Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Levnější z ostrých kombíků Audi si to rozdal ve sprintu s Teslou Model Y. Vyhrál, ale za jakou cenu?
20.4.2023 | Petr Prokopec
Tuhle otázku si obvykle pokládáme obrazně, tady platí doslova. I když Audi RS4 překvapivě dominovalo v souboji se silnějším elektrickým sokem, musíte si na něj připravit o dost víc peněz. Přesto máme pocit, že se vyplatí, Tesla je poník schopný předvést jen jeden trik.
Elektromobily stále více pronikají do nabídky prakticky všech automobilek, a tak už jsme si dávno zvykli na jejich přímá srovnání se spalovacími vozy. V případě sprinterských klání obvykle vítězí elektromobily, neboť vydolovat z elektrických pohonů více efektivně využitelného výkonu je relativně snadné. Je nicméně otázkou, co si vlastně z takového výsledku vzít. I když pro bateriový pohon vyznívá pozitivně, problémem je udržitelnost takového stavu a vůbec dostupnost samotných aut. Praktická využitelnost a cena jsou pro elektromobily pořád stejně palčivé otázky - rychlé jsou obvykle jen chvíli a jedou jen chvíli, za něco takového se chce a bude chtít připlácet málokomu.
Mat Watson z Carwow ale ve srovnání dynamiky Audi RS4 Avant a Tesly Model Y Performance nabízí trochu jiný pohled na věc, tedy alespoň z poloviny. Zprvu to ovšem vypadá na klasiku - spalovací vůz by navzdory nižší hmotnosti (1 745 kg vs. 1 997 kg) měl i kvůli nižšímu výkonu (450 koní vs. 527 koní) a točivému momentu (600 Nm vs. 660 Nm) jako obvykle prohrát. Ale nestalo se to.
Audi sice zpočátku soubojů bojuje s trakcí a během prvních metrů zůstávalo pozadu, tehdy dokáže být elektromobil efektivnější. Následně ovšem chytilo druhý dech a během první rozjížďky proťalo cílovou pásku jako první. Poté si sice připsala bod Tesla, nicméně ve třetím rozstřelu byly časy obou aut vyrovnané (12,4 sekundy). RS4 Avant si nicméně spravilo náladu při pružném zrychlení, stejně jako nakonec ovládlo také kategorii brzdění. Model Y nicméně navzdory dvoumetrákové nadváze zůstal pozadu jen o pár centimetrů.
Takže překvapivé vítězství Audi? Jak se to vezme, pohled na cenu ve prospěch ingolstadtského kombíku úplně nevyznívá. Za ten je u nás třeba zaplatit minimálně 2 385 900 Kč. A i když v Německu ho v přepočtu pořídíte od 2 027 000 Kč, moc si nepomůžete. Model Y Performance totiž startuje o dost níže (1 455 990 Kč) a za každou investovaný korunu nabídne lepší dynamiku. Jeho problém jsme už ale naznačili výše - dynamika elektrických aut funguje jen chvíli, stejně jako auta sama. Akcelerace elektromobilů se totiž rychle zhoršuje s ubývající kapacitou baterií. Výkon je v tomto případě napětí krát proud a abyste udrželi dynamiku i při nižším napětí, potřebujete více proudu. V jeho případě ale mají pohon i baterie své limity, které se začnou projevovat tak, že výkonu je méně a dynamiky též.
Spalovací vozy ve srovnání s tím představují pravý opak. Čím více benzinu totiž zmizí z nádrže, tím více klesá hmotnost a zlepšuje se tak akcelerace. S rezervou by tak RS4 Avant nedalo „vyčerpané” Tesle žádnou šanci. Navíc opětovné doplnění paliva navíc zabere jen pár minut, což se zejména u výkonných aut schopných spálit veškeré zásoby energie během pár set (a u elektromobilů pár desítek) kilometrů velmi hodí. Stačí to ale k tomu, abyste Model Y nechali ležet ladem a místo toho běželi s 2 až 2,5 milionu Kč k prodejci Audi? To už necháme na vás, naši odpověď ale jistě tušíte.



RS4 Avant je navzdory relativně nízkému výkonu a vyšší hmotnosti (450 koní, 1 745 kg) neskutečně rychlé. Zároveň je ovšem dost drahé, což jeho vítězství nad Teslou Model Y Performance dodává poněkud smutnější nádech. Foto: Audi
Zdroj: Carwow@YouTube
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 4 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 6 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 7 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 9 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva