Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec atmosférických motorů se blíží, podíl turb pod tlakem regulací rychle roste
5.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vybíjení atmosférických motorů je systematické. V roce 2017 by mělo mít v Evropě až 85 nových aut ze 100 prodaných motor vybavený přeplňováním.
Současný nástup turbodmychadlem přeplňovaných benzínových motorů připomíná evropskou expanzi turbodieselů v devadesátých letech a minulé dekádě. Dost podstatný rozdíl je ale v tom, že zatímco masivní poptávka po naftových jednotkách povstala zkrátka z toho, že se lidem hodně zamlouvala kombinace příznivější ceny nafty, slušná spotřeba a výkon dostupnější v nižších otáčkách, šíření různých TSI, TCe, Ecoboostů, TwinAirů a dalších, je do značné míry o tom, že řidiči postupně ztrácí možnost vybrat si mezi atmosférickým a přeplňovaným zážehovým motorem. Typickým příkladem je třeba Ford, jehož portfolio modelů bude již brzy poháněné z až 80 procent jen turbomotory.
Nucené plnění válců zkrátka jede, co na tom, že jako prostředek reálného snížení spotřeby funguje pouze ve značně limitovaném rozsahu. Evropským normám měření emisí a spotřeby to naprosto vyhovuje a i když v amerických nebo japonských testech vychází výsledky stejných aut mnohem hůře, hraje se o každý gram CO2, a tak se ten downsizing časem protlačí všude. Třeba ve Spojených státech to už jinou cestou než zmenšováním a přeplňováním motorů nepůjde, pokud vůbec spalovací motory jak je známe dnes přežijí.
Není divu, že za těchto podmínek hlásí výrobci turbodmychadel rekordní čísla. Třeba společnost Honeywell patřící k popředním producentům těchto komponentů oznámila, že v roce 2011 bylo celosvětově prodáno 20 milionů automobilů s alespoň jedním turbodmychadlem, což celosvětově představuje asi 25 procent trhu. Honeywell dále předpovídá, že v roce 2017 to už bude 40 procent všech nově vyrobených automobilů, tedy asi 36 milionů vozidel (ve srovnání loňským rokem by se jednalo o skokový nárůst až o 80 procent).
Největší podíl přeplňovaných vozů - z 20 milionů až 85 procent (17,4 milionu) - se má za pět let prodávat v Evropě. Následovat by měla Čína (6,7 milionu a poměrná penetrace trhu 25 %), Spojené státy (4 miliony) a Indie (3 miliony). Svůj optimismus Honeywell čerpá z různých předpovědí a plánů automobilek, kterým dodává své komponenty. I vzhledem k současnému pokutování vyšších než limitních emisí CO2 na straně jedné a snahou obstát před testy spotřeby, snížit emise a ty pokuty neplatit, se nedomníváme, že by si PR od Honeywellu jakkoli přihřívalo polívčičku. Jen prostě předpokládá, že možnost nemít turbo bude s přibývajícím časem stále vzácnější.






Bez turba si dnes nekoupíte ani spoustu ryzích sporťáků, ke kterým se prostě nehodí
A to může jít klidně o BMW, u kterého to bylo donedávna nemyslitelné. Hlavně že papírové emise CO2 klesly, co na tom, že většina ostatních vlastností včetně skutečné provozní efektivity trpí
Zdroj: The Detroit Bureau
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch