Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě
13.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ani 188 tisíc místních majitelů těchto aut nebude moci ujet jediný metr po celém městě. Tohle už není legrace se zákazem vjezdu do pár ulic, ale vyhlášení války dieselům ve Stuttgartu.
Dlouho očekávané se stalo skutečností. Stuttgart potvrdil, že s platností od 1. ledna příštího roku opravdu zavádí zákaz vjezdu všech starších dieselových vozů do města. Problém tak bude mít 188 163 majitelů aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4 a které jsou v badensko-württemberské metropoli registrovány. A pochopitelně i statisíce dalších řidičů, kteří ji s takovými auty mohou chtít navštívit. Radnice navíc naznačila, že do budoucna se nebude rozpakovat rozšířit zákaz i na vozy emisní normy EU5, pokud první vlna omezení nepřinese dostatečné zlepšení ovzduší.
Stuttgart není prvním německým městem, jež k zákazu vjezdu starších dieselů přikročilo. Nicméně zatímco v Hamburku se omezení týká pouze dvou ulic, které lze vcelku snadno objet a tím produkci nežádoucích emisí posunout pouze kousek jinam, situace z Badenska-Württemberska je výrazně odlišná - jde tu o území celého města.
Oba případy se liší i v dalších detailech. Zatímco v Hamburku se zákaz netýká rezidentů a jejich návštěv, stejně jako zásobování či vozů policie a rychlé pomoci, a to bez jakékoliv časového omezení, ve Stuttgartu mohou majitelé dieselových aut zůstat v klidu pouze do 1. dubna 2019. Po zavedení zákazu tedy v podstatě mají pouhé tři měsíce na to, aby situaci vyřešili, jinak si ve městě se svým vozem nesjedou, alespoň ne legálně.
O trochu delší čas na adaptaci dostanou firmy a podnikatelé, taxíků či pohotovostních vozů se omezení zatím netýká vůbec. To je skutečně zvláštní, neboť i když zrovna taxikáři budou provozovat povětšinou spíše modernější vozy, naprostá většina jich bude jezdit na naftu. Zrovna v jejich případě by tedy omezení mohlo čistotě ovzduší pomoci, ale nedopadne na ně.
I z toho důvodu již někteří politici naznačili, že jakkoliv byl zákaz posvěcen spolkovým soudem, může být právně napadnutelný. Města s jeho pomocí mají bojovat proti znečištění ovzduší, Stuttgart ovšem v rámci první vlny hodlá započít válku v podstatě jen s rezidenty. Po 1. dubnu 2019 se místní se staršími diesely ke svému bydlišti nedostanou, taxikářská „náplava“ však ano.
Právě tato skutečnost dává trumfy do rukou lidem, nikoliv radnici. Ta nemá zastání ani u německé ministryně pro životní prostředí Svenji Schulze, která uvedla, že zákaz vjezdu dieselů do center měst je špatnou cestou, jak zlepšit životní prostředí. Dle ní měla spolková vláda trvat hlavně na zpětné instalaci antiemisních opatření u samotných aut, případně si je vynutit. Jen tak by bylo dosaženo kýženého efektu.
Abychom tedy vše sesumírovali, Němci vyrukovali se zákazem vjezdu starších dieselů, ovšem trestat za to hodlají jen soukromé osoby a místní firmy. Pikantní je, že vše se odehrává ve čtvrtém největším městě Německa a v jedné z největších tamních bašt dieselů, domovině Porsche a Mercedesu. Zejména druhá zmíněná značka totiž na diesely spoléhá nejvíce ze všech německých automobilek. Je sice pravdou, že ty zcela nové problémy mít v nejbližší době nebudou, nicméně i tak se vše může obrátit proti třícípé hvězdě. Při dané nejistotě si totiž její diesely bude kupovat stále méně lidí, a to je to poslední co Mercedes potřebuje...






Mercedes-Benz E320CDI z roku 2003 lze těžko považovat za vůz, kvůli kterému tráva přestává růst. Nicméně i ten nebude po 1. lednu 2019 vpuštěn do Stuttgartu
Hamburské omezení vjezdu do dvou ulic je vedle stuttgartského plošného zákazu legrace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 3 hodinamiČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 2 hodinamiMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
před 3 hodinamiStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
před 4 hodinamiTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení oficiálně zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
před 5 hodinamiStellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva