K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru

(+ videa) Koupit si nový osmiválec není problém, ale turbína ze 40 let starých experimentů Chrysleru je neuvěřitelná rarita.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru

8.4.2016 | Marek Bednář | 3 příspěvky

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Koupit si nový osmiválec není problém, ale turbína ze 40 let starých experimentů Chrysleru je neuvěřitelná rarita.

Nejsou-li vám zcela cizí experimenty Chrysleru s turbínovým pohonem v půlce minulého století, jistě znáte Chrysler Turbine Car, koncept, který se objevil v roce 1963 a zaujal nejen fanoušky. Jednak dobře vypadal, jak se můžete přesvědčit níže, ale i po funkční stránce měl řadu výhod - klidnější chod, možnost spalovat téměř jakékoliv palivo, delší odhadovanou životnost, absenci jakéhokoliv seřizování karburátorů a ventilových vůli a mnoho dalších. Protože ale pořád jezdíme s pístovými motory, je jasné, že to byla slepá ulička vývoje.

Chrysler pracoval na turbínách poměrně dlouho a údajně chyběl jen malý kousek, aby se model New Yorker v roce 1981 stal prvním produkčním autem s turbínovým pohonem. Nestalo se tak a tento typ pohonu zůstal konceptům a vývojovým prototypům. Motor, který si můžeme prohlédnout na snímcích, je sedmou generací z let 1976 - 1977. A je na prodej v americkém Michiganu.

Prý vzniklo sedm takovýchto turbín, tři do testovacích mul a čtyři pro účely dalšího výzkumu a vývoje. Tenhle by měl být jeden z nich; jak se dostal mimo Chrysler, netušíme, ale je možné, že prodávající má s touto automobilkou něco společného. Má na sobě ještě senzory z testování, ovšem kompletní není, chybí mu několik vnějších součástí - a ani sám prodávající přesně neví jakých. Možná startér, možná ještě něco víc. Vnitřnosti jsou tu ale prý všechny a prý se točí, jak mají, takže by tahle turbína ještě mohla fungovat.

Pokud byste ji dokázali rozpohybovat, bylo by vážně zajímavé mít tohle v autě. A není to nereálné - turbína je k mání na eBay, aktuálně za rovných 10 000 dolarů, tedy necelých 240 tisíc korun. Je na ní 58 příhozů a zbývají ještě skoro dva dny, takže je možné, že se cena dostane ještě o dost výš. Doufáme, že se nový majitel aspoň pokusí ji namontovat do nějakého auta. Budeme mu držet palce, určitě to nebude snadná přestavba...


K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 1 - 1977 chrysler turbine engine prodej 01K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 2 - 1977 chrysler turbine engine prodej 02K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 3 - 1977 chrysler turbine engine prodej 03K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 4 - 1977 chrysler turbine engine prodej 04K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 5 - 1977 chrysler turbine engine prodej 05K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 6 - 1977 chrysler turbine engine prodej 06K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 7 - 1977 chrysler turbine engine prodej 07K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 8 - 1977 chrysler turbine engine prodej 08K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 9 - 1977 chrysler turbine engine prodej 09K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 10 - 1977 chrysler turbine engine prodej 10
Tahle turbína by možná mohla pohánět nějaké auto, najde-li se dostatečně schopný zájemce

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 11 - Chrysler Turbine Car 1963 01K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 12 - Chrysler Turbine Car 1963 02K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 13 - Chrysler Turbine Car 1963 03K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 14 - Chrysler Turbine Car 1963 04K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 15 - Chrysler Turbine Car 1963 05K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 16 - Chrysler Turbine Car 1963 06K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 17 - Chrysler Turbine Car 1963 07K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 18 - Chrysler Turbine Car 1963 08
Původní Chrysler Turbine Car z roku 1963 na dobových...

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 19 - Chrysler Turbine Car 1963 09K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 20 - Chrysler Turbine Car 1963 10K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 21 - Chrysler Turbine Car 1963 11K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 22 - Chrysler Turbine Car 1963 12K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 23 - Chrysler Turbine Car 1963 13K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 24 - Chrysler Turbine Car 1963 14K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 25 - Chrysler Turbine Car 1963 15K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 26 - Chrysler Turbine Car 1963 16K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 27 - Chrysler Turbine Car 1963 17K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 28 - Chrysler Turbine Car 1963 18K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 29 - Chrysler Turbine Car 1963 19K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 30 - Chrysler Turbine Car 1963 20K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 31 - Chrysler Turbine Car 1963 21K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 32 - Chrysler Turbine Car 1963 22K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 33 - Chrysler Turbine Car 1963 23K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 34 - Chrysler Turbine Car 1963 24K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 35 - Chrysler Turbine Car 1963 25K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 36 - Chrysler Turbine Car 1963 26K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 37 - Chrysler Turbine Car 1963 27K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 38 - Chrysler Turbine Car 1963 28K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 39 - Chrysler Turbine Car 1963 29K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 40 - Chrysler Turbine Car 1963 44K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 41 - Chrysler Turbine Car 1963 45K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 42 - Chrysler Turbine Car 1963 30K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 43 - Chrysler Turbine Car 1963 31K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 44 - Chrysler Turbine Car 1963 32K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 45 - Chrysler Turbine Car 1963 33
...i pozdějších fotografiích

K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 46 - Chrysler Turbine Car 1963 34K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 47 - Chrysler Turbine Car 1963 35K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 48 - Chrysler Turbine Car 1963 36K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 49 - Chrysler Turbine Car 1963 37K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 50 - Chrysler Turbine Car 1963 38K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 51 - Chrysler Turbine Car 1963 39K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 52 - Chrysler Turbine Car 1963 40K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 53 - Chrysler Turbine Car 1963 41K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 54 - Chrysler Turbine Car 1963 42K mání je vzácný turbínový pohon auta, 1 ze 7 posledních prototypů Chrysleru - 55 - Chrysler Turbine Car 1963 43
Dobová dokumentace vám může usnadnit orientaci v tom, co je vlastně tento pohon zač. Nabízený kus je pozdější evolucí téhož


Osud většiny prototypů byl neradostný


Některé ale přežily dodnes, jak vidno z fotek i tohoto videa

Zdroj: eBay přes Bring a Trailer

Marek Bednář

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše