Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Koronavirus může dát Nissanu poslední ránu, automobilka prosí banky o 111 miliard
9.4.2020 | Petr Prokopec
Japonská automobilka se do problémů dostala už před příchodem pandemie a zastavení výroby i prodejů ji trápí více než konkurenty. Může už jen propouštět a doufat, že získá peníze od bank.
O Nissanu se léta mluvilo jen v pozitivech. Dokázal úspěšně nabízet sporťáky jako GT-R či 370Z, SUV jako Qashqai či X-Trail a jakž takž se prosadit i s elektrickým Leafem. V případě klasických hatchbacků, sedanů nebo kombíků už to nebylo tak slavné, zejména v Evropě, ale firmě jako takové se velmi dařilo. V té době však byl u vesla francouzsko-japonské aliance Carlos Ghosn. Z respektovaného manažera se však mezitím stal jeden z nejznámějších uprchlíků historie, z automobilky pak jen stín její někdejší slávy. Pokud tedy o ní momentálně padne zmínka, pak víceméně jen ve spojitosti s hrozbou bankrotu. A jak asi již tušíte, nejinak tomu bude i dnes.
Japonci za sebou mají opravdu náročné čtvrtletí, kterým zakončili uplynulý fiskální rok. Jejich zisk by se dle agentury Refinitiv Smart Estimate měl propadnout o 85 procent na „pouhých“ 49 miliard yenů (cca 11,11 mld. Kč), což je nejnižší úroveň od roku 2009, jenž byl ovlivněn globální finanční krizí. A poslední čtvrtletí už bylo jasně ztrátové. To pro Nissan rozhodně není dobrá zpráva, neboť jak jste si museli všimnout, svět momentálně zachvátila pandemie koronaviru. Výroba a prodej aut tak byly prakticky úplně zastaveny.
Novou nákazou jsou samozřejmě zasaženi všichni výrobci, ovšem většina z nich byla před koronavirem v daleko lepší kondici než Nissan. Vlastně tak nepřekvapí, že automobilka podle nejmenovaného zdroje již požádala hlavní bankovní domy o půjčky v celkové výši 500 miliard yenů (asi 111 mld. Kč). Je nicméně otázkou, zda i taková suma vůbec bude na překonání současných nesnází stačit. I proto další člověk blízký značce dodává, že finální částka ještě zatím nebyla upřesněna.
Nissan tyto zvěsti odmítl komentovat, přičemž dle mluvčí japonské automobilky je ve firemní kase dostatek hotovosti na pokrytí jakékoliv výkyvu. Nicméně připustila, že výrobce v současné době prozkoumává veškeré možnosti, jak se co nejlépe připravit na případnou krizi. Tomu však nejspíše nikdo nevěří, zvláště za situace, kdy značka propouští tisíce lidí na obou stranách Atlantiku. Realita je pravděpodobněji taková, že značce nyní teče do bot jako již dlouho ne.
Je přitom třeba dodat, že Nissan v podobné situaci již kdysi byl. Tehdy se psal rok 1999 a značka čelila řadě problémů, díky nimž nakonec vykázala ztrátu ve výši 6,46 miliardy dolarů (dle dnešního kurzu jde o 159,1 mld. Kč). I díky tomu odkoupil 36,8procentní podíl ve firmě Renault v čele s Carlosem Ghosnem, vznikla světoznámá aliance a Nissan byl do tří let zpátky v ziskových vodách. Něco podobného ale nyní bez Ghosna nejspíše půjde stěží.










































Nissanu se nedařilo již před koronavirem, i proto, že třeba stěžejní Qashqai je aktuálně již sedm let staré SUV
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Nejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Šéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
před 9 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní Lamborghini Huracán k tomu, k čemu bylo stvořeno
před 10 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 11 hodinamiVW poslal k ledu další dvě elektrické novinky včetně nového Golfu, jednoduše mu na ně došly peníze
včeraSsangYong v novém se vrací ke spalovacím motorům, jeho novinka by mohla být v Česku neopakovatelnou nabídkou
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch