Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je Škoda 1000 MB po 1. majiteli v neskutečném stavu, po dekádách stání v garáži je dokonale originální
19.4.2023 | Petr Miler
Je nevídané, aby někdo tak starý vůz po dlouhých 56 let zachoval v původním stavu, tady se to ale podařilo. Stačilo málo jezdit, hodně se starat a pečlivě garážovat. Teď je na prodej, cena se ovšem šplhá hodně vysoko.
Když přijde řeč na převratná díla českého či československého automobilismu, na tento stroj si vzpomene málokdo. Je už jednoduše příliš starý na to, aby jej tak většina lidí vnímala, přitom právě ten určil ráz místního automobilového vývoje na dekády dopředu. Škoda 1000 MB byla nejen jednou z mála komunistických škodovek, které šlo označit za vizuálně atraktivní, zlomový vůz to byl i po technické stránce.
„Embéčko” přišlo v roce 1964 s tehdy moderní koncepcí „vše vzadu”, která se toho času zdála být ideální z hlediska použitelnosti i konstrukční jednoduchosti. Později vyhrál jiný přístup, tehdy ale na taková auta sázeli všichni. A československé AZNP na ně vsadily do takové míry, že se od nich neodpoutaly na několik dekád. I když docházelo k dílčím modernizacím, jak pozdější Škoda 100, tak následující iterace Škod 105, 120 apod. byly stále jen evolucí stejné myšlenky. Když jste si v roce 1989 koupili tehdy vrcholnou Škodu 135 GL, byl to pořád jen vyladěný model 1000 MB s kořeny na přelomu 50. a 60. let.
Je to tedy pořádný kus místní automobilové historie, a tak s údivem musíme hledět na každý zajímavý exemplář, který se od konce výroby v roce 1969 dožil dnešních dnů. Obvykle píšeme o těch, které jsou dnes k mání skoro nejeté, popř. dokonale zrestaurované, vůz na fotkách níže je docela jiný případ. Jde o auto, které nějakým způsobem jezdilo, současně je ale pořád v naprosto originálním stavu.
Tato Škoda 1000 MB z roku 1967 byla totiž po celý svůj život garážována. A poté, co si odkroutila své, už v garáži strávila zbytek života. Auto tedy jezdilo, ale ne moc, jediný majitel s ním najel celkem jen 78 245 km. Není to nic, na 56 let staré auto to ale rozhodně není obraz intenzivního používání. Co je podstatné, přes alespoň takové využití bylo s vozem zacházeno dostatečně citlivě a pečlivě na to, aby byl stále originální. A právě to je na něm cenné, něco takového se nevidí.
Na fotkách jej navíc můžete vidět ve stavu, v jakém byl vytažen z garáže. A je to vážně extra kousek, podívejte se na něj sami. Auto je špinavé, to ano, majitel ale říká, že není zrezlé a pod nánosy prachu se skrývá stále blyštivý původní lak. A interiér je na tom velmi podobně. Je to zkrátka embéčko ve stavu, v jakém jsme jej mohli vídat na silnicích ještě pár dekád zpět jako normálně používaný vůz, dnes už se vám to nepoštěstí. Pokud se ale do těch časů chcete vrátit, přímo tento stroj je k mání s veškerou patinou.
Je to kousek prodaný původně v Bulharsku, odkud jej majitel nabízí v online aukci ve Velké Británii. Cena není nízká, vyšplhala se už na 12 600 liber, tedy asi 335 tisíc Kč. Pro leckoho to jistě bude příliš mnoho peněz na „omšelou komunistickou plechovku”, pro jiné zajímavá možnost uzmout se tisícovky s jasnou historií a pozoruhodným originálním stavem, který je snad škoda měnit. V nějaké soukromé sbírce se tento kus automobilových dějin ČR a ČSSR bude vyjímat, jak je, stačí zakonzervovat.
















Takto pěknou, dodnes originální a přesto ne úplně ježděnou Škodu 1000 MB už jsme dlouho neviděli. Za svůj stav vděčí i tomu, že dekády stála v garáži, odkud byla vysvobozena teprve nedávno. Na fotkách ji vidíte zaprášenou ve stavu, v jakém byla v oné garáži, pod nánosy prachu je prý zcela nezrezlá a její lak se jen blyští. Foto: Car & Classic, tiskové materiály
Zdroj: 1967 Skoda 1000 MB@Car & Classic
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 11 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 4 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 6 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
před 7 hodinamiKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před 9 hodinamiKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch