Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu

Audi by bylo rádo, abychom si jej pamatovali díky sloganu „náskok díky technice”, ve skutečnosti ale uspělo hlavě díky promyšlenému marketingu. Málokdy tak šláplo se svými auty vedle, s modelem V8 se mu to ovšem „podařilo”. Tohle auto vás vrátí do jeho časů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu

18.5.2023 | Petr Prokopec

Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu

/

Foto: Automobile Robert Lopp, publikováno se souhlasem

Audi by bylo rádo, abychom si jej pamatovali díky sloganu „náskok díky technice”, ve skutečnosti ale uspělo hlavě díky promyšlenému marketingu. Málokdy tak šláplo se svými auty vedle, s modelem V8 se mu to ovšem „podařilo”. Tohle auto vás vrátí do jeho časů.

V roce 1969 se začala psát historie Audi ve Spojených státech. Německá automobilka zpočátku na americkém trhu nabízela pouze model Super 90, už o pár měsíců později přišla také s vlajkovou lodí zvanou jednoduše 100. Velký úspěch nicméně přišel až s Audi Fox, které bylo k mání od roku 1973. Následovala výraznější expanze, jenž nakonec v roce 1985 vyústila v představení třetí generace modelu 100. Ten byl v Americe znám pod označením 5000 a postaral se o velký skandál, který znamenal téměř konec působení značky za velkou louží.

Problémem se ukázalo být nechtěné zrychlování vozů, za kterým stála problematická konstrukce pedálů. Kvůli tomu řidiči s většíma nohama šlapali na plyn i brzdu současně, což nakonec skončilo 700 haváriemi, během kterých přišlo o život 6 lidí. Audi tak místo zvyšujících se prodejů muselo řešit jeden soudní spor za druhým.

Audi 100 třetí generace v tuto chvíli můžeme opustit a místo toho se přesuneme k limuzíně V8, která byla světu představena v roce 1988. Pro německou automobilku šlo o jeden z vůbec nejdůležitějších vozů vůbec, neboť ji měl posunout do teritoria BMW a Mercedesu. Proto se jako první firemní model dočkal osmiválcového motoru. Mimo to pak poprvé došlo také na spojení pohonu všech kol quattro s automatickou převodovkou. A aby toho nebylo málo, šlo o první plnohodnotný luxusní model Audi rozmazlující posádku vepředu i vzadu. Firma čekala velký úspěch, nic takového se ale nedostavilo.

Značka totiž velkou měrou sázela na zájem Američanů, ovšem ve Státech byla reputace Audi výše zmíněným skandálem výrazně otřesena. Ač tedy model V8 představoval obrovský technologický pokrok, a to nejen pro samotné čtyři pruhy, ale pro celou automobilovou branži, dealeři vyhlíželi zákazníky marně. I proto nakonec od října 1988 do listopadu 1993 vzniklo celosvětově jen 21 tisíc exemplářů, z čehož ovšem většina byla prodána v Evropě. O ničem jiném než o obrovském propadáku nelze hovořit, nakonec už pouhých 5 let trvající výroba hovoří za vše - auto pro nezájem skončilo o tři roky dříve, než původně mělo.

I přes tak malý odbyt ale hrstka V8 přežívá dodnes a u jednoho z německých prodejců jsme narazili na kousek, který vám nemůžeme neukázat. Je to mimořádně málo jetý vůz z roku 1991, který si v rukou jediného majitele odkroutil pouze 73 tisíc kilometrů. To možná nezní jako zase tak málo, třebaže to za 32 let ježdění málo je, ale podívejte se na tohle auto pořádně. Prodejce hovoří o dokonalém stavu ročního auta a z viditelných detailů nepřehání ani v nejmenším.

K dispozici je kompletní servisní historie, dobové dokumenty, brožury, klíče... A na stav auta se podívejte sami, ani oněch 73 tisíc km byste mu skutečně nehádali, není z čeho, navzdory švýcarskému původu prý není ani spodek poškozený provozem na zimních silnicích. Karoserie s klasickou stříbrnou metalízou skrývá 3,6litrový atmosférický osmiválec, pohonná jednotka má produkovat pořád stejných 250 koní a je v tomto případě spojena s čtyřstupňovým automatem - k dispozici byl tehdy i pětistupňový manuál.

Dvojici pedálů doprovodila vyhřívaná sedadla, z nichž to řidičovo se pyšní i pamětí. Dále je tu automatická klimatizace, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek či tempomat a ABS. První majitel se rozhodl si připlatit i za lepší audiosystém. Má to prostě být vůz v bezvadném stavu a ve vysoké specifikaci - může jít o jednu z nejzachovalejších a nejvíce hýčkajících V8, které stále existují.

Cena 39 000 Eur rozhodně není lidová, znamená asi 925 tisíc Kč. Na současného nástupce v podobě modelu A8 byste ale potřebovali ještě násobně víc a pokud vaše srdce bije spíše pro starší vozy... Lze už jen dodat, že nebýt onoho amerického skandálu, nejspíše by dnes nabídka Audi vypadala jinak. Ona kauza problematických pedálů Audi v zámoří vrátila v podstatě zpět na startovní čáru, přišla s nově pojmenovanými vozy a na přípravách si dala dvakrát záležet. První generace A8 se tak v USA objevila v prodeji až v roce 1996 - tři roky poté, co si neúspěšná V8 musela neplánovaně balit fidlátka.


Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 1 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 01Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 2 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 02Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 3 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 03Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 4 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 04Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 5 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 05Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 6 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 06Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 7 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 07Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 8 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 08Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 9 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 09Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 10 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 10Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 11 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 11Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 12 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 12Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 13 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 13Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 14 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 14Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 15 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 15Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 16 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 16Vzácný luxusní propadák Audi předčasně skončil po výrobě 21 tisíc aut, teď se dá koupit ve stavu ročního vozu - 17 - Audi V8 1991 malo jete jeden majitel prodej 17
Tohle Audi V8 vypadá na skoro dokonale, prodávající navzdory 73 tisícům najetých km hovoří o stavu ročního vozu. A fotky ho nezrazují, podobný kousek jsme v prodeji neviděli už dlouho. Foto: Automobile Robert Lopp, publikováno se souhlasem

Zdroj: Automobile Robert Lopp@Mobile.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše