Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je BMW M3 E30 s motorem V10. Má 550 koní a manuál
7.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Děsí vás budoucnost BMW? Ohlédněte se s tímto strojem do minulosti. Je to taková svatá dvojice, dva z nej kusů bavorské techniky v jednom balení.
BMW dnes slavilo 100 let od svého vzniku. Byla to velká věc a automobilka pro ni slibovala představení vozu, který se vhodně ohlédne za její minulostí a pohlédne také do budoucnosti. Čekali jsme opravdu zajímavý stroj s úchvatnou technikou, dočkali jsme se ale... hnědé ryby na kolech, u níž se BMW ani neobtěžovalo sdělit veřejnosti co ji pohání. Výhled do budoucnosti? Budiž, možná i realistický. Ohlédnutí za minulostí? Ani trochu. Od firmy, která po mnoho dekád dělala jedny z nejlepších motorů na světě a stvořila řadu úžasných sportovních modelů jimi poháněných, jsme prostě očekávali více než toto.
Plakat nad rozlitým mlékem lze, lepší ale bude připomenout si minulost BMW po svém. Jistě, tady nejde o tovární stroj, ale o tovární techniku ano a bylo s ní zacházeno v rámci „sportu”, který je nadšeným majitelům BMW tuze vlastní - instalování co největších motorů do co nejmenších aut. Měli jsme tu třeba 350i, kompakt řady 3 s V12, nebo také 1 M CSL, které bylo C a S, ale L moc ne, protože mělo desetiválec z M5 E60. A nedávno jsme zmiňovali třeba i BMW 570i Touring E39, což sice není zrovna malé auto, ale na sedmilitrový motor?
Dnes máme před sebou další stroj z podobného vrhu, vzniklý ve Francii. Začínal svůj život jako BMW M3 generace E30, tedy se čtyřválcem pod kapotou. Dnes však vpředu pracuje V10 s označením S85B50, chválená do nebes v M5 a M6 z doby před pár lety - čtyřikrát za sebou byla motorem roku ve své třídě. Nápad dostat ji pod kapotu právě M3 E30 není unikátní, pokaždé ale potěší. Však je to spojení dvou z největších mechanických ikon BMW vzniklých v rozmezí asi 20 let a právě pro ohlížení do minulosti bavorské značky je to docela půvabná dvojka.
V M5 a M6 dával motor tohoto stroje dával 507 koní, pod kapotou této M3 má díky blíže neupřesněným úpravám (obvykle ale stačí elektronika a modifikace sání a výfuku) 550 koní. Právě zakázkový výfuk tu je - má podobu dvou trubek o průměru 67 mm. A sluší se i dodat, že motor byl před instalací do E30 kompletně zrenovován.
Seznam dalších úprav je vážně dlouhý - tohle není sleeper, autor přestavby budoval okruhovou hračku. Standardní interiér musel pryč, vůz dostal ochrannou klec a řidič a spolujezdec sedí ve skořepinách Sparco EVO2+ se šestibodovými pásy. Je tu také hydraulická ruční brzda, pedály Wilwood, hlavní brzdový válec od AP Racing a manuální šestikvalt z M3 E92 dostal zkrácené dráhy řazení a chladič oleje.
Nesmí také chybět lepší spojka, kterou dodala firma Tilton. Diferenciál má 75% svornost a převodový poměr 3,64. Brzdy Alcon mají vpředu průměr kotoučů 365 mm a šestipístkové třmeny, vzadu jsou 343mm kotouče a čtyřpístky. Kola BBS i druhá sada kol Team Dynamics mají 18" v průměru a za nimi vidíme tlumiče K Sport, pravděpodobně nastavitelné.
Tomuto vozu se dostalo také odlehčení, a to jednak již zmíněným vyházením všeho možného z interiéru, ale také spoustou karbonových dílů. Z karbonu je kromě sání motoru také střecha, přední lízátko, dveřní panely a nástavec zadního křídla. Několik dalších dílů je laminátových, např. kapota, která dostala karbonový povlak, přední a zadní nárazník a také víko zavazadelníku. A většina dílů karoserie dostala nový modrý lak; postup lakování si můžeme částečně prohlédnout na fotkách.
Majitel uvádí, že do auta bylo investováno přes 45 tisíc Eur (přes 1,2 milionu korun) jen na nových součástkách, bez práce a ceny originálního auta. Ne že by se chlubil, tohle auto zrovna prodává. Možná tímhle číslem připravuje případného zájemce na bombu o mnoha nulách, kterou mu sdělí po telefonu; konkrétní cenu neuvádí. Můžete se zeptat, půjde tu jistě o miliony korun. Ale podívejte se na to, co dostanete. Ať už to vnímáte jakkoli, BMW vám už nikdy nic takového neprodá...




















Tenhle vůz může někomu přijít až příliš nápadný, na okruhu ale bude vážně schopný
Pár fotek z lakování trochu přiblíží práce na této M3, více jsme zatím nezískali
Zdroj: Racecars Direct
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda se zbavuje Chantry: rozchod je kompletní, i za cenu ztráty sponzora včera 14:31
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW včera 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven včera 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace včera 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 31.7.2025
Nejnovější články
Honda krutě poznává následky sázky na downsizing, místo nezdolných jednotek v ruce má na krku hromadnou žalobu za poruchové turbomotory
před 11 hodinamiNejnovějšímu obrněnému speciálu prezidenta Trumpa se směje půl světa. „Golf Force One” ale není vtip, je skutečný
včeraŠéf Jaguaru Land Roveru náhle skončil uprostřed změny zaměření celé firmy, co se teď bude dít?
včeraMechanik ukázal, jak se v elektrickém propadáku VW mění pylový filtr, musíte rozebrat skoro půlku auta
včeraNový šéf Stellantisu řádí jako černá ruka, nařídil rychlý návrat dalšího výdělečného osmiválcového stroje
včera
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub