Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jeden z posledních skutečných Trabantů, majitel s ním dojel domů a pak už nikam
17.1.2021 | Petr Miler
Věřte tomu, nebo ne, ale i tohle nechvalně proslulé auto někdo zachoval do dnešních dnů ve stavu nového vozu. A co více, je to vskutku vzácný kus ze samého závěru výroby dvoutaktů.
Když se dnes řekne Trabant, různým lidem se vybaví různé věci. Asi většina z nás si vzpomene na mizerný automobil s dvouválcovým dvoutaktním motorem a plastovou karoserií, podle mnohých jedno z nejhorších aut vůbec. To nicméně nebrání existenci fanklubů a vytrvání nadšených fanoušků tímhle autem jezdit, nezřídka s obrovským úsměvem, pramenícím jen z toho, že se ta věc vůbec hýbe. A někteří s Trabanty jezdí přes Afriku, Jižní Ameriku či přes Austrálii, jak si jistě všimli nejen fanoušci východoněmeckého bakelitového zázraku.
Patříte-li ke sběratelům obskurních automobilů či je jen rádi řídíte, mohla by vás zajímat možnost si prakticky nový Trabant koupit i dnes. Čtete správně, i po téměř 30 letech od ukončení jeho výroby se najdou kousky, které jsou jako nové a jeden z nich nás opravdu zaujal. I mezi obecně výjimečnými nabídkami dodnes zánovních Trabantů je výjimečný.
Pokud se totiž objeví v prodeji nejetý Trabant z konce výroby, obvykle už nejde o model 601 nebo 601 S, ale ten s označení 1.1 podle motoru, který je pod jeho kapotou. V letech 1990 a 1991, těsně před úplným koncem výroby, se totiž do Trabantů montoval čtyřtaktní řadový čtyřválec z Volkswagenu Polo, který nabídl 41 koní. A to už není ten pravý Trabant.
K návratu do dob, které jsou naštěstí již za námi, nejlépe poslouží nejznámější varianta s dvoutaktní dvouválcem, který z objemu 0,6 litru doloval závratných 26 koní. „Bakeliťáku” to tak na stovku trvalo okolo 21 vteřin podle toho, jestli jste zrovna jeli na oběd nebo jste se z něj vraceli. A maximálka byla právě oněch 100 km/h, takže zrychlení lze vnímat i z jiné perspektivy - zrychlit za 21 vteřin na maximální rychlost není zas tak špatný výsledek, to snad ani žádné jiné auto nedokáže...
Dvoutaktní verze skončily ve výrobě na jaře roku 1990 a právě z něj pochází vůz nabízený na zdrojovém odkazu. Vznikl v březnu 1990, kdy byla také jedinkrát k dispozici barva „nilská hnědá”. A prodávaný vůz má právě tu. Jeho první majitel si jej hned v březnu převzal ve Cvikově, najel s ním něco přes 600 km cestou domů a pak už s ním nikdy nevyjel. Bizarní „využití” auta, které současný vlastník koupil v roce 2014 přesně s 695 ujetými km.
Sám se jej též rozhodl dál převážně „sušit”, ale ne jen to. Provedl na něm řadu nezbytných oprav, aby byl plně pojízdný - mimo jiné vyměnil nádrž, pneumatiky, stěrače a další nezbytnosti. Při tom něco najel, ale vskutku ne moc, dnes má najeto 1 300 km a je v opravdu pozoruhodném, takřka plně originálním stavu. K dispozici je i veškeré originální příslušenství a dokumentace včetně svérázného továrního rádia A341 tournee.
Kdybyste o tento návrat zpět v čase měli zájem, chce to dost peněz 13 500 euro, tedy asi 353 tisíc Kč. Něco nám ale říká, že sběratelská vášeň z tohoto kdysi odmítaného a dokonale tuctového auta udělá do budoucna jen něco více a více vzácného, a tedy i ceněného.






Na prodej je jeden z posledních vyrobených dvoutaktních Trabantů vůbec, navíc je výjimečné hnědé barvě - na oficiálních fotkách vidíme „profláklejší” modrou. Je dodnes nejetý, také ale stojí slušný balík. Foto: VEB Sachsenring
Zdroj: Mobile.de
Bleskovky
- Elon Musk si pochvaloval přistání rakety, která záhy explodovala, lidé mu to dali „sežrat”
před 6 hodinami - Rusové zkusil umýt auto venku v -40°C, dopadlo to tak, jak od začátku muselo
včera - Řidič se v uskákaném malém Fiatu v 210 km/h prohnal kolem policejní hlídky
2.3.2021 - Dlouho nejlepší auto, jaké kdy řídil Jeremy Clarkson, po letech ukázalo, proč ho tak miloval
28.2.2021 - Vrcholný VW Golf ukázal sílu lidového sporťáku, drahou konkurenci roznesl na kopytech
26.2.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Ford má na krku žalobu kvůli motorům EcoBoost, odcházejí jim klíčové díly
9.12.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
15.1.2021 (1) - Proč downsizing motorů nepřináší kýženou úsporu paliva? Zůstalo jen u dobré myšlenky
15.1.2021 (1) - 16 let starý dieselový Mercedes S ukázal, co svede na Autobahnu, v jednom je nepřekonatelný
8.2.2021 - Škoda Octavia je stále větší problém pro VW Golf, šlape mu na paty jako nikdy dřív
11.2.2021 (1) - Němci odhalili revoluční řešení pohonu aut, z bateriové elektromobility dělá nesmysl
12.2.2021 (1) - Parkování elektromobilů v garážích je příliš velké riziko, první město jim zakázalo vjezd
15.2.2021 (1)
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 13:09 - pavproch
- Koronavirus 22:52 - Lachende Bestien
- STK 22:17 - spooon
- BMW Divize 2.3.2021 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 2.3.2021 - Bond007
- Rychlodotazy 2.3.2021 - řidičBOB
- Octavia 1 1.9 TDI 66 kW - nastartuje a zhasne 2.3.2021 - Stepin
- Onboard videa 2.3.2021 - Lachende Bestien
- Octavia IV 1.3.2021 - ctrl_j
- Elektromobily a vse kolem nich 1.3.2021 - rhinos