Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Lamborghini začalo potichu používat motory od Mercedesu, tedy od firmy, kterou ovládá
9.12.2024 | Petr Prokopec
Pod kapotou italských supersportů by člověk techniku s německými kořeny tak nějak čekal, však Lamborghini už nějaký ten pátek ovládá Audi. Jenže tady je řeč o konkurenčním Mercedesu, to nutně překvapí.
V posledních dekádách Mercedes proslul také jako dodavatel motorů, však skrze AMG zásobuje Pagani dvanáctiválci, Aston Martin osmiválci nebo Lotus čtyřválci. Třícípá hvězda ale překvapivě dodává tuto techniku také Lamborghini. To spadá pod koncern Volkswagen, konkrétněji pod Audi, v jehož skladech se nachází řada solidních pohonných ústrojí, odkud si také občas něco vybere. Člověk by tedy opravdu nečekal, že Italové vyrazí s dvoukolákem na nákupy také do Stuttgartu, jenže právě to se děje.
V současné době totiž automobilová branže klade velký důraz na elektrifikaci. Na tomto poli se zkusili profilovat jak Mercedes, tak i VW, ovšem zatím bezúspěšně. První zmíněná automobilka má ovšem jistou výhodu, neboť v roce 2021 převzala britskou společnost YASA Limited. Tu v roce 2009 založil Tim Woolmer, který setrval v roli technického ředitele. A protože na jeho jméno je navázán bezpočet patentů, vyhazovu se asi bát nemusí - ostatně bez něj by se firma nestala špičkou v oboru axiálních elektromotorů.
Jak si všimli kolegové z Motor1, novinky Lamborghini, tedy dvanáctiválcové Revuelto a osmiválcové Temerario, právě tyto jednotky vždy po páru usazeném na přední nápravě používají. V obou případech má motor YASA na tloušťku jen 70 milimetrů a v průměru měří 295 mm. Jeho hmotnost pak činí 17,3 kg, točit zvládá 10 tisíc otáček a produkuje 150 koní výkonu a 300 Nm točivého momentu. V čistě elektrickém režimu pak zvládají i samotnou jízdu, načež jsou vlastně Revuelto a Temerario při takové jízdě předokolkami.
Zajímavé je, že zatímco menší model disponuje motorem YASA také na zadní nápravě, ten větší dostal má vzadu jednotku od Mahle. Provozní ředitel britské firmy Graeme Cook nicméně naznačil, že do budoucna se zjevně půjde už jen jedním směrem. O partnerství totiž mluví jako o „vyvíjecím se“, přičemž elektromotory i přes stejné parametry prošly dalším laděním, aby co nejlépe doplnily osmiválcový agregát, který na rozdíl od dvanáctiválce není atmosférický, nýbrž přeplňovaný.
Jsme zvědavi, jakým způsobem se technologie posunou u dalších variant obou Italů, případně co YASA nabídne Italům za pár let v případě faceliftu. Aktuálně můžeme už jen dodat, že první značkou, která elektromotory britské firmy začala používat, byl v roce 2016 u modelu Regera Koenigsegg. Poté přišlo na řadu Ferrari a jeho SF90 Stradale či 296 GTB. Zrovna v tomto ohledu je spojení opravdu úsměvné, neboť Scuderia se s Mercedesem pere ve Formuli 1.



Lamorghini Revuelto překvapivě používá motor, ve kterém má prsty Mercedes. Foto: Lamborghini
Ten spalovací to ale není, pro Lamborghini (stejně jako Ferrari či Koenigsegg) dodává elektromotory jejich hybridům firma sídlící v britském Oxfordu, kterou ovládá Mercedes. Foto: YASA Motors, tiskové materiály
Zdroje: Motor1, YASA Motors
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
První nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 2 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 3 hodinamiK mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle