Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km

(doplněno) Klíčem k ekonomickému provozu je nízká hmotnost i mimořádná aerodynamika. Cena produkčního XL1 ale zřejmě bude extrémní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km

21.2.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(doplněno) Klíčem k ekonomickému provozu je nízká hmotnost i mimořádná aerodynamika. Cena produkčního XL1 ale zřejmě bude extrémní.

Doplněno 20:00 Souběžně s představením produkční verze Volkswagenu XL1 vydala německá automobilka také novou sadu fotek, ze které je patrná celá řada technických detailů včetně zcela zakrytovaného podvozku přispívajícího k příkladné aerodynamice. Kromě samotných snímků ještě doplňujeme výčet informací o tloušťku čelního okna (jen 3,2 mm) a palubní desky z odlehčené dřevěné hmoty, která má pouhých 1,4 mm. I to pochopitelně vedlo k výsledné nízké hmotnosti.


Koncern Volkswagen se opravdu činí. Už v článku o plug-in hybridu Audi A3 e-tron jsme psali, kolik novinek si pro nás Němci od včera připravili, ani u hybridního Sportbacku ale neskončili. Na vlně alternativního pohonu německá automobilka zůstává i nadále, neboť dle dnešního oficiálního představení budeme moci na ženevském autosalonu spatřit také produkční verzi konceptu XL1. Volkswagen dokonce již naplánoval prodej této novinky, který zřejmě začne v druhé polovině letošního roku. K dispozici však v první vlně bude pouze omezená série 50 exemplářů.

Případný příchod druhé, početnější vlny pak bude pochopitelně záviset na úspěchu té první. Zatím ovšem není jisté, za kolik hodlá Volkswagen svou novinku nabízet, s ohledem na výčet komponentů bychom však cenu pod milion korun netipovali ani náhodou. Vyjma tenké karoserie (značka udává tloušťku pouhých 1,2 mm), která výrazným způsobem ovlivňuje výslednou hmotnost 795 kg (227 kg váží pohonné ústrojí, 153 kg převodovka DSG, 105 kg elektrický systém, 80 kg vybavení jako sedadla či ovladače a 230 kg karoserie), totiž XL1 dostane také keramické brzdy, které běžně vycházejí na čtvrt milionu korun.

Mimo to jsou tu další prvky jako dvojité hliníkové lichoběžníky vpředu a vlečná ramena zadní nápravy, karbonem zesílené stabilizátory nebo samotné hybridní ústrojí, které v případě 0,8litrového dieselu produkuje 48 koní. Dalších 27 koní pak dodává elektromotor, jehož zásobují lithium-iontové baterie s kapacitou 5,5 kWh. Tedy díly, které aktuálně rozhodně nespadají do ranku levných.

V rámci provozu má přitom tato kombinace společně s nízkou hmotností a působivým koeficientem odporu vzduchu (Cd 0,189) zaručovat průměrnou spotřebu 0,9 l/100 km, té ale zřejmě bude dosaženo jen papírově, s předchozím nabitím akumulátorů, tedy stejně nereálně jako vždy. První reálné kalkulace ovšem hovoří o 2,2 l/100 km, což je i tak velmi nízké číslo. Výpočty britského Autocaru se ale opírají o ideální silniční a podnební podmínky, které nebudou panovat věčně.

Dá se tedy předpokládat, že s ohledem na desetilitrovou nádrž by tak mohl být reálný i dojezd blížící se 500 km, z čehož desetinu můžete ujet čistě na elektřinu. Efektivita vozu je tedy tak jako tak výjimečná, ostatně VW totiž tvrdí, že na rychlost 100 km/h modelu XL1 stačí pouhých 8,5 koně výkonu. Pozoruhodné je i zrychlení na stovku za 12,7 sekundy, ke kterému je tedy již pochopitelně potřeba 75 koní obou agregátů. V rámci co nejhladšího zapojování obou pohonných jednotek pak Volkswagen přichází s řešením zvaným „pulzující start“, kdy při přechodu z elektrického do hybridního režimu elektromotor nejprve roztočí spalovací jednotku na požadované otáčky, než ji pustí ke slovu.

Výroba má probíhat v továrně Karmannu v Osnabrücku, kde se montuje i VW Golf kabriolet a Porsche Boxster. S výškou pouhých 1,15 m je přitom hybridní model XL1 o 129 mm nižší než sportovní vůz ze Zuffenhausenu, s délkou 3,8 m a šířkou 1,66 m pak nepřekonává ani Polo. Bezpečnost by ale měla být zaručena hliníkovými crashboxy vpředu a vzadu i bočními výztuhami.

Dobíjení vozu s hořčíkovými koly a pneumatikami o rozměru 115/80 vpředu a 145/55 vzadu pak bude probíhat během „plachtění“ (tedy jízdy, kdy nebudete sešlapovat plynový pedál naplno) a při postávání u zásuvky - u té byste déle než hodinu a půl strávit neměli. Více se snad dozvíme v Ženevě.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013.


Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 1 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 01Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 2 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 02Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 3 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 03Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 4 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 04Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 5 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 05Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 6 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 06Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 7 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 07Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 8 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 08Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 9 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 09Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 10 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 10Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 11 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 11Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 12 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 12Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 13 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 13Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 14 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 14Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 15 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 15Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 16 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 16Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 17 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 17Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 18 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 18Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 19 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 19Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 20 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 20Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 21 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 21Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 22 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 22Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 23 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 23Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 24 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 24Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 25 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 25Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 26 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 26Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 27 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 27Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 28 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 28Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 29 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 29Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 30 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 30Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 31 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 31Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 32 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 32Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 33 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 33Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 34 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 34Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 35 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 35Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 36 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 36Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 37 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 37Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 38 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 38Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 39 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 39Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 40 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 40Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 41 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 41Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 42 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 42Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 43 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 43Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 44 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 44Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 45 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 45Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 46 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 46Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 47 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 47Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 48 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 48Volkswagen XL1 jde do prodeje jako limitovaná edice se spotřebou 0,9 l/100 km - 49 - Volkswagen XL1 2013 nova sada 49
Volkswagen XL1 se pyšní neobyčejně nízkou spotřebou, ke které mu dopomáhá nízká hmotnost i koeficient odporu vzduchu. V první vlně si jej dokonce bude moci koupit 50 zájemců mimo automobilku

Zdroje: VW, Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.