Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Konec SUV nevyhlížejte, v Evropě poprvé zcela ovládla prodeje. A jedno z těch nejrychlejších ovládlo Autobahn
15.9.2023 | Petr Prokopec
Už léta se mluví o tom, že šílenství okolo SUV musí skončit. A musí, je to z principu nevyhnutelné. Mánie kolem tohoto typu aut ale zatím konce nebere, jejich popularita je nadále na vzestupu.
Od příchodu nového milénia se evropský automobilový trh v mnohém změnil, patrný je zejména přesun zákazníků směrem k SUV. Vozy s vyšší stavbou karoserie a zvýšeným podvozkem začaly mít na celkových registracích stále vyšší podíl, přičemž v mnoha ohledech doslova pohřbily předchozí zákaznické favority. Třeba MPV se dnes již prodávají pomalu jen v bazarech, na sedany, kombíky či dokonce hatchbacky pak u některých výrobců taktéž nenarazíte, popř. se krčí v koutech showroomů.
Přesto překvapí aktuálně překonaný milník. Za první letošní pololetí totiž SUV vůbec poprvé v historii opanovaly více než polovinu veškerých prodejů. 3,37 milionu dodaných aut představuje nejen 51procentní podíl na celkovém koláči, ale také 23procentní vzestup oproti stejnému období loňského roku, kdy se SUV na prodejích podílela „pouze“ ze 48 procent. Svůj podíl na tom ale má i pokřivení trhu dané dotacemi a dalšími formami přerozdělování ve prospěch elektrických aut. Bez toho by elektrická Tesla Model Y těžko dosáhla na 138 152 prodejů a 207% meziroční růst.
Dalším vozem, který překonal metru 100 tisíc kusů, se stal Volkswagen T-Roc (104 465 aut, + 32 %). Tomu ovšem pšenka ve druhém pololetí příliš nepokvete, značka totiž již uvedla, že kvůli záplavám ve Slovinsku, jenž postihly jejího stěžejního dodavatele, bude od půlky září do půlky listopadu přerušena výroba. Stříbro tedy nejspíše na konci roku připadne aktuálně třetí Toyotě Yaris Cross, které se prodalo 96 849 kusů, tedy o 49 procent více než v prvním loňském pololetí.
Mezi nejúspěšnější desítku se dále vešel Volkswagen Tiguan, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Peugeot 2008, Kia Sportage, Renault Captur a Ford Puma. Nejvíce registrací pak připadá na segment s malými SUV (1 133 822 ks), po kterém následují kompaktní SUV (999 568 ks). O velké a luxusní modely je pak zájem nejmenší, což odpovídá jejich cenám, je to prostě nejmenší trh. Takové Ferrari Purosangue ale nemá problém se na něm prosadit, neboť je vyprodané na léta dopředu.
Kde se nicméně soukolí poněkud zadrhlo, to je Aston Martin. Loni totiž Britové zvládli předat hned 3 219 exemplářů modelu DBX, na který tak připadla více než polovina veškerých firemních registrací. Až potud šla značka s dobou, letos se jí nicméně až tak moc nedaří. Za první kvartál si totiž DBX připsalo jen 669 registrací, tedy o 52 procent méně než loni. V tom druhém se pak sice SUV zlepšilo, ovšem celková bilance (1 547 ks) je horší než v roce 2022 (1 595 ks).
Je možné, že poptávka po voze byla ovlivněna loni odhalenou verzí DBX707, která se stala jedním z nejrychlejších SUV vůbec. Dočkalo se větších turbodmychadel, což výkon osmiválcového motoru zvedlo na 707 koní. S nimi pak má zvládat maximálku 310 km/h a sprint na stovku za 3,1 sekundy. Že nejde jen o teorii, dokazují lidé z nizozemského AutoTopNL. Ti vrcholné DBX vzali na německý Autobahn, kde plynový pedál zašlápli až pod kobereček. Odpovědí na to byl nejen působivý kalup, ale rovněž uchu lahodící soundtrack. Podívejte se na to níže jako na jakousi oslavu nového triumfu SUV jako takových - ať už v dobrém či zlém.



DBX707 vás sice dokáže oslovit dynamikou či zvukem, vnitřek však módním trendům příliš neodpovídá. Možná i to je důvod, proč registrace britského SUV za první letošní půlrok poklesly, zatímco zbytek trhu šel razantně nahoru. Foto: Aston Martin
Zdroj: Auto News, AutoTopNL@YouTube
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 11 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
včeraElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
včeraUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
včeraVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.17. 21:20 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.17. 21:09 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 08.17. 14:32 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.16. 19:59 - Vrooom
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB