Mirek Mazal

Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení

/

Foto: Eule, publikováno se souhlasem

Před 32 léty vtrhl na trh jako poslední pokus zazářit s autem, které bylo už před 50 roky zastaralé. Nedal to a po pouhém dalším jednom roce skončil nadobro, neznamená to však, že by nešlo o zajímavý kus historie.

Trabant 601 nebyl zrovna pýchou automobilového průmyslu socialistického bloku - i mezi tím špatným, co se za Železnou oponou vyrábělo, patřil k tomu nejhoršímu. Paradoxně právě proto se ale stal legendou. Ačkoli šlo o auto, na němž lidé ze západu nechápou vůbec nic, jeho výjimečně primitivní konstrukce a strasti s spojené s jeho používáním se do paměti zaryly snad každému, kdo s ním alespoň jednou jel. A dnes na to mnozí nostalgicky vzpomínají.

Pokud si tyto časy chcete připomenout, nemusíte jen ze skříně vytahovat archivní VHS, můžete je doslova znovu prožít. Jednak se čas od času objeví v prodeji zánovní originální dvoutakt, dnes vám ale ukážeme snad ještě bizarnější věc. Čtyřtaktní a čtyřválcový Trabant Kombi, který sjel z výrobních linek v době, kdy už jsme si u nás soudruhu říkali jen v žertu. A nešlo jen o ryzí dozvuk starých časů.

Jednak je to ne až tak častý kombík, především jde ale skutečně o jeden z posledních vyrobených Trabantů v historii. Není to model 601 ani 601 S, má označení 1.1 podle motoru, který se nachází pod jeho kapotou. Na svět přišel v roce 1990 jako poslední zoufalý pokus inovovat zastaralé bakelitové vozítko a nedá se říci, že by uspěl - v roce 1991 zase skončil. Tento vůz byl poprvé registrován do provozu až v roce 1992, takže jde o auto, které poprvé poznalo silnice až v době, kdy VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau už žádný takový vůz nevyrábělo.

Pokud jste o ničem takovém dosud neslyšeli, vězte, že v oněch letech 1990 a 1991 se do Trabantů montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl 41 koní. Neměl objem 1,1 litru, jak napovídá označení, ale 1 043 ccm. Na dnešní poměry nic zajímavého, považte ale, že se takový pohon dostal do auta, které mělo předtím motor 0,6 o výkonu 26 koní. To je jako byste do Octavie RS nacpali místo 240koňového 2,0 TSI něco ve stylu motoru 3,6 V6 turbo se 400 kobylami - úplně jiný svět.

Vedle motoru tak musela být změněna spousta dalších věcí, jinak by tohle auto zkrátka nefungovalo. Přehled změn připomíná 548 zlepšení na faceliftované Škodě Favorit pod taktovkou VW - např. se palivová nádrž přesunula z motorového prostoru do zadní části auta, řadicí páka byla nově na podlaze a přední náprava dostala kotoučové brzdy. Změnila se také přední maska a pochopitelně zmizel charakteristický trabantí ryk a modrý kouř z výfuku. Když jste svého času s Trabantem 1.1 zastavili u pumpy a suverénně tankovali Super „do špatné” strany vozu, lidé na vás koukali jak na Aštara Šerana s UFO.

Jak jsme ale už zmínili, příliš úspěchu nicméně pokus o modernizaci „bakeliťáku” nesklidil, a tak jsou tyhle stroje docela vzácné, zvláště pak v nejetém stavu. Ten na fotkách níže má na tachometru pouhých 18 500 km a je dodnes zánovní. Jeho výjimečnost nicméně ani 30 let na světě nedocenilo, a tak jej paradoxně koupíte mnohem levněji než zachovalé originální dvoutakty. Možná to nakonec bude i dobrá investice... Pokud tedy nevíte, kam s 4 100 eury (asi 100 tisíc Kč), můžete je nacpat do tohoto vozu. K dispozici je v německém Halberstadtu, asi 200 km od Zwickau, kde se tohle auto kdysi „narodilo”.


Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 1 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 01Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 2 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 02Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 3 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 03Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 4 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 04Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 5 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 05Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 6 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 06Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 7 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 07Jeden z posledních vyrobených Trabantů Kombi je k mání dodnes nejetý, má už motor 1,1 a asi 548 zlepšení - 8 - Trabant 601 Kombi 11 1992 nejety prodej 08
Nejetý Trabant 1.1 je dnes vzácnost, auto má pod kapotou už z továrny čtyřválec a spoustu změn. Úspěch na trhu to už přinést nemohlo, ani sběratelé ale tuto bizarnost zatím příliš neoceňují. Hezký kousek může být váš za 100 tisíc. Foto: Eule, publikováno se souhlasem

Zdroj: Mobile.de

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše