Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Koronavirový chaos způsobil, že dvouleté ojetiny se prodávají dráž než jako nová auta
13.10.2020 | Petr Miler
Situace tak daleko zašla zatím jen v Rusku, stejným směrem ale míří snad na všech významnějších trzích. Lidem dochází peníze, sahají raději po ojetinách a když nové vozy stále zdražují, může dojít i k této bizarnosti.
Už několikrát jsme zmiňovali, že pandemie koronaviru a boj proti ní způsobuje na trhu s novými i ojetými auty bezprecedentní chaos. Situace se mění každých pár týdnů podle toho, jak se zrovna vyvíjí okolnosti, jeden trend je ale vzhledem k postupně se zhoršující ekonomické situaci trvá už dlouhé měsíce - roste zájem o ojetá auta, což logicky tlačí jejich ceny nahoru.
Je to přirozená, bez urážky panická reakce lidí v momentě, kdy jiné auto prostě potřebují, ale zároveň do něj chtějí investovat co nejméně peněz. Situaci na trhu nezkoumají a s předpokladem výhodnější koupě ojetiny nekoukají vpravo ani vlevo a jdou rovnou pro použitém zboží. V momentě velkého odlivu z trhu nových vozů se pak ale snadno může stát, že zcela nové auto po započtení všech slev a podpor přijde na jen nepodstatně vyšší sumu než to použité, což z nákupu ojetiny terno opravdu nedělá.
Tak daleko vývoj ještě nedošel, i takovému momentu se ale blíží, jak ukazují data z Ruska. Tamní inzertní portál Automama totiž rozborem dat za poslední dva měsíce došel k závěru, že některá dvouletá ojetá auta se začala prodávat za vyšší sumy než za jaké byly před dvěma léty pořízeny. Jinými slovy - jejich někdejší kupci se nejenže nemusí potýkat s poklesem hodnoty auta, na ježdění s ním dokonce nominálně vydělali.
Provozní ředitel Automama Michail Jercev k tomu říká, že jde o výsledek souhry několika faktorů převážně způsobených koronavirovou pandemií. V prvé řadě je to rostoucí poptávka po ojetinách, která žene ceny aut nahoru, v druhé pak rostoucí ceny nových vozů, které jsou ojetinám vždy přirozenou konkurencí. A do hry v Rusku vstupuje slábnoucí kurs rublu (což je ovšem také nepřímý dopad pandemie). Poslední zmíněné je faktor, který u nás nemáme, ostatní ale ano - ojetiny jsou na koni, nová auta nikoli a ceny novinek rostou raketovým tempem.
Když v roce 2013 vstoupila do prodeje Octavia třetí generace, k dispozici byla od 334 900 Kč, za což jste dostali liftback s přeplňovanou jedna-dvojkou a výbavou Active. Nyní se píše závěr roku 2020 a Octavia čtvrté generace startuje na 493 900 Kč znovu jako Active a ke všemu s motorem 1,0 TSI se třemi válci. Když pak později dorazilo RS, stálo od 620 tisíc Kč s prakticky veškerou potřebnou výbavou, dnes startuje na 939 900 Kč. To jsou obrovské nárůsty, které trh ojetin nemůže ignorovat.
Jestli u nás bude jednou situace taková, jako v Rusku, nedokážeme předvídat, ale nedivili bychom se tomu. Pro úplnost už jen dodejme, že nejlépe si jako ojetiny v Rusku cenově vedou Renault (tedy reálně Dacia) Duster a VW Tiguan, právě tyto modely se letos prodávají jako ojeté v průměru dráže než v roce 2018 nové. Ceny ale intenzivně stoupají i u Fordu Focus, Nissanu Qashqai nebo Mitsubishi Outlander, které jsou dnes též cenově blízko sumám, na než přišly před dvěma léty s 0 km na tachometru.
Dacia Duster, která se v Rusku prodává jako Renault, dnes jako dvouletá ojetina stojí více než v roce 2018 jako nové auto. Je to bizarní dopad koronavirové krize. Foto: Renault
Zdroj: Automama
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
19.3.2024 - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
19.3.2024 - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
19.3.2024 - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
19.3.2024 - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
19.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva