Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Kolik kilometrů ještě ujede Tesla Model S, když dojezd ukazuje 0 km?
2.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že nula u auta se spalovacím motorem nemusí být nula, víme všichni. U auta na elektrický pohon by člověk čekal jiný stav, jenže není tomu tak.
Asi každý motorista se děsí momentu, kdy mu v autě dojde palivo. Snažíme se tomu všemožně předcházet a auta jsou nám v tom všemožně nápomocna - mají palivoměry, varování na nízký stav paliva a v neposlední řadě palubní počítače ukazující teoretický dojezd. A i ty obvykle mají jednu vlastnost, která zapomnětlivým pomáhá - trochu přehání, takže i když si pozdě všimnete, že na ukazateli dojezdu svítí 0 km, obvykle ještě dojedete k čerpací stanici. Nikoli „na výpary”, ale na těch pár deci paliva, které v nádrži ještě jsou.
Přes všechno tohle se některým stane, že jim benzin, nafta, fritovací olej... prostě pohonné hmoty dojdou. Ani tehdy to ale nemusí být taková tragédie - stačí sáhnout po kanystru, dojít k nejbližší pumpě a problém je vyřešen. V případě elektromobilů je to ale komplikovanější - není žádný kanystr, nehledě na to, že ani ony „čerpací stanice” nejsou zrovna na každém rohu. A možná právě proto ani v případě elektromobilu Tesly, zde Model S 85D, není ona nula tak úplně nulou.
Na rozdíl od auta se spalovacím motorem totiž není jiný důvod, aby jí nebyla. Není tu žádný plovák v nádrži, jehož výstup by ovlivňovaly odstředivé síly či jízda do kopce a nebo z kopce, je tu vcelku přesně změřitelné množství zbývající energie a maximálně proměnlivý jízdní styl. Že nulový dojezd neznamená okamžité zastavení auta, si všiml dánský majitel zmíněné Tesly vystupující na YouTube pod přezdívkou MrFirelakeDK, a tak se rozhodl zkusit, jak daleko lze s „nulovým dojezdem” ještě dojet.
Přiložený klip začíná ve chvíli, kdy se na přístrojovém rozsvítí varování o nízkém stavu baterií a informace o dojezdu 24 km. Majitel pak pokračuje v jízdě až do chvíle, kdy baterie hlásí stav „-6 %” a dojez 0 km. Poté jsme svědky relativně normální jízdy při rychlostí do 110 km/h s pomocí Autopilotu, kterou vůz zvládne urazit dalších 16 kilometrů. Vůz ale poté toto tempo kvůli docházející energii přestane zvládat a dovolí postupně nanejvýš 40 km/h. V tomto režimu se podařilo z vozu „vymáčknou“ ještě další šťávu na 6 kilometrů jízdy.
Ve výsledku tedy Tesla zvládla dojet ještě 22 kilometrů poté, co byla „na nule”. To vše při okolní teplotě okolo 10 stupňů Celsia. A jelikož elektromobily fungují hůře při výkyvech počasí, dá se předpokládat, že tento dojezd by mohl být za optimální situace ještě delší. Majitelé elektromobilů se tedy mohou radovat, že k dispozici mají rezervu stejně jako lidé s auty osazenými konvenčním ústrojím, protože... to nějaký „ajťák” chtěl. Jestli je to dobrá nebo špatná zpráva, posuďte sami, každopádně to není špatné vědět - během 22 km by alespoň v civilizaci mohli být možné najít i nějaké to dobíjecí místo.









Dánský majitel Tesly Model S zdokumentoval, že nula u tohoto auta není tak úplně nula
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1