Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely

Svého času s ní velikostí nemohla soupeřit žádná jiná automobilová firma na celém světě, teď je ale koncern GM v rozkladu. Přičinil se o to ale v prvé řadě sám sázkou na jedinou kartu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely

2.3.2020 | Petr Prokopec

Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely

/

Svého času s ní velikostí nemohla soupeřit žádná jiná automobilová firma na celém světě, teď je ale koncern GM v rozkladu. Přičinil se o to ale v prvé řadě sám sázkou na jedinou kartu.

Jaká je cena elektrifikace? Na to do jisté míry dává odpověď situace amerického koncernu General Motors. Kdysi největší automobilka světa na tom není od roku 2008, kdy v důsledku globální recese čelila bankrotu, zrovna dobře a její patálie trvají dodnes. Nyní však není důvodem ani tak zpomalení ekonomiky, jako vlastní rozhodnutí přepřáhnout na elektrický pohon. Takový přerod je samozřejmě enormně nákladný a žádá si oběti.

Americký konglomerát se tedy rozhodl pro rozsáhlou restrukturalizaci a sázku na jedinou kartu. Postupně tedy dochází k osekávání všeho, co není jasně ziskové nebo z pohledu „udržitelné budoucnosti” potřebné. Prvními vlaštovkami přitom byly odprodej značek Opel a Vauxhall koncernu PSA Peugeot Citroën v roce 2017 a oznámení o konci výroby mnoha sedanů na americkém území v roce následujícím. To však byl pouze začátek.

Nedávno šéfka koncernu GM Mary Barra uvedla, že je třeba učinit některé opravdu tvrdé kroky, jakkoliv budou bolestivé. Stalo se tak u příležitosti oznámení, že činnost australské divize Holden bude definitivně ukončena na konci příštího roku. Mimo to automobilka rovněž uvedla, že se stahuje z trhů s pravostranným řízením. V důsledku toho byla prodána továrna v Thajsku, kde koncern figuroval skrze značku Chevrolet.

Nyní tu máme další radikální řez - firma prodává továrnu General Motors Propulsion Systems v italském Turínu. Zde probíhal vývoj 1,6litrového a třílitrového turbodieselu pro americký trh. Tak tomu ve výsledku bude ještě nějaký čas, neboť americký koncern uzavřel s kupující belgickou firmou Punch Group dohodu o spolupráci. Na jejím základě bude GM využívat až do konce roku 2021 inženýrské služby centra, díky čemuž nedojde na výpovědi stávajících zaměstnanců.

„Budou zde i nadále probíhat práce, jenž podporují naše globální aktivity. A to nám umožní, abychom se interně zabývali dlouhodobými řešeními,“ uvedl k prodeji Doug Parks, výkonný viceprezident GM. Z jeho slov lze tak jasně mezi řádky vyčíst, že koncern již nehodlá investovat do turbodieselů, ale místo toho se zaměří právě na onu elektrifikaci. Turínská továrna je tedy další obětí na oltáři alternativního pohonu.

Je otázkou, co se bude dít nadále. Tím máme na mysli nejen tu skutečnost, že jakákoliv mimoamerická pobočka GM zjevně nemá nic jistého, ale také onu sázku a jednu kartu. Elektrickým směrem nemíří jen Američané, zákazníci ale alternativní pohon spíše odmítají. GM tak tato strategie může vyjít patřičně draho, jakkoliv nemalá nabídka SUV a pick-upů firmu nadále dobře živí.

GM nicméně hodlá elektrifikovat i tyto vozy, ostatně koncern hodlá vrátit ze záhrobí značku Hummer jakožto tisícikoňové elektrické SUV. To ale bezesporu nebude masovou záležitostí, stejně jako je tomu u spekulovaného elektrického Cadillacu Escalade. Uvidíme tedy, zda odvážný krok GM bude za pár let odměněn či nikoliv, jeho bývalý viceprezident Bob Lutz tomu nevěří - podle něj to firma s přesunem k elektrifikaci přehání, aniž by měla tušení, jak na elektromobilech něco vydělá.


Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely - 1 - GM Propulsion Systems 2020 prodej 01
GM prodává továrnu v italském Turínu...

Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely - 2 - GM Propulsion Systems 2020 prodej 02Kdysi největší automobilka světa se rozpadá, už nemá ani továrnu na diesely - 3 - GM Propulsion Systems 2020 prodej 03
...která se starala o vývoj turbodieselů pro americký trh

Zdroj: General Motors

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše