Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jeden z posledních skutečných Trabantů je k mání dodnes nejetý, jeho cena je facka posměváčkům
30.8.2022 | Petr Miler
Pokud pamatujete doby, kdy tato auta někteří ještě se vší vážností používali jako dopravní prostředky, nebudeme vám věřit, že jste se jejich majitelům nesmáli. Smích vás ale možná přejde, až zjistíte, jak ceněným artiklem dnes zachovalé kousky téhož vozu jsou.
Kdybyste náhodou netušili, co byl Trabant, pak ve stručnosti řekneme, že šlo o mizerný automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a plastovou karoserií, podle mnohých jedno z nejhorších aut vůbec. Byla to pojízdná ukázka nekonkurenceschopnosti zřízení, ve kterých se moci nad ekonomikou chopila politika způsobem nikoli nepodobným tomu, jakým se o to pokouší dnes. Výsledkem bylo, že auta ještě nějak konkurenceschopná v 60. nebo 70. letech minulého století se v prakticky stejné podobě vyráběla i o 20 nebo 30 let později. To už byla skutečně leda pro smích.
Stát o ně tedy nebyl důvod ani tehdy, tím spíše pak neexistuje dnes. Tedy hledíte-li na automobil jen jako na dopravní prostředek. Existují ale i sběratelé automobilů, pro které je cokoli obskurního zajímavé, a poslední dobou jim Trabant zjevně učaroval. Patříte-li mezi ně, popřípadě láká-li vás možnost tento bakelitový zázrak znovu osedlat, mohla by vás oslovit nabídka téměř úplně nového Trabantu. Čtete správně, i po 30 letech od ukončení jeho výroby se najdou kousky, které jsou jako nové a tento nás opravdu zaujal. I mezi obecně výjimečnými nabídkami dodnes zánovních Trabantů je mimořádný.
Pokud se totiž objeví v prodeji nejetý Trabant z konce výroby, obvykle už nejde o model 601 nebo 601 S, ale ten s označení 1.1. To podle motoru, který je pod jeho kapotou. V letech 1990 a 1991, těsně před úplným koncem výroby, se totiž do Trabantů montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl 41 koní. A to už není ten pravý Trabant.
K návratu do dob, které jsou naštěstí již za námi, nejlépe poslouží nejznámější varianta s dvoutaktní dvouválcem, který z objemu 0,6 litru doloval závratných 26 koní. „Bakeliťáku” to tak na stovku trvalo okolo 21 vteřin podle toho, jestli jste zrovna na toaletu, nebo už jste se z ní vraceli. A maximálka byla právě oněch 100 km/h, takže zrychlení lze vnímat i z jiné perspektivy - zrychlit za 21 vteřin na maximální rychlost není zas tak špatný výsledek, to snad ani žádné jiné auto nedokáže...
Dvoutaktní verze skončily ve výrobě zkraje roku 1990 a těsně před ním se zrodil vůz na fotkách níže. Poprvé registrován byl v březnu 1990, vyroben byl ale už na sklonku roku 1989. Pořízen byl v Drážďanech mužem, který si jej sice nekoupil jako „starožitnost”, zacházel s ním ale velmi podobně. Nyní, o více jak 32 let později se totiž auto nachází ve Švýcarsku v rukou jeho syna s pouhými 10 733 najetými km. Vypadá jako nový a podle vlastníka je stoprocentně originální.
Je to skutečně mimořádný stroj času, který navíc alespoň trochu jezdil, takže nemusí sloužit jen pro statické kochání, cena ale odpovídá jeho výjimečnosti. Pokud budete mít o tento návrat zpět v čase měli zájem, bez 20 000 euro, tedy bezmála 0,5 milionu korun, o něm ani nepřemýšlejte. Je to darda, ale podívejte se na něj, vážně jde o auto jako z muzea i s veškerými dobovými dokumenty včetně původní faktury (na 3 600 marek mimochodem) a fotkou pořízenou krátce po koupi. Cena přesto extrémní, něco nám ale říká, že sběratelská vášeň z tohoto kdysi odmítaného a dokonale tuctového auta udělá do budoucna jen něco více - více vzácného, a tedy i více ceněného.
Na prodej je jeden z posledních vyrobených dvoutaktních Trabantů vůbec stále ve stavu nového auta. Je plně originální a s veškerými dokumenty včetně faktury za pořízení. Foto: Daniel Hauri, publikováno se souhlasem
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva