K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista

Náhoda, nebo odhalení pravé tváře? Toť otázka, tohle auto je ale zajímavé, i když ji necháme nezodpovězenu. Legendární Grosser v provedení Pullman neměl jen významného prvního majitele.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista

11.8.2020 | Petr Prokopec

K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista

/

Foto: LBI Limited

Náhoda, nebo odhalení pravé tváře? Toť otázka, tohle auto je ale zajímavé, i když ji necháme nezodpovězenu. Legendární Grosser v provedení Pullman neměl jen významného prvního majitele.

Politiku se sice snažíme co nejvíce ignorovat, nicméně ani nám neuniklo, že řada českých zákonodárců má velmi blízko k Číně. Patrné to bylo zejména v době koronavirových restrikcí, kdy se prakticky veškerý zdravotnický materiál draze nakupoval na největším trhu světa, byť šlo nezřídka o nepoužitelné zboží. Nabídkám toho vhodného odjinud pak nebyla věnována skoro žádná pozornost, a tak pro příště může přijít vhod tip, jak se stát pro místní politiky skoro nepřehlédnutelným.

Do prodeje totiž zamířil Mercedes-Benz 600 LWB Pullman, který byl poprvé přihlášen do provozu v roce 1965 právě v Číně. Majitelem, či spíše řečeno hlavním uživatelem, se stal Chen Li, vůbec první starosta Šanghaje, který se v průběhu let stával stále vlivnějším členem komunistické strany. I díky tomu byl v roce 1954 jmenován vicepremiérem a o čtyři léta později dokonce ministrem zahraničí. O oba posty nicméně v roce 1966 po vypuknutí kulturní revoluce přišel.

Chanovo jméno bylo posléze očištěno, německé limuzíny si však již užívat nemohl. Samotné zemi ale nakonec posloužila mnohem více, než pouhým transportem prominentů, mezi něž patřil i vůdce Číny Mao Ce-tung. Nejprve totiž posloužil jako studnice informací pro automobilku SAIC, než se stal jednou z největších inspirací pro luxusní značku Hongqi (v překladu Rudá zástava). Na konci 60. let ovšem zamířil do depozitu, ve kterém zůstal po dlouhá desetiletí.

Znovu se stopa vozu vynořila v 90. letech, kdy jej ve skladech SAIC objevil Hans Luwich, německý technik, která pracoval pro tamní pobočku Volkswagenu. Lidový vůz totiž právě s automobilkou SAIC spolupracoval. Luwich přitom Pullman dokázal odkoupit, načež jej v roce 1993 převezl do Německa. Před šesti lety ovšem došlo na změnu vlastnictví, neboť vůz byl prodán nizozemskému sběrateli. Ten s ním pak zamířil zpět do Hongkongu.

Před dvěma roky čtyřkolový světoběžník znovu změnil adresu, s oním nizozemským majitelem totiž zamířil do Los Angeles, kde prošel rozsáhlým servisem. Ten se nicméně zaměřil pouze na technickou stránku věci, nikoliv na design. Pullman se tedy stále drží původního laku i čalounění, přičemž zvenčí i uvnitř lze počítat s lehkou patinou. Považováno je to sice spíše za klad než zápor, renovacím se ovšem jakékoliv meze nekladou.

Je přitom třeba zmínit, že Pullman spadá pod generaci W100 zvanou také Grosse Mercedes či Grosser. Svého času se jednalo o nejluxusnější vůz světa, který automobilka vyráběla ručně pouze na základě individuálních objednávek. Ty do Sindelfingenu zasílali státníci, celebrity a nejprosluleji také diktátoři. Možná tak čínští komunisté koupí tohoto vozu ukázali svou pravou tvář.

Mercedes na každý pád vyrobil celkem 2 677 kusů, ovšem pouze ve 304 případech šlo o čtyřdveřovou limuzínu. Nabízené provedení je pak jedním z pouhých dvou exemplářů, které byly jako nové prodány v Číně (druhý vlastnil sám Mao). Je to tedy velká vzácnost, která od roku 1965 najela pouze 21 186 kilometrů, pročež se 6,3litrový osmiválec naladěný na 250 koní a 500 Nm točivého momentu pomalu ani nestihl usadit. Působivé nicméně je, že se i s 2770kilovou hmotností a 6,24metrovou délkou zvládne tento Pullman rozjet až na 200 km/h.

Lze pak už jen dodat, že limuzína je k mání za 285 000 USD, tedy asi 6,4 milionu Kč, což rozhodně není málo. Na druhou stranu však máte jistotu, že v tomhle voze vás přijmou kdekoliv, i na jinak pomalu hermeticky uzavřeném Pražském hradě. Pokud by se tak totiž nestalo, stačila by jedna zmínka v médiích a Čína by se rázem ptala svých přátel, zda jim náhodou vůz po jednom z největších komunistických prominentů nesmrdí...


K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 1 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 01K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 2 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 02K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 3 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 03K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 4 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 04K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 5 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 05K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 6 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 06K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 7 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 07K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 8 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 08K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 9 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 09K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 10 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 10K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 11 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 11K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 12 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 12K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 13 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 13K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 14 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 14K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 15 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 15K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 16 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 16K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 17 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 17K mání je vzácný Mercedes, který milovali diktátoři, tímto ale jezdil čínský komunista - 18 - Mercedes-Benz 600 LWB Pullman 1965 na prodej 18
Před tímto Mercedesem 600 LWB Pullman by žádné politické dveře neměly zůstat zavřené, zvláště v České republice. Foto: LBI Limited

Zdroj: [http://lbilimited.com/offerings/1965-mercedes-benz-600-lwb-pullman/ LBI Limited

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše