K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka

Přímé řazení milujeme, přesto umíme pochopit, že existují auta, do kterých se většině lidí nehodí. V tomto působí trochu jako pěst na oko, přesto vzniklo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka

10.2.2020 | Petr Miler

K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přímé řazení milujeme, přesto umíme pochopit, že existují auta, do kterých se většině lidí nehodí. V tomto působí trochu jako pěst na oko, přesto vzniklo.

Někteří lidé říkají, že neznají auto, do kterého by si raději pořídili automatickou převodovku, že si převody raději volí sami, ať už má být cílem jízda komfortní nebo sportovní. Je to nepochybně extrémní názor, který v redakci s nadsázkou označujeme za „manuální fundamentalismus” a dnes bohužel najde zastání u naprostého minima automobilek na celém světě. Nejsou ale zase tak daleko doby, kdy se podobným lidem snažily vyjít vstříc i značky, které to dnes nedělají ani v mnohem pochopitelnějších případech. A na piedestalu mezi nimi stojí německé Porsche.

Zuffenhausenská firma byla donedávna tak posedlá snahou uspokojit svou tradiční klientelu, že přímé řazení nabízela úplně do všeho. Špičkové modely měly tradičně jen manuály, protože automaty přece přidávají kila a nízká hmotnost byla pro značku základem všehobytí, ruční řazení ale bylo k mání i ve vozech, které byly orientovány na docela jiné hodnoty a ve kterých o kila či extázi za volantem nešlo ani ve druhé řadě.

Že byl tento typ převodovky nabízen do Panamery, jsme kdysi probírali. Nešlo přitom o žádné holátko, ale o osmiválcovou verzi S, která byla s to se rychlostí blížit až 300 km/h. Už to je dost zvláštní věc, jejíž neobvyklosti odpovídá i minimální zájem zákazníků o takové provedení, není to ale vrchol „manuální úchylnosti” Porsche konce minulé dekády. Tím je model ještě větší, ještě těžší, ještě výše v nabídce tohoto typu posazený Cayenne GTS.

Dnes na trhu nenajdeme snad žádné větší SUV, které by mělo v nabídce manuální převodovku, ani Škoda Kodiaq ji ve výkonnějších verzích nikdy neměla. Tady jsme jinde - u Porsche, opravdu velkého SUV s hmotností dost přes 2 tuny, které je víc než Cayenne, víc než Cayenne S, víc než Cayenne Diesel a je jen o 45 koní slabší než Turbo. Přesto tenhle stroj v nabídce s manuálem byl, a to až do konce výroby v roce 2010.

Pod kapotou hostil vcelku obří motor 4,8 V8 (ani Turbo nemá objemově větší) s výkonem až 298 kW (405 koní) při 6 700 ot./min a točivým momentem 520 Nm mezi 3 500 a 5 000 ot./min. Vážil rovných 2 300 kg, na stovku zrychlil za 6,1 sekundy a jel až 253 km/h. To jsou vcelku pozoruhodné parametry pro spojení s manuálním řazením. Přesně tohle jste ale mohli mít a můžete to mít i dnes, ovšem musíte si počkat na ten správný moment. Takových verzí se prodala jen hrstka a tomu odpovídá i nabídka na trhu ojetin - v tuto chvíli jsou v Evropě k dispozici jen dvě auta a pouze jediné bylo původně prodané v Evropě.

Právě tento vůz máme před sebou. Je to černé GTS z roku 2008 s docela bohatou výbavou. Nemá najeto nejméně, na tachometru svítí 202 tisíc km, vypadá ale velmi zachovale a má vcelku slušnou servisní historii od jediného majitele. Ten hovoří o tom, že auto je na svou kilometráž ve velmi dobrém stavu - bylo prý používáno jen na dlouhé cesty, vždy garážováno, poslední velký servis za 5 000 Eur absolvovalo ve 195 tisících km a nikdy nebylo používáno mimo silnici. Náklad na kouli táhlo dvakrát a k letním kolům s 5,5 mm vzorku dostanete ještě zimní sadu. A samozřejmě, uvnitř vás čekají tři pedály a ruční řazení.

Mít manuál v takovém autě vypadá trochu jako z nouze ctnost, výbavou našlapané, opečovávané GTS s manuálem je ale více než to, je to volba svérázného fajnšmekra, který takový stroj prostě chtěl. Tento konkrétní může být váš za 17 900 Eur, tedy asi 450 tisíc Kč. To není zrovna málo peněz na 12 let starý Cayenne s 202 tisíci km, zrovna u této verze lze ale čekat, že se v ní v delším časovém horizontu stane ceněný sběratelský artikl.


K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka - 1 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 2020 01K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka - 2 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 2020 02K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka - 3 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 2020 03K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka - 4 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 2020 04K mání je nejbláznivější moderní auto s manuálem, prodala se jich jen hrstka - 5 - Porsche Cayenne GTS manual prodej 2020 05
Patříte-li mezi „manuální fundamentalisty”, tohle je něco pro vás

Zdroj: Mobile.de

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše