Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Legrace skončila, Němci zcela zakázali starší diesely v čtvrtém největším městě
13.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ani 188 tisíc místních majitelů těchto aut nebude moci ujet jediný metr po celém městě. Tohle už není legrace se zákazem vjezdu do pár ulic, ale vyhlášení války dieselům ve Stuttgartu.
Dlouho očekávané se stalo skutečností. Stuttgart potvrdil, že s platností od 1. ledna příštího roku opravdu zavádí zákaz vjezdu všech starších dieselových vozů do města. Problém tak bude mít 188 163 majitelů aut, jež plní emisní normy EU1 až EU4 a které jsou v badensko-württemberské metropoli registrovány. A pochopitelně i statisíce dalších řidičů, kteří ji s takovými auty mohou chtít navštívit. Radnice navíc naznačila, že do budoucna se nebude rozpakovat rozšířit zákaz i na vozy emisní normy EU5, pokud první vlna omezení nepřinese dostatečné zlepšení ovzduší.
Stuttgart není prvním německým městem, jež k zákazu vjezdu starších dieselů přikročilo. Nicméně zatímco v Hamburku se omezení týká pouze dvou ulic, které lze vcelku snadno objet a tím produkci nežádoucích emisí posunout pouze kousek jinam, situace z Badenska-Württemberska je výrazně odlišná - jde tu o území celého města.
Oba případy se liší i v dalších detailech. Zatímco v Hamburku se zákaz netýká rezidentů a jejich návštěv, stejně jako zásobování či vozů policie a rychlé pomoci, a to bez jakékoliv časového omezení, ve Stuttgartu mohou majitelé dieselových aut zůstat v klidu pouze do 1. dubna 2019. Po zavedení zákazu tedy v podstatě mají pouhé tři měsíce na to, aby situaci vyřešili, jinak si ve městě se svým vozem nesjedou, alespoň ne legálně.
O trochu delší čas na adaptaci dostanou firmy a podnikatelé, taxíků či pohotovostních vozů se omezení zatím netýká vůbec. To je skutečně zvláštní, neboť i když zrovna taxikáři budou provozovat povětšinou spíše modernější vozy, naprostá většina jich bude jezdit na naftu. Zrovna v jejich případě by tedy omezení mohlo čistotě ovzduší pomoci, ale nedopadne na ně.
I z toho důvodu již někteří politici naznačili, že jakkoliv byl zákaz posvěcen spolkovým soudem, může být právně napadnutelný. Města s jeho pomocí mají bojovat proti znečištění ovzduší, Stuttgart ovšem v rámci první vlny hodlá započít válku v podstatě jen s rezidenty. Po 1. dubnu 2019 se místní se staršími diesely ke svému bydlišti nedostanou, taxikářská „náplava“ však ano.
Právě tato skutečnost dává trumfy do rukou lidem, nikoliv radnici. Ta nemá zastání ani u německé ministryně pro životní prostředí Svenji Schulze, která uvedla, že zákaz vjezdu dieselů do center měst je špatnou cestou, jak zlepšit životní prostředí. Dle ní měla spolková vláda trvat hlavně na zpětné instalaci antiemisních opatření u samotných aut, případně si je vynutit. Jen tak by bylo dosaženo kýženého efektu.
Abychom tedy vše sesumírovali, Němci vyrukovali se zákazem vjezdu starších dieselů, ovšem trestat za to hodlají jen soukromé osoby a místní firmy. Pikantní je, že vše se odehrává ve čtvrtém největším městě Německa a v jedné z největších tamních bašt dieselů, domovině Porsche a Mercedesu. Zejména druhá zmíněná značka totiž na diesely spoléhá nejvíce ze všech německých automobilek. Je sice pravdou, že ty zcela nové problémy mít v nejbližší době nebudou, nicméně i tak se vše může obrátit proti třícípé hvězdě. Při dané nejistotě si totiž její diesely bude kupovat stále méně lidí, a to je to poslední co Mercedes potřebuje...






Mercedes-Benz E320CDI z roku 2003 lze těžko považovat za vůz, kvůli kterému tráva přestává růst. Nicméně i ten nebude po 1. lednu 2019 vpuštěn do Stuttgartu








Hamburské omezení vjezdu do dvou ulic je vedle stuttgartského plošného zákazu legrace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Manzi: „Nechtěl jsem odejít bez titulu mistra světa“ včera 10:00
- Triumph Tiger Sport 800 Tour: s cestovatelskou výbavou včera 09:22
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ 7.12.2025
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
Nejčtenější články
Ford má po prodělání 275 miliard Kč bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
9.11.2025
Tohle není jen krásná vzpomínka na původní Audi TT, ale do výroby nepuštěné monstrum schopné zesměšnit i kdejaké Ferrari
9.11.2025
Nevídané: Renault rozprodává svou vlastní sbírku muzejních aut. Prý nepotřebuje peníze, jen místo
9.11.2025
Britové dokonali obrat. Místo konce spalovacích motorů chystají nové, nečekají jejich zaříznutí ani za 10 let
9.11.2025
Někdo vydělal miliony tím, že si před 33 léty koupil docela tuctové auto za 340 tisíc a nikdy ho ani nevybalil
9.11.2025
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.08. 23:20 - abgx1
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.08. 23:08 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 12.08. 19:53 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 12.08. 19:00 - řidičBOB
- Politický koutek 12.08. 12:18 - Brus
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
