Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší dieselová mašina ze zlatých časů VW je dnes velká rarita, hezkou lze ale ještě koupit rozumně
10.2.2022 | Petr Miler
Pouhá tři auta tohoto typu se dnes dají koupit v celém širém Německu a ani jedno svým stavem neláká. Evropa ale naštěstí není jen Německo a jeden z posledních hezkých mohykánů mezi přežívajícími Touaregy R50 se dá ještě rozumně koupit v Nizozemsku.
Doby, kdy koncernu VW vládl Ferdinand P., lze z dnešního pohledu bez okolků označit za zlaté časy firmy. Wolfsburský gigant se tehdy pouštěl do věcí, s nimiž by si dnes stěží začal. Šlo o zdánlivě nesmyslné, leckdy přímo ztrátové projekty, které leckdo označí za rozmar pana Piëcha. Jenže byly něčím víc - posouvaly meze možného, učily konstruktéry automobilky novým věcem a pracovaly na image aut, která si lidé léta spojovali hlavně s nudným přesunem z bodu A do bodu B.
Šlo o leccos od Bugatti Veyron po Volkswagen XL1. Mezi tyto dva extrémy lze dosadit mnohé, mimo jiné ale také dva obří naftové motory 6,0 V12 TDI a 5,0 V10 TDI. I ty byly v podstatě přímo „k ničemu” a dostaly se v prvním případě do jednoho a v druhém do dvou aut, v nichž velkou kariéru nenadělaly. Ten první je dokonce dodnes nejsilnější motor TDI a ten druhý stále fascinuje svou neobvyklou koncepcí.
Objevil se poprvé ve Phaetonu, s nímž byl vůbec nejsilnějším naftovým osobním autem světa. A dostal se i do SUV Touareg - nejprve jen tak, v roce 2007 ale napadlo VW něco, co se módou stalo až o mnoho let později. Postavit na jeho základech „sportovní verzi” s označením R50. Spousta lidí si ani nevzpomene, že takové auto též existovalo, je to ale škoda - byla to poslední štace V10 TDI (ve Phaetonu skončil v roce 2007, v Touaregu R50 vydržel ještě pár let) a snad jediné rychlé SUV, které má pod kapotou deset válců. A jeho pětilitrový diesel je zajímavý sám o sobě.
Vznikal původně pro Phaeton a má speciálně upravený vnitřní povrch válců pro delší životnost. Nemá rozvodový řemen ani řetěz, nýbrž ozubená kola pro pohon vačkových hřídelí. Právě nad hlavami válců je systém, díky kterému se mohou některá ozubená kola do jisté míry pohybovat a tím je chod motoru hladší než u konvenčních dieselů. Když takový vůz potká laik, uchem zvenčí skoro ani nepozná, že to je diesel, a to ani při startu. Zato fakt, že má deset válců, je slyšet docela dobře. Ve své nejsilnější verzi, kterou najdeme právě v Touaregu R50, dává 350 koní výkonu a 850 Nm točivého momentu.
Dnes, kdy lze podobné parametry dostat z třílitrového šestiválce, to už není zas tak ohromující, ale R50 se představil v roce 2007 a během tří let se jej jistě neprodala kvanta, jako vrchol nabídky dost drahý. Za tučné sumy ale nabízel nejen výjimečnou techniku, standardem byla i rozsáhlá výbava. Vzduchové odpružení berte za samozřejmost, vyhřívání předních a vnějších zadních sedaček také a byla tu i redukce a manuální uzávěrka středového a zadního diferenciálu. A za zmínku stojí zejména čtyřzónová automatická klimatizace, kde jste si pro každou zónu mohli nastavit zvlášť nejen teplotu, ale i rychlost a směr proudění vzduchu.
Jako nový Touareg R50 možná stál miliony, dnes ale stojí pochopitelně o hodně méně. V prodeji je ale už těžké narazit na hezké kousky, v Německu jsou dnes na prodej jen tři a přes nízkou cenu neláká ke koupi jediný - všechny jsou od pohledu zhuntované. Jeden nizozemský nás ovšem zaujal. Není vysloveně málo jetý, je ale zachovalý a teprve po druhém majiteli. Má úžasnou modrou barvu Rising Blue, kterou VW v dobách R50 nabízel pro všechny modely s písmenem R. Pochází z roku 2008 a přes 156 tisíc najetý kilometrů je očividně ve velmi slušném stavu.
Za sebou má příkladnou servisní historii a podle prodávajícího je technicky v perfektní kondici, což dokládá i pohledem do útrob. Specifikace je skutečně neskromná a budete stěží pátrat po něčem, co by tomuto autu chybělo - nejlepší audio, nezávislé topení, elektricky ovládané víko kufru, vyhřívané čelní sklo, navigace, je tu vážně všechno, co by vás napadlo.
S ohledem na stav, historii a výjimečnost tohoto stroje na dnešním trhu obecně - natož pak v takovém stavu - se cena 30 895 euro, tedy asi 751 tisíc Kč nezdá být nepřiměřená, jakkoli vyloženě nízká není. Prodávající říká, že je to sběratelský vůz s potenciálem růst na ceně, čímž si nejsme úplně jisti, dodnes parádní auto to ale je. V případě zájmu je vůz k dispozici v nizozemském Boxtelu.
























Tohle je jeden z posledních hezkých Touaregů R50, které se dnes za rozumnou cenu dají koupit. Vypadá pořád dobře, je po druhém majiteli s bohatou výbavou a nestojí nesmyslné peníze. Foto: Autobedrijf Brusselers Boxtel, publikováno se souhlasem
Zdroje: Marktplaats
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
