K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků

Za největšího inovátora aut po léta neplatily ani tak německé značky, na čele vývoje se po dekády snažil stát i Citroën. Právě ten v roce 1998 ukázal první auto trvale připojené k internetu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků

5.1.2020 | Petr Miler

K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků

/

Za největšího inovátora aut po léta neplatily ani tak německé značky, na čele vývoje se po dekády snažil stát i Citroën. Právě ten v roce 1998 ukázal první auto trvale připojené k internetu.

Pokrok je hnacím motorem rozvoje celého lidstva. Kdyby jej nebylo, nic by nás nenutilo neustále inovovat věci, které používáme, činit jejich prostřednictvím naše životy lepšími, naši ekonomickou aktivitu efektivnější a tím si snáze vydělat na ony lepší věci, které nás zase posunou dál. A tak kolem dokola. Nutně to neznamená, že díky němu budeme také šťastnější, neboť leckdo by jistě raději sbíral bobule v lese oděn do „šatů” ze spadlých větví stromů, ale takové zpátečníky dnes nechme stranou.

Pokrok pochopitelně žene vpředu i automobilový průmysl a s ohledem na naši zálibu v autech a jejich význam si dovolíme tvrdit, že jen málokterý obor kráčí vpřed rychleji. Když se přitom zamyslíme nad automobilkami, které nutí ostatní přemýšlet, co při vývoji své novinky udělali špatně, napadne člověka v prvé řadě Mercedes-Benz, vynálezce automobilu.

Jistě, Němci auto, jak ho známe dnes, v podstatě skutečně vymysleli a do oboru od té doby vrhli tolik novinek, že by vám na jejich spočítání nestačily ani všechny prsty účastníků bostonského maratonu. Byly to ale obvykle takové ty „normální” novinky, které se postupem času staly samozřejmostí a dnes málokdo ví, kdo s nimi přišel jako první. Třeba ESP. Pak je tu ale ještě jedna značka, která inovovala takovým způsobem, že to bylo buď tak šílené nebo tak avantgardní, že si po 20 letech nikdo ani nevzpomene, že s tím přišla, protože to na nikdo nenavázal.

Jak už jste možná pochopili, řeč je o Citroënu, který občas premiérově přišel i s něčím dnes běžným (například autem s motorem vpředu a pohonem předních kol), většinou ale „ujel”. A stalo se to i v roce 1998, kdy na autosalonu v Paříži představil model XM Multimedia. Když si člověk dnes spojí rok 1998 a pojem multimédia, napadne ho tak rádio a kazeťák, jenže to bude rána tak vedle, že se i jedle bude právem zelenat.

Francouzi se tehdy spojili s Microsoftem, Cap Gemini, Sagemem, France Telecom a Magneti Marelli a stvořili první auto permanentně připojené k internetu. Neděláme si legraci - už v roce 1998, kdy velká část Čechů ani pořádně nevěděla, co to internet je, byl představen vůz nejen s touto vymožeností, ale i palubním telefonem, televizí, GPS navigací a rozhraním s dotykovým displejem a klávesnicí. Centrální mozek systému se nacházel v kufru a disponoval separátním zdrojem energie dobíjeným za jízdy.

Co je ještě vtipnější, Citroën se rozhodl 50 kusů XM Multimédia poslat do prodeje. Nešlo vyloženě o sériová auta, sama automobilka je nazývala spíše technickými demonstrátory či malou sérií prototypů. Z dříve představené elektronické výbavy nezůstalo vše, auta ale byla vybavena i jinak - pohon zajišťoval šestiválcový třílitr, uvnitř byl veškerý myslitelný luxus včetně čalounění světlou kůží a obložení pravým dřevem. Předpokládáme, že jistá část těchto vozů dnes vzhledem k obecně nevalné životnosti modelu XM už ani neexistuje, jeden z nich se ale nyní objevil v prodeji.

Je to skutečný XM Multimedia č. 46 ze zmíněné 50kusové edice i s dobovou navigací Magneti Marelli a veškerým zmíněným komfortem. Vyroben byl pochopitelně v roce 1998 a na více jak 125 tisíc km ujetých za 21 let vypadá velmi dobře. Jeho nizozemský majitel ví, co má, takže vozu dopřál řádnou péči a dnes jej nabízí k prodeji za 11 950 Eur, tedy asi 303 tisíc Kč. To není zase tak moc na symbol pokroku a vůz, který třeba VW Golf a Škodu Octavii předběhl o 21 let - ty se permanentního připojení internetu dočkaly až ve své osmé resp. čtvrté generaci na sklonku roku 2019.

Pokud by vám o svérázná multimédia zase tak nešlo a raději byste co nejhezčí XM, kterých je dnes v nabídce poskrovnu, v Německu se objevil v prodeji skoro netknutý kousek opět s šestiválcovým třílitrem (tehdy 160-, později 190koňovým) se 40 tisíci km, který nezná ani korozi, ani pořádné opotřebení. Cena vozu je vyšší, 15 990 Eur, tedy asi 405 tisíc Kč a smířit se musíte s absencí moderní elektroniky. Ostatně, v roce 1991 o palubním internetu nikdo ani nesnil. Fotky obou vozů přikládáme, jsou to svérázné symboly avantgardy 90. let.


K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 1 - Citroen XM Multimedia prodej 01K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 2 - Citroen XM Multimedia prodej 02K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 3 - Citroen XM Multimedia prodej 03K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 4 - Citroen XM Multimedia prodej 04K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 5 - Citroen XM Multimedia prodej 05K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 6 - Citroen XM Multimedia prodej 06K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 7 - Citroen XM Multimedia prodej 07K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 8 - Citroen XM Multimedia prodej 08K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 9 - Citroen XM Multimedia prodej 09K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 10 - Citroen XM Multimedia prodej 10
Citroën XM Multimedia byl bizarní symbol pokroku 90. let

K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 11 - Citroen XM Multimedia prodej 12K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 12 - Citroen XM Multimedia prodej 13K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 13 - Citroen XM Multimedia prodej 14
Přidáváme i pár oficiálních fotek a záběr zmenšeného modelu

K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 14 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 01K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 15 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 02K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 16 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 03K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 17 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 04K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 18 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 05K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 19 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 06K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 20 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 07K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 21 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 08K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 22 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 09K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 23 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 10K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 24 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 11K mání je nejpokrokovější auto 90. let, Octavii nebo Golf předběhlo o 21 roků - 25 - Citroen XM V6 1991 velmi zachovaly prodej 12
Kdo by toužil po co nejzachovalejším XM jako takovém, jedno perfektně vyhlížející stojí v Německu

Zdroje: Autoscout24.nl, Mobile

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše