Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Levnější z ostrých kombíků Audi si to rozdal ve sprintu s Teslou Model Y. Vyhrál, ale za jakou cenu?
20.4.2023 | Petr Prokopec
Tuhle otázku si obvykle pokládáme obrazně, tady platí doslova. I když Audi RS4 překvapivě dominovalo v souboji se silnějším elektrickým sokem, musíte si na něj připravit o dost víc peněz. Přesto máme pocit, že se vyplatí, Tesla je poník schopný předvést jen jeden trik.
Elektromobily stále více pronikají do nabídky prakticky všech automobilek, a tak už jsme si dávno zvykli na jejich přímá srovnání se spalovacími vozy. V případě sprinterských klání obvykle vítězí elektromobily, neboť vydolovat z elektrických pohonů více efektivně využitelného výkonu je relativně snadné. Je nicméně otázkou, co si vlastně z takového výsledku vzít. I když pro bateriový pohon vyznívá pozitivně, problémem je udržitelnost takového stavu a vůbec dostupnost samotných aut. Praktická využitelnost a cena jsou pro elektromobily pořád stejně palčivé otázky - rychlé jsou obvykle jen chvíli a jedou jen chvíli, za něco takového se chce a bude chtít připlácet málokomu.
Mat Watson z Carwow ale ve srovnání dynamiky Audi RS4 Avant a Tesly Model Y Performance nabízí trochu jiný pohled na věc, tedy alespoň z poloviny. Zprvu to ovšem vypadá na klasiku - spalovací vůz by navzdory nižší hmotnosti (1 745 kg vs. 1 997 kg) měl i kvůli nižšímu výkonu (450 koní vs. 527 koní) a točivému momentu (600 Nm vs. 660 Nm) jako obvykle prohrát. Ale nestalo se to.
Audi sice zpočátku soubojů bojuje s trakcí a během prvních metrů zůstávalo pozadu, tehdy dokáže být elektromobil efektivnější. Následně ovšem chytilo druhý dech a během první rozjížďky proťalo cílovou pásku jako první. Poté si sice připsala bod Tesla, nicméně ve třetím rozstřelu byly časy obou aut vyrovnané (12,4 sekundy). RS4 Avant si nicméně spravilo náladu při pružném zrychlení, stejně jako nakonec ovládlo také kategorii brzdění. Model Y nicméně navzdory dvoumetrákové nadváze zůstal pozadu jen o pár centimetrů.
Takže překvapivé vítězství Audi? Jak se to vezme, pohled na cenu ve prospěch ingolstadtského kombíku úplně nevyznívá. Za ten je u nás třeba zaplatit minimálně 2 385 900 Kč. A i když v Německu ho v přepočtu pořídíte od 2 027 000 Kč, moc si nepomůžete. Model Y Performance totiž startuje o dost níže (1 455 990 Kč) a za každou investovaný korunu nabídne lepší dynamiku. Jeho problém jsme už ale naznačili výše - dynamika elektrických aut funguje jen chvíli, stejně jako auta sama. Akcelerace elektromobilů se totiž rychle zhoršuje s ubývající kapacitou baterií. Výkon je v tomto případě napětí krát proud a abyste udrželi dynamiku i při nižším napětí, potřebujete více proudu. V jeho případě ale mají pohon i baterie své limity, které se začnou projevovat tak, že výkonu je méně a dynamiky též.
Spalovací vozy ve srovnání s tím představují pravý opak. Čím více benzinu totiž zmizí z nádrže, tím více klesá hmotnost a zlepšuje se tak akcelerace. S rezervou by tak RS4 Avant nedalo „vyčerpané” Tesle žádnou šanci. Navíc opětovné doplnění paliva navíc zabere jen pár minut, což se zejména u výkonných aut schopných spálit veškeré zásoby energie během pár set (a u elektromobilů pár desítek) kilometrů velmi hodí. Stačí to ale k tomu, abyste Model Y nechali ležet ladem a místo toho běželi s 2 až 2,5 milionu Kč k prodejci Audi? To už necháme na vás, naši odpověď ale jistě tušíte.



RS4 Avant je navzdory relativně nízkému výkonu a vyšší hmotnosti (450 koní, 1 745 kg) neskutečně rychlé. Zároveň je ovšem dost drahé, což jeho vítězství nad Teslou Model Y Performance dodává poněkud smutnější nádech. Foto: Audi
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 33 minutami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před hodinou
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 3 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter