Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lamborghini vzkřísilo vzácnou verzi svého nejslavnějšího modelu, vznikly jen 4 takové
8.2.2020 | Mirek Mazal
Svět sportovních aut by dnes možná vypadal úplně jinak, kdyby nejlepší technici Lamborghini nepřesvědčili Ferruccia, že svět potřebuje sporťák s motorem uprostřed a do hry nevtáhli Marcella Gandiniho. Tak vznikla Miura a toto je její nejvzácnější verze.
Miura je jméno nejdůležitějšího Lamborghini v dějinách značky a jednoho z přelomových supersportů automobilových dějin. Svět by dnes možná vypadal úplně jinak, kdyby v roce 1965 Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Bob Wallace ve volném čase nezačali pracovat na vývoji zcela nově koncipovaného supersportu a nepřesvědčili Ferruccia Lamborghini, že tohle musí být další nový model značky.
Ferruccio souhlasil a do hry vtáhl tehdejšího nováčka studia Bertone, Marcella Gandiniho. Právě díky jeho designu vůbec první sportovní auto s motorem uprostřed ohromilo publikum na autosalonu v Ženevě v roce 1966 a z Gandiniho přes noc udělalo designérskou hvězdu, kterou je dodnes. Každá vyrobená Miura je dnes zlatem vyvažované auto, i mezi nimi ale existují verze, které jsou vzácnější než jiné.
V jejich rámci existuje malinkatý klub nejcennějších exemplářů, které jsou v žebříčku exkluzivity absolutně nejvýš. Jde o Lamborghini Miura SVJ inspirovaná ultimátním provedením Jota. Na zvláštní žádost technika a testovacího jezdce automobilky, jednoho z otců vozu Boba Wallace vznikly pouze čtyři tovární kusy SVJ a jeden z nich se objevil na autosalonu Rétromobile v Paříži.
Miura SVJ s podvozkem číslo 4860 byla postavena v roce 1973 pro bývalého německého závodního jezdce Huberta Hahneho, který byl v té době dovozcem Lamborghini do rodné země. Původně bylo auto opatřeno černým lakem s bílo-černým koženým interiérem, ovšem v roce 1977 majitel nechal vyniknout stříbrnou karoserii s černým kokpitem. Lukrativní sběratelský unikát zůstal na západě do přelomu tisíciletí, kdy byl už v zanedbaném stavu prodán do Japonska.
Stříbrný stroj od té doby nebyl vidět a v zemi vycházejícího slunce zůstal až do této dekády, kdy se jej majitel rozhodl poslat zpět do Itálie s cílem uvést jej do perfektního stavu. To se podařilo a renovované auto bylo velkolepě odhaleno na pařížském výstavišti. Vzhledem k historickému významu podvozku č. 4860 došlo na nekompromisní renovaci prostřednictvím pracovníků sekce Lamborghini Polo Storico.
Originální vozy byly složeny z hliníkových panelů a průhledného plastu místo skla. Kabina bez zbytečných vymožeností pomohla ušetřit 360 kilogramů hmotnosti. Lehké tělo poháněl kupředu výkonnější V12 produkující 309 kW (420 koní). Od běžnějších konfigurací se rovněž lišily širší blatníky, větší disky kol, jiná světla a k tomu nové aerodynamické prvky. Funkční úpravy byly provedeny v souladu s předpisy kategorie J sportovních předpisů FIA, proto i označení SVJ.









Zrenovované Lamborghini Miura SVJ se v Paříži ukázala vedle jednotlivých komponentů vozu, které nejlépe ukazují genialitu jeho konstrukce
Zdroj: Lamborghini
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 11 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
